Möte 2020-11-17
-
1
Val av justerare samt bestämmande av tid för justering av protokollet
-
2
Fråga om närvarorätt för personalföreträdare
-
3
Fråga om närvarorätt för övriga närvarande tjänstepersoner
-
Bilagor
-
20mb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
503kb Ladda ner dokument
-
-
6
Redovisning av delegerade beslut - november 2020, MN-2020-17
-
8
Information om djupgeotermi
-
9
Information om eventuella avvikelser i projektportföljen
-
10
Återkoppling av Miljöförvaltningens resultat i medarbetarenkät
-
11
Miljödirektören informerar
-
I riktlinjer för ekonomi, som antas årligen som en del av kommunfullmäktiges budget, formuleras hur Malmö stads ekonomiska styrning ska fungera för att skapa en god ekonomisk hushållning. Här beskrivs att nämnder och bolag ska, som i ett steg i att bedriva en välfungerande och effektiv verksamhet, upprätta interna riktlinjer för ekonomisk styrning. Riktlinjerna ska beskriva ansvars- och befogenhetsfördelningen mellan nämnd och dess förvaltning. Dessa riktlinjer för ekonomisk styrning utgör därför ett nämnds- och förvaltningsanpassat komplement till Malmö stads riktlinjer för ekonomi, andra nämndspecifika ekonomiska regelverk samt övriga anvisningar för budget och uppföljning. Detta dokument ersätter dokumentet Budgetinstruktion 131:04224 - 2015 antagen av miljönämnden 2015-10-27.
-
143kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
331kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt gällande tillsynstaxor (angivet i 2, 3 och 4 §§§) får miljönämnden varje kalenderår (av-giftsår) besluta att höja de i taxorna antagna avgifterna med en procentsats som motsvarar de tolv månadernas förändring i prisindex för kommunal verksamhet (PKV) räknat fram till den 1 oktober året före avgiftsåret. Prisindex för kommunal verksamhet visar en indexhöjning med 1,7 procent vilket innebär en ökning av timtaxa enligt livsmedels- och foderlagstiftningen från nuvarande 1 365,00 kronor till 1 385,00 kronor från och med år 2021. Timavgiften för registre-ring av livsmedelsanläggning ökar från nuvarande 1 005,00 kronor till 1 020,00 kronor från och med år 2021. Övriga timtaxor ökar från nuvarande 1 150,00 kronor till 1 170,00 kronor från och med år 2021.
-
14
Remiss från Utrikesdepartementet om 2019 års marknadskontrollutrednings betänkande ”En enhetlig och effektiv marknadskontroll”, MN-2020-8598
Kommunstyrelsen har översänt betänkandet SOU 2020:49 Enhetlig och effektiv marknadskontroll till miljönämnden. I betänkandet föreslås författningsändringar i bland annat miljöbalken vars syfte är att EU:s marknadskontrollförordning ska kunna tillämpas på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. I betänkandet görs en gedigen utredning av hur marknadskontrollen bör organiseras och bedrivas på statlig nivå samt en översiktlig analys av hur kommunernas arbete med marknadskontroll fungerar idag och vilka konsekvenserna blir av utredningens förslag. Utredningen undviker dock möjligheten att på allvar försöka komma till rätta med de otydligheter i lagstiftningen som redan idag präglar kommuners skyldighet att bedriva marknadskontroll. Utredningen gör inte heller någon riktig ansats att bemöta de invändningar som miljöförvaltningen tidigare framfört tillsammans med miljöförvaltningen i Stockholm. Trots dessa brister i utredningen dras slutsatsen att det är ändamålsenligt och effektivt att kommuner utför marknadskontrolluppgifter. Miljönämnden anser att utredningen lämnar alltför många frågor obesvarade vad gäller såväl fördelning av ansvaret mellan kommuner och statliga myndigheter som förutsättningarna för kommunerna att finansiera kontrollverksamheten. Miljönämnden avstyrker därför förslaget.
