Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämndens arbetsutskotts protokoll från den 11 december 2025

  3. Hälsa- vård- och omsorgsnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att utreda modeller för matdistribution. De huvudsakliga modellerna avser fryst, varmhållen och kyld mat.

     

    Tjänsteskrivelsen innehåller kostnadsberäkningar för distribution av varmhållen och kyld mat. Modellen för fryst mat bedöms inte vara i behov av en egen logistikkedja.

    Bilagor

  4. Det gemensamma arbetssättet med kompetensförsörjning i Malmö stad innebär att nämnderna vartannat år analyserar behov och tillgång på kompetens på 2–5 års sikt. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har i årets rapport bedömt kompetensgap – det vill säga skillnaden mellan behov och tillgång på kompetens – i nio yrkesgrupper: arbetsterapeut, biståndshandläggare, fysioterapeut/sjukgymnast, sjuksköterska, specialistsjuksköterska/distriktsköterska, undersköterska, specialistundersköterska, vårdbiträde och sektionschef.

     

    Rapporten fokuserar på att tydliggöra svårigheten att prognostisera framtida behov, men också på att beskriva de övergripande kompetensförsörjningsbehoven. Mindre tyngd läggs vid att bedöma och redovisa kompetensgapen i siffror eftersom detta svårligen låter sig göras med bibehållen systematik mellan åren. Pågående och planerade aktiviteter som stödjer en god kompetensförsörjning på en övergripande nivå lyfts fram i rapporten, men arbetet med att ta tillvara och utveckla medarbetarnas kompetens sker i stor utsträckning integrerat i den ordinarie verksamhetsplaneringen och i dialog mellan chef och medarbetare.


    Jämfört med tidigare år innehåller rapporten flera förändringar som följer nya anvisningar i den stadsgemensamma processen:

    • Bedömning av kompetensgapets storlek görs med utgångspunkt i stadens personalframskrivning på två och fem års sikt, baserad på Malmös demografiska prognos och nyttjandegrad av äldreomsorg.
    • Möjlighet att ange specifika kompetensbrister, vilket ger en tydligare bild av prioriterade utvecklingsområden.
    • Chefsförsörjning har ett eget avsnitt, med syfte att analysen på nämndsnivå ska aggregeras stadsövergripande och rapporteras till kommunstyrelsen som underlag för stadens gemensamma chefssatsningar.
    • Uppföljning av tilldelade kompetensutvecklingsmedel sker i anslutning till kompetensgapanalysen.

    Bilagor

  5. Enligt kommunfullmäktiges reglemente för nämnderna ansvarar varje nämnd som lokalnyttjare för att det egna behovet av lokaler är tillgodosett. Arbetet med lokalförsörjning sker sedan enligt kommunens principer för lokalförsörjning och den gemensamma lokalförsörjningsprocessen. Där framgår att lokalnyttjaren, dvs nämnden, varje år ska sammanställa verksamhetens behov av lokalförändringar i en lokalbehovsplan. Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen har tagit fram en lokalbehovsplan för perioden 2027–2036.

    Bilagor

  6. Detta ärende gäller en lokalanskaffning för lokaler till ordinärt boende, dvs. hemtjänst och hemsjukvård, inom området Fosie där behov av att ersätta lokaler och att samlokalisera verksamheter finns. Nämndens riktning är att utveckla fler hemvårdshubbar, dvs. samlokaliseringar av hemtjänst och hemsjukvård i gemensamma lokaler. Syftet är att detta ska bidra till bättre samordning, effektivare resursanvändning samt bättre möta behoven som uppstår genom nära vård-reformen.

    Bedömningen är att det inte finns någon kommunägd fastighet med vakant lokal i området som kan tillgodose behovet. Genomförandet av lokalanskaffning planeras att ske med en hyresvärdsupphandling. Grundläggande utgångspunkter är att den lokal som efterfrågas ska rymma cirka 260 medarbetare på en total lokalyta om uppskattningsvis 2 500–3 000 kvadratmeter. Lokalerna bedöms få en total hyreskostnad över 50 miljoner kronor och beslut krävs därför i kommunfullmäktige. Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen föreslår nämnden föreslå kommunfullmäktige att godkänna beslut om lokalanskaffning gällande lokaler till hemtjänst och hemsjukvård i Fosie.

    Bilagor

  7. Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen har tagit fram en upphandlingsplan för åren 2026–2027 för hälsa-, vård- och omsorgsnämnden. I budget 2018 beslutade kommunfullmäktige att samtliga nämnder ska ta fram upphandlingsplaner årligen och bland annat redovisa aktuell inköpsstatistik och planerade upphandlingar (över tröskelvärdet). Denna plan ligger till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt, vilken antas i kommunstyrelsen årligen.

