Möte 2021-02-25
-
1
Val av justerare
-
2
Hälsa-, vård- och omsorgsnämndens arbetsutskotts protokoll från den 17 februari 2021
-
3
Muntlig information om förebyggande arbete mot ofrivillig ensamhet under pandemin och konsultativa psykiatrisjuksköterskornas uppdrag
-
4
Förvaltningens information om hanteringen av pågående covid-19-pandemi
-
Årsanalysen är 2020 års sista uppföljning av Nämndsbudget 2020. Rapporten är förvaltningens redovisning till nämnden och blir också nämndens rapport till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Rapporten ger en bild över måluppfyllelse, verksamhet, arbetet med effektiviseringar och ekonomiskt utfall för året.
Till årsanalysen biläggs också en rapport om 2020 års beslut och händelseutveckling relaterat till covid-19-pandemin.-
124kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Uppföljning av den internkontrollplan som hälsa-, vård- och omsorgsnämnden antog i januari 2020 redovisas vid tre tillfällen under året. Detta är den tredje och sista rapporteringen och innehåller information om resultatet av fem åtgärder, fem av nämndens egna granskningar och två kommungemensamma granskningar.
-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
966kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsgivare är skyldiga att följa upp arbetsmiljöarbetet, dels följs arbetsmiljön upp och dels följs systemet för det systematiska arbetsmiljöarbetet upp. Denna uppföljning innehåller båda delarna. Uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet 2020 handlar om hur det systematiska arbetsmiljöarbetet är organiserat och hur det fungerar i verksamheterna. Uppföljning av arbetsmiljön 2020 innehåller bland annat statistikuppgifter avseende sjukfrånvaro, chefstäthet och anmälda tillbud och arbetsskador.
-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
604kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Efter att hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen uppmärksammats på otydligheter i debiteringen av avgifter för transport av avliden från förvaltningens verksamheter har frågan utretts i detta ärende. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har som vårdgivare enligt hälso- och sjukvården och enligt ett avtal med Region Skåne ansvaret för transport till bårhus för de som avlider på särskilt boende eller som vid dödsfallet hade kommunal hälso- och sjukvård. Enligt tidigare beslut i kommunstyrelsens folkhälso-, vård- och omsorgsutskott debiteras dödsbon avgift för förvaltningens faktiska kostnad för transporten av den avlidne.
Förvaltningen bedömer att denna avgift fortsatt ska tas ut enligt tidigare princip, men att beslutet behöver aktualiseras och tydliggöras. Dessutom bedömer förvaltningen att avgiften för transport av avlidna bör tas med i en kommande översyn av avgifter för insatser enligt socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen.
Förslaget till beslut innebär ingen skillnad för Malmöbon jämfört med nuvarande hantering.-
310kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
9
Samråd om detaljplan för del av fastigheten Bunkeflo 6:8 m.fl. (öster om stadsdelsparken) i Hyllievång i Malmö
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har fått möjlighet att lämna synpunkter i samrådet om detaljplanen för del av fastigheten Bunkeflo 6:8 m.fl i Hyllievång. Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga området med ny blandad stadsbebyggelse som skapar en varierad kant till Hyllies stadsdelspark och Hyllie boulevard. Första inflyttning bedöms kunna bli 2027 och detaljplanen bedöms vara helt genomförd 2030. Inom området föreslås fyra bostadskvarter med cirka 540–650 bostäder i flerbostadshus, en förskola, en kontorstomt och ett parkeringshus. Parkeringshuset är tänkt att rymma hela områdets bilar, men parkering för rörelsehindrades fordon och plats för angöring av exempelvis färdtjänst ska finnas i anslutning till alla bostäder.
Syftet med planen är också att skapa en trygg och trivsam boendemiljö med förutsättningar för sammanhållning och möten mellan de boende i området. I området kommer det att vara nära till grönska med parker i olika storlekar och gaturummen föreslås få trädplanteringar och förgårdsmark med plats för grönska.
För de flesta kvarteren möjliggörs både bostäder, inkluderat exempelvis senior- och trygghetsbostäder, och vård, dvs. särskilda boenden och korttidsboenden. Den tomt som planeras för förskola medger även bostadsändamål och vård. Syftet är att skapa en flexibilitet i användningen av byggnaden inom tomten. På så sätt kan bostäder eller vård finnas i byggnaden om behovet av förskoleplatser minskar kraftigt.
Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningens synpunkter på detaljplaneförslaget redovisas i förvaltningens förslag till yttrande och handlar om att äldreperspektivet är bristande i förslaget.-
141kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
492kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller i hela EU och har till syfte att skydda enskildas person-uppgifter, stärka den registrerades rättigheter och förtydliga de personuppgiftsansvariga organisationernas ansvar och skyldigheter. Varje nämnd med självständigt verksamhetsansvar är personuppgiftsansvarig, något som innebär att hälsa-, vård- och omsorgsnämnden är ytterst ansvarig för hur personuppgifter behandlas i de verksamheter som ingår i nämndens ansvarsområde. Samtliga personuppgiftsansvariga organisationer/myndigheter ska som ett led i detta ansvar utse ett dataskyddsombud (DSO). DSO:s uppgift är att övervaka att organisationen följer förordningen genom att granska hur organisationen behandlar personuppgifter, informera och ge råd och vara kontaktperson för Datainspektionen. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden utsåg den 26 april 2018 (§ 44) stadsjurist Niina Stiber till dataskyddsombud för nämndens verksamhetsområde. På anmodan av kommunstyrelsens arbetsutskott utsåg sedan hälsa-, vård- och omsorgsnämnden den 25 augusti 2020 (§ 102) konsult David Axelsson som vikarierande dataskyddsombud. Kommunstyrelsens arbetsutskott anmodar nu stadens nämnder att istället utse Martin Axelsson till dataskyddsombud för respektive nämnds ansvarsområde från och med 1 mars 2021 tills dess att ordinarie dataskyddsombud åter är i tjänst den 13 augusti 2021.
-
137kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna (SD) har med rätt enligt 4 kap. 20 § kommunallagen väckt ett ärende i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden genom ett så kallat nämndinitiativ. I nämndinitiativet, som handlar om konstadsfria halkskydd till seniorer, föreslår SD att:
- ge hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen att utreda möjligheterna att fördela kostnadsfria halkskydd till Malmös seniorer.
- ge hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen att i utredningen presentera olika kostnadsförslag och olika alternativa förfaranden för fördelningen av materielen.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden beslutade den 16 december 2020 (§ 159) att ge förvaltningen i uppdrag att månatligen presentera statistik till nämnden över inkomna anmälningar som gäller hot och kränkningar mot personalen. Nämnden beslutade vidare den 27 januari 2021 (§ 12) att förvaltningen tertialvis ska göra en mer djupgående analys kring vilken typ av anmälningar det handlar om.
Statistiken för januari 2021 presenteras i detta ärende.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Inkomna och utgående skrivelser till och från hälsa-, vård- och omsorgsnämnden samt upprättade skrivelser under perioden 2021-01-21 – 2021-02-18 redovisas i tjänsteskrivelsen.
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagens (2017:725) 6 kap. 37-40 §§ kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. De beslut som delegerats finns i nämndens delegationsordning och där regleras även i vilken utsträckning beslut fattade på delegation ska redovisas till nämnden. I detta ärende redovisas delegationsbeslut rapporterade under perioden 2021-01-20 - 2021-02-17.
-
15
Förvaltningens information