Svar till kommunstyrelsen senast 2020-11-18, STK-2020-1206
-
472kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
268kb Ladda ner dokument
-
-
15
Remiss från kommunstyrelsen angående remiss från Finansdepartementet om skatt på engångsartiklar (SOU 2020:48), MN-2020-9033
Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Finansdepartementet angående Engångsartikelut-redningens redovisning av ett regeringsuppdrag kring skatt för att stödja övergången till en mer resurseffektiv cirkulär ekonomi samt minska negativa miljöeffekter av engångsartiklar. Utredaren föreslår att det införs en skatt på endast engångsartiklar i form av muggar och livsmedelsbehållare, med skatteavdrag för artiklar med lågt plastinnehåll. Miljönämnden ställer sig positiv till införandet av en sådan skatt, framförallt utifrån behovet att minska växthusgasutsläppen samt mängden plastavfall.
Svar till kommunstyrelsen senast 2020-11-17, STK-2020-1294
-
204kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
16
Remiss från Lunds kommun om förslag till Lunds kommuns program för ekologiskt hållbar utveckling 2021–2030, MN-2020-8900
Lunds kommun har översänt LundaEko på remiss till Malmö stad. Det är ett kommunövergripande program med syfte att skapa ett resurseffektivt samhälle där ekosystemen och dess funktioner långsiktigt bibehålls och planetens gränser inte överskrids. LundaEko har sex prioriterade områden: Konsumtion och produktion, Miljö- och hälsofarliga ämnen, Klimat och energi, Boende och närmiljö, Biologisk mångfald och ekosystemtjänster samt Yt- och grundvatten. Miljönämnden anser att LundaEko bidrar till en tydlig struktur i arbetet för ekologisk hållbarhet och har potential att vara en stark drivkraft i Lunds kommuns arbete för en hållbar utveckling. En samverkan mellan Malmö stad och Lunds kommun under genomförandetiden är önskvärd.
Svar till kommunstyrelsen i Lunds kommun senast 2020-11-30, KS 2019/0202
-
229kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
323kb Ladda ner dokument
-
468kb Ladda ner dokument
-
-
17
Remiss från kommunstyrelsens arbetsutskott om Revidering av styrdokument för hållbarhets- och rättighetsfrågor, MN-2020-7570
Malmö stad har flera politiskt beslutade styrdokument som ska säkerställa malmöbornas rätt till en hållbar, jämställd, jämlik och diskrimineringsfri stad och organisation för samtliga malmöbor. Under våren 2020 har flertalet styrdokument inom jämlikhets-, jämställdhets- och det rättighetsbaserade arbetet utvärderats. Ett nytt styrdokument för det fortsatta arbetet har istället tagits fram –Inriktning för jämlikhet, jämställdhet och rättighetsbaserat arbete i Malmö stad. Miljönämnden är överlag positiv till föreslaget styrdokument. För att detta ska kunna utgöra grund för nämndens styrning och genomförande av det stadsövergripande arbetet behöver vissa förtydliganden göras. Synpunkten om att det bör utses ett sammanhållande processledaransvar för det fortsatta stadsövergripande arbetet enligt inriktningens vägledande principer är av central betydelse.
Svar till kommunstyrelsen senast 2020-11-18, STK-2020-963
-
315kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
329kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighets- och gatukontoret har av tekniska nämnden fått i uppdrag att undersöka hur nämnden kan stimulera samverkansprocesser i geografiskt avgränsade områden. Miljönämnden ser positivt på den framtagna modellen för samverkanstöd men efterlyser ett klargörande kring vilka mål modellen syftar till att främja. Det framgår inte tillräckligt tydligt om modellen syftar till att stötta, stimulera och samordna processer som stödjer tekniska nämndens uppdrag eller om utgångspunkten är kommunfullmäktiges uppsatta mål för hela staden. Vidare bör ett lärandeperspektiv finnas med i den fortsatta processen.