    Bilagor

  8. Malmö stadsrevision har genomfört en fördjupad granskning av läkemedelshanteringen i särskilt boende. Revisorerna bedömer att hälsa-, vård- och omsorgsnämnden inte helt säkerställer en ändamålsenlig läkemedelshantering i särskilt boende för äldre. Specifikt bedömer de att det finns risk att läkemedelsdelegerade uppgifter inte helt utförs på ett korrekt och säkert sätt och att det inte helt genomförs ett systematiskt arbete med riskanalyser, egenkontroll och extern kvalitetsgranskning av läkemedelshanteringen för att säkerställa verksamhetens kvalitet. Utifrån detta lämnar de sju rekommendationer till nämnden.

     

    Nämnden ska yttra sig till revisorskollegiet vid två tillfällen. I det första yttrandet ska nämnden ge ett sammanfattande svar utifrån granskningens slutsats och redovisa vilka åtgärder som planeras att genomföras, deras förväntade effekt och när de senast ska vara genomförda. Redovisningen ska göras separat för varje bedömning och rekommendation. Förvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.

    Bilagor

  9. Regeringen har tillsatt en statlig utredning med uppdrag att analysera vad som påverkar produktivitetstillväxten, identifiera hinder mot och möjligheter till att höja produktivitetstillväxten i Sverige samt lämna förslag för att höja produktivitetstillväxten i både näringslivet och offentlig sektor. Utredningen lämnar i två betänkanden många förslag på flertalet områden. Relevanta områden för hälsa-, vård- och omsorgsnämnden är bland annat administration i offentlig sektor och hälso- och sjukvård. Utredningen lämnar också förslag kring riktade statsbidrag. Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande om de förslag som är relevanta för nämnden och dess verksamhet.

    Bilagor

  10. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har fått Malmö stadsmiljö – inriktningar för gestaltning på remiss. Remissen grundar sig i att tekniska nämnden har identifierat ett behov av att tydliggöra tekniska nämndens arbete med gestaltning i och av stadsmiljön. Därför har fastighets- och gatukontoret tagit fram ett dokument som innehåller förslag på nämndens inriktningar och som syftar till att förtydliga och stärka nämndens roll i arbetet med gestaltning, med målet att skapa offentliga miljöer som är omsorgsfullt utformade.

     

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämndens synpunkter presenteras i förvaltningens förslag till yttrande.

    Bilagor

  11. En nämnd har till uppgift att fatta ett stort antal beslut. Det är dock praktiskt omöjligt att nämnden fattar beslut i samtliga ärenden som faller inom nämndens ansvarsområde. Därför delegerar nämnden beslutanderätten till exempelvis utskott eller tjänstepersoner i nämndens delegationsordning. Sedan den 1 juli 2025 då den senast uppdaterade efter en större översyn har förvaltningen identifierat behov av ett antal tillägg och justeringar. Det rör sig om ändring av delegater, förtydliganden och framför allt tillägg av ett beslut kring besöksbegränsningar på särskilt boende.

     

    Delegationsordningen föreslås börja gälla den 1 januari 2026. Därmed upphör den tidigare versionen att gälla.

    Bilagor

  12. Enligt 11 kap. 4 § HSL (2017:30) ska det inom det verksamhetsområde som kommunen bestämmer finnas en medicinskt ansvarig sjuksköterska. Om ett verksamhetsområde i huvudsak omfattar rehabilitering, får en fysioterapeut eller arbetsterapeut fullgöra de uppgifter som åligger en medicinskt ansvarig sjuksköterska.

     

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden föreslås utse Charlotte Cullefors till medicinskt ansvarig sjuksköterska inom hälsa- vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområden från och med den 1 januari 2026, samt att utse Jens Sämfors till medicinskt ansvarig för rehabilitering inom hälsa- vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområden från och med den 9 februari 2026.

     

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden föreslås också utse Charlotte Cullefors till anmälningsansvarig enligt lex Maria för hälsa-, vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområden. Jens Sämfors föreslås utses till anmälningsansvarig enligt lex Maria för hälsa-, vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområden i de fall en patient drabbats av eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig vårdskada inom verksamhetsområdet rehabilitering eller där medicintekniska produkter enligt 2 § första stycket 2-3 p. lag (1993:584) om medicintekniska produkter medfört eller hade kunnat medföra allvarlig vårdskada.

    Bilagor

  13. Inkomna och utgående skrivelser till och från hälsa-, vård- och omsorgsnämnden samt upprättade skrivelser under perioden 2025-11-21 – 2025-12-10 redovisas i tjänsteskrivelsen.

  14. Enligt kommunallagens (2017:725) 6 kap. 37-40 §§ kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. De beslut som delegerats finns i nämndens delegationsordning och där regleras även i vilken utsträckning beslut fattade på delegation ska redovisas till nämnden. I detta ärende redovisas delegationsbeslut rapporterade under perioden 2025-11-21 - 2025-12-10.

  15.   15

    Förvaltningens information

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.