Svar till tekniska nämnden senast 2020-11-19, TN-2019-3825
-
184kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
19
Yttrande över samrådshandlingar till detaljplan för del av fastigheten Innerstaden 9:142 (Uteförskola i Pildammsparken) i Innerstaden i Malmö, Dp 5461, MN-2015-5177
Stadsbyggnadsnämnden har översänt förslag till detaljplan för del av fastigheten Innerstaden 9:142. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att ge permanenta förutsättningar för byggnader tillhörande den uteförskola som idag bedriver verksamhet i Pildammsparken. Miljönämnden tillstyrker förslaget till detaljplan utan synpunkter.
Svar till stadsbyggnadsnämnden senast 2020-11-17, SBN-2015-700
-
122kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
586kb Ladda ner dokument
-
-
20
Yttrande över samrådshandlingar för detaljplan för Hamnen 22:164 m. fl. (Smörkajen) i Inre Hamnen i Malmö, Dp 5611, MN-2018-10349
Stadsbyggnadsnämnden har översänt förslag till detaljplan för Hamnen 22:164 m.fl. (Smörkajen). Syftet med detaljplanen är att omvandla området Smörkajen, som är en del av den industriella Nyhamnen, till funktionsblandad och hållbar stad centralt i Malmö. Miljönämnden efterfrågar förtydliganden kring luftkvalitet, föroreningar i mark, grundvatten och byggnader samt miljöfarliga och störande verksamheter. Det största behovet för revidering finns dock med hänseende till omgivningsbuller.
Svar till stadsbyggnadsnämnden senast 2020-11-17, SBN-2018-846
-
338kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
15kb Ladda ner dokument
-
-
Bolaget har överklagat en deldom från mark- och miljödomstolen, meddelad den 6 maj 2020, gällande tillstånd enligt miljöbalken för befintlig och tillkommande verksamhet med hantering av avfall. Miljönämnden förelades av Mark- och miljööverdomstolen att svara på överklagandet. Nämnden yttrade sig över bolagets överklagande till domstolen den 20 oktober 2020. Mark- och miljööverdomstolen har därefter förelagt miljönämnden att slutföra talan i målet. Nämnden meddelar att det inte finns något ytterligare att tillföra ärendet. De tidigare lämnade ställningstagandena vidhålls.
Svar till mark- och miljööverdomstolen senast 2020-11-18
-
Miljöförvaltningen har fått en anmälan om störning av buller från basketspel på skolgården till Geijerskolan. Anmälaren upplever störning från främst basketspel men också musik och sorl olika tider på dygnet. Basketplanen används både på skoltid, av föreningar och ibland även på natten, alla veckans dagar enligt anmälaren och störningarna upplevs både ute i trädgården och inne i bostaden. Miljöförvaltningen har tidigare i delegationsbeslut avslutat ärendet utan åtgärd efter att stadsfastigheter vidtagit åtgärder. Efter överklagade har länsstyrelsen återförvisat ärendet för vidare handläggning, bland annat eftersom det saknades bullerutredning. Miljöförvaltningen har därefter genomfört tillsynsbesök och stadsfastigheter har vidtagit ytterligare åtgärder.
Miljönämndens bedömning är att ärendet ska avslutas eftersom det inte är rimligt att rikta ytterligare krav på åtgärder mot fastighetsägaren. Ärendet bedöms var av principiell beskaffenhet och beslutet bör därför tas i nämnden.-
663kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
23
Återrapportering till kommunstyrelsen - Policy för hållbar utveckling och mat, uppföljning juli 2019 till juni 2020, MN-2018-8999
Mot bakgrund av revisorskollegiets rapport Granskning av klimatutsläpp och matkonsumtion beslutade kommunstyrelsen om indikatorer för uppföljning av Policy för hållbar utveckling och mat, att dessa gäller för samtliga nämnder och bolag i Malmö stad, samt att miljönämnden ska återrapportera resultatet av uppföljningen till kommunstyrelsen. Enligt aktuell uppföljningsrapport för perioden juli 2019 till juni 2020 (bilaga 1) visar indikatorerna Utsläpp av växthusgaser från inköpta livsmedel, Inköp inom avtalsprislistan och Andel etiskt certifierat kaffe, te, kakao och bananer förbättrade värden för perioden 2019-07-01 till 2020-06-30 jämfört med 2019, men förändringen sker sannolikt inte i tillräckligt snabb takt för att målen i policyn ska kunna nås under 2020. Indikatorn Andel ekologisk mat visar på en stagnation och når inte heller policyns måluppfyllelse. Måluppfyllelsen skiljer sig även mycket mellan olika förvaltningar, vilket kan bero på att de har olika förutsättningar, såsom matgästernas behov, personalens kunskap och tillagningsmöjligheter.
-
205kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
386kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
24
Förslag till beslut som ersätter miljönämndens beslut den 20 oktober 2020, § 171, avseende ändring av taxa enligt miljöbalken, bilaga till taxa enligt miljöbalken och strålskyddslagen, MN-2020-7965
Vid miljönämndens sammanträde den 20 oktober 2020, § 171, prövade miljönämnden att godkänna förvaltningens förslag till ändringar i taxa och i bilaga till taxa enligt miljöbalken samt taxa enligt strålskyddslagen. På grund av ett förbiseende kom formuleringen i de båda beslutsmeningarna att endast avse ändring av bilagan till taxan enligt miljöbalken. Förvaltningen föreslår därför att miljönämnden ska fatta ett nytt beslut avseende ändringar i de aktuella föreskrifterna, som ersätter miljönämndens tidigare beslut.
-
159kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
305kb Ladda ner dokument
-
577kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
§ 176
Val av justerare samt bestämmande av tid för justering av protokollet
-
§ 177
Fråga om närvarorätt för personalföreträdare
-
§ 178
Fråga om närvarorätt för övriga närvarande tjänstepersoner
-
Bilagor
-
20mb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
503kb Ladda ner dokument
-
-
§ 181
Redovisning av delegerade beslut - november 2020, MN-2020-17
-
Miljönämnden beslutade 2020-06-17 § 110 att skicka ut förslag till miljöprogram för Malmö stad 2021-2030 på remiss till samtidiga Malmö stads nämnder, kommunala bolag samt ett antal övriga intressenter. På dagens sammanträde informerar Olof Liungman, avdelningschef, miljönämnden om inkomna remissyttranden och revideringar av förslag till miljöprogram för Malmö stad 2021-2030.
Bilagor
-
Pernilla Hedin, personalchef, informerar miljönämnden om resultatet för 2020 års medarbetarenkät.
-
Olof Liungman, avdelningschef, informerar miljönämnden om förvaltningens samarbete med Eon avseende projekt rörande djupgeotermi.
-
Olof Liungman, avdelningschef, informerar om avvikelser i projektportföljen.
-
Rebecka Persson, miljödirektör, ger lägesrapport avseende Covid-19 och miljöförvaltningens trängselkontroller. Direktören informerar även om beslutsplanering för revidering av miljönämndens behovs- och tillsynsplan.
-
I riktlinjer för ekonomi, som antas årligen som en del av kommunfullmäktiges budget, formuleras hur Malmö stads ekonomiska styrning ska fungera för att skapa en god ekonomisk hushållning. Här beskrivs att nämnder och bolag ska, som i ett steg i att bedriva en välfungerande och effektiv verksamhet, upprätta interna riktlinjer för ekonomisk styrning. Riktlinjerna ska beskriva ansvars- och befogenhetsfördelningen mellan nämnd och dess förvaltning. Dessa riktlinjer för ekonomisk styrning utgör därför ett nämnds- och förvaltningsanpassat komplement till Malmö stads riktlinjer för ekonomi, andra nämndspecifika ekonomiska regelverk samt övriga anvisningar för budget och uppföljning. Detta dokument ersätter dokumentet Budgetinstruktion 131:04224 - 2015 antagen av miljönämnden 2015-10-27.
-
143kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
331kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt gällande tillsynstaxor (angivet i 2, 3 och 4 §§§) får miljönämnden varje kalenderår (av-giftsår) besluta att höja de i taxorna antagna avgifterna med en procentsats som motsvarar de tolv månadernas förändring i prisindex för kommunal verksamhet (PKV) räknat fram till den 1 oktober året före avgiftsåret. Prisindex för kommunal verksamhet visar en indexhöjning med 1,7 procent vilket innebär en ökning av timtaxa enligt livsmedels- och foderlagstiftningen från nuvarande 1 365,00 kronor till 1 385,00 kronor från och med år 2021. Timavgiften för registre-ring av livsmedelsanläggning ökar från nuvarande 1 005,00 kronor till 1 020,00 kronor från och med år 2021. Övriga timtaxor ökar från nuvarande 1 150,00 kronor till 1 170,00 kronor från och med år 2021.
-
§ 189
Remiss från Utrikesdepartementet om 2019 års marknadskontrollutrednings betänkande ”En enhetlig och effektiv marknadskontroll”, MN-2020-8598
Kommunstyrelsen har översänt betänkandet SOU 2020:49 Enhetlig och effektiv marknadskontroll till miljönämnden. I betänkandet föreslås författningsändringar i bland annat miljöbalken vars syfte är att EU:s marknadskontrollförordning ska kunna tillämpas på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. I betänkandet görs en gedigen utredning av hur marknadskontrollen bör organiseras och bedrivas på statlig nivå samt en översiktlig analys av hur kommunernas arbete med marknadskontroll fungerar idag och vilka konsekvenserna blir av utredningens förslag. Utredningen undviker dock möjligheten att på allvar försöka komma till rätta med de otydligheter i lagstiftningen som redan idag präglar kommuners skyldighet att bedriva marknadskontroll. Utredningen gör inte heller någon riktig ansats att bemöta de invändningar som miljöförvaltningen tidigare framfört tillsammans med miljöförvaltningen i Stockholm. Trots dessa brister i utredningen dras slutsatsen att det är ändamålsenligt och effektivt att kommuner utför marknadskontrolluppgifter. Miljönämnden anser att utredningen lämnar alltför många frågor obesvarade vad gäller såväl fördelning av ansvaret mellan kommuner och statliga myndigheter som förutsättningarna för kommunerna att finansiera kontrollverksamheten. Miljönämnden avstyrker därför förslaget.
-
472kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
268kb Ladda ner dokument
-
-
§ 190
Remiss från kommunstyrelsen angående remiss från Finansdepartementet om skatt på engångsartiklar (SOU 2020:48), MN-2020-9033
Kommunstyrelsen har översänt en remiss från Finansdepartementet angående Engångsartikelutredningens redovisning av ett regeringsuppdrag kring skatt för att stödja övergången till en mer resurseffektiv cirkulär ekonomi samt minska negativa miljöeffekter av engångsartiklar. Utredaren föreslår att det införs en skatt på endast engångsartiklar i form av muggar och livsmedelsbehållare, med skatteavdrag för artiklar med lågt plastinnehåll. Miljönämnden ställer sig positiv till införandet av en sådan skatt, framförallt utifrån behovet att minska växthusgasutsläppen samt mängden plastavfall.
-
204kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
§ 191
Remiss från Lunds kommun om förslag till Lunds kommuns program för ekologiskt hållbar utveckling 2021–2030, MN-2020-8900
Lunds kommun har översänt LundaEko på remiss till Malmö stad. Det är ett kommunövergripande program med syfte att skapa ett resurseffektivt samhälle där ekosystemen och dess funktioner långsiktigt bibehålls och planetens gränser inte överskrids. LundaEko har sex prioriterade områden: Konsumtion och produktion, Miljö- och hälsofarliga ämnen, Klimat och energi, Boende och närmiljö, Biologisk mångfald och ekosystemtjänster samt Yt- och grundvatten. Miljönämnden anser att LundaEko bidrar till en tydlig struktur i arbetet för ekologisk hållbarhet och har potential att vara en stark drivkraft i Lunds kommuns arbete för en hållbar utveckling. En samverkan mellan Malmö stad och Lunds kommun under genomförandetiden är önskvärd.
-
229kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
323kb Ladda ner dokument
-
468kb Ladda ner dokument
-
-
§ 192
Remiss från kommunstyrelsens arbetsutskott om Revidering av styrdokument för hållbarhets- och rättighetsfrågor, MN-2020-7570
Malmö stad har flera politiskt beslutade styrdokument som ska säkerställa malmöbornas rätt till en hållbar, jämställd, jämlik och diskrimineringsfri stad och organisation för samtliga malmöbor. Under våren 2020 har flertalet styrdokument inom jämlikhets-, jämställdhets- och det rättighetsbaserade arbetet utvärderats. Ett nytt styrdokument för det fortsatta arbetet har istället tagits fram –Inriktning för jämlikhet, jämställdhet och rättighetsbaserat arbete i Malmö stad. Miljönämnden är överlag positiv till föreslaget styrdokument. För att detta ska kunna utgöra grund för nämndens styrning och genomförande av det stadsövergripande arbetet behöver vissa förtydliganden göras. Synpunkten om att det bör utses ett sammanhållande processledaransvar för det fortsatta stadsövergripande arbetet enligt inriktningens vägledande principer är av central betydelse.
-
315kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
329kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighets- och gatukontoret har av tekniska nämnden fått i uppdrag att undersöka hur nämnden kan stimulera samverkansprocesser i geografiskt avgränsade områden. Miljönämnden ser positivt på den framtagna modellen för samverkanstöd men efterlyser ett klargörande kring vilka mål modellen syftar till att främja. Det framgår inte tillräckligt tydligt om modellen syftar till att stötta, stimulera och samordna processer som stödjer tekniska nämndens uppdrag eller om utgångspunkten är kommunfullmäktiges uppsatta mål för hela staden. Vidare bör ett lärandeperspektiv finnas med i den fortsatta processen.
-
184kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
§ 194
Yttrande över samrådshandlingar till detaljplan för del av fastigheten Innerstaden 9:142 (Uteförskola i Pildammsparken) i Innerstaden i Malmö, Dp 5461, MN-2015-5177
Stadsbyggnadsnämnden har översänt förslag till detaljplan för del av fastigheten Innerstaden 9:142. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att ge permanenta förutsättningar för byggnader tillhörande den uteförskola som idag bedriver verksamhet i Pildammsparken. Miljönämnden tillstyrker förslaget till detaljplan utan synpunkter.
-
122kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
586kb Ladda ner dokument
-
-
§ 195
Yttrande över samrådshandlingar för detaljplan för Hamnen 22:164 m. fl. (Smörkajen) i Inre Hamnen i Malmö, Dp 5611, MN-2018-10349
Stadsbyggnadsnämnden har översänt förslag till detaljplan för Hamnen 22:164 m.fl. (Smörkajen). Syftet med detaljplanen är att omvandla området Smörkajen, som är en del av den industriella Nyhamnen, till funktionsblandad och hållbar stad centralt i Malmö. Miljönämnden efterfrågar förtydliganden kring luftkvalitet, föroreningar i mark, grundvatten och byggnader samt miljöfarliga och störande verksamheter. Det största behovet för revidering finns dock med hänseende till omgivningsbuller.
-
338kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
15kb Ladda ner dokument
-
-
Bolaget har överklagat en deldom från mark- och miljödomstolen, meddelad den 6 maj 2020, gällande tillstånd enligt miljöbalken för befintlig och tillkommande verksamhet med hantering av avfall. Miljönämnden förelades av Mark- och miljööverdomstolen att svara på överklagandet. Nämnden yttrade sig över bolagets överklagande till domstolen den 20 oktober 2020. Mark- och miljööverdomstolen har därefter förelagt miljönämnden att slutföra talan i målet. Nämnden meddelar att det inte finns något ytterligare att tillföra ärendet. De tidigare lämnade ställningstagandena vidhålls.
-
153kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
-
Miljöförvaltningen har fått en anmälan om störning av buller från basketspel på skolgården till Geijerskolan. Anmälaren upplever störning från främst basketspel men också musik och sorl olika tider på dygnet. Basketplanen används både på skoltid, av föreningar och ibland även på natten, alla veckans dagar enligt anmälaren och störningarna upplevs både ute i trädgården och inne i bostaden. Miljöförvaltningen har tidigare i delegationsbeslut avslutat ärendet utan åtgärd efter att stadsfastigheter vidtagit åtgärder. Efter överklagade har länsstyrelsen återförvisat ärendet för vidare handläggning, bland annat eftersom det saknades bullerutredning. Miljöförvaltningen har därefter genomfört tillsynsbesök och stadsfastigheter har vidtagit ytterligare åtgärder.
Miljönämndens bedömning är att ärendet ska avslutas eftersom det inte är rimligt att rikta ytterligare krav på åtgärder mot fastighetsägaren. Ärendet bedöms var av principiell beskaffenhet och beslutet bör därför tas i nämnden.-
663kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
§ 198
Återrapportering till kommunstyrelsen - Policy för hållbar utveckling och mat, uppföljning juli 2019 till juni 2020, MN-2018-8999
Mot bakgrund av revisorskollegiets rapport Granskning av klimatutsläpp och matkonsumtion beslutade kommunstyrelsen om indikatorer för uppföljning av Policy för hållbar utveckling och mat, att dessa gäller för samtliga nämnder och bolag i Malmö stad, samt att miljönämnden ska återrapportera resultatet av uppföljningen till kommunstyrelsen. Enligt aktuell uppföljningsrapport för perioden juli 2019 till juni 2020 (bilaga 1) visar indikatorerna Utsläpp av växthusgaser från inköpta livsmedel, Inköp inom avtalsprislistan och Andel etiskt certifierat kaffe, te, kakao och bananer förbättrade värden för perioden 2019-07-01 till 2020-06-30 jämfört med 2019, men förändringen sker sannolikt inte i tillräckligt snabb takt för att målen i policyn ska kunna nås under 2020. Indikatorn Andel ekologisk mat visar på en stagnation och når inte heller policyns måluppfyllelse. Måluppfyllelsen skiljer sig även mycket mellan olika förvaltningar, vilket kan bero på att de har olika förutsättningar, såsom matgästernas behov, personalens kunskap och tillagningsmöjligheter.
-
205kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
386kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
§ 199
Förslag till beslut som ersätter miljönämndens beslut den 20 oktober 2020, § 171, avseende ändring av taxa enligt miljöbalken, bilaga till taxa enligt miljöbalken och strålskyddslagen, MN-2020-7965
Vid miljönämndens sammanträde den 20 oktober 2020, § 171, prövade miljönämnden att godkänna förvaltningens förslag till ändringar i taxa och i bilaga till taxa enligt miljöbalken samt taxa enligt strålskyddslagen. På grund av ett förbiseende kom formuleringen i de båda beslutsmeningarna att endast avse ändring av bilagan till taxan enligt miljöbalken. Förvaltningen föreslår därför att miljönämnden ska fatta ett nytt beslut avseende ändringar i de aktuella föreskrifterna, som ersätter miljönämndens tidigare beslut.
-
159kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
305kb Ladda ner dokument
-
577kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-