Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämndens arbetsutskotts protokoll från den 13 maj 2025

  3.   3

    Muntlig information om pågående projekt med sensorsteknik på särskilt boende

  4. Punkten inleds med en muntlig information om den nya socialtjänstlagen.
     

    Den 1 juli 2025 träder en ny socialtjänstlag i kraft. Lagen innehåller vissa förändringar som kräver åtgärd. Begreppet bistånd tas bort, rätt att ge insatser för personliga behov utan behovsprövning införs och dokumentationsskyldigheten utökas i den nya lagen. Förvaltningen har därför tagit fram ett förslag på nya riktlinjer: Hälsa-, vård- och omsorgsnämndens riktlinjer för insatser enligt socialtjänstlagen som föreslås gälla från och med den 1 juli 2025. Samtidigt föreslås nämnden upphäva de nu gällande riktlinjerna: Riktlinjer för biståndsbedömning i ordinärt boende och särskilt boende enligt socialtjänstlagen (HVO-2023-4344) samma datum.

     

    Nämnden ges möjlighet i lagen att undanta viss dokumentationsskyldighet när det gäller ej behovsprövade insatser och uppgifter om den enskildes identitet. Förvaltningen föreslår därför att nämnden också fattar ett sådant beslut.

     

    Bilagor

  5. Socialstyrelsen antog 1 januari 2012 föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Föreskrifterna är gemensamma för hälso- och sjukvård, tandvård, socialtjänst och verksamheter enligt LSS. Enligt Socialstyrelsen ska ledningssystemet användas för att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet samt planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamheten.

     

    Förvaltningen har reviderat ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete för hälsa-, vård- och omsorgsnämnden. Bakgrunden till revideringen är den nya socialtjänstlagen som väntas träda i kraft 1 juli 2025 samt vissa förändrade arbetssätt kopplat till förvaltningens systematiska kvalitetsarbete. Revideringen innehåller även en del ändringar av framför allt redaktionell karaktär.

    Bilagor

  6. Med anledning av att en ny socialtjänstlag träder i kraft den 1 juli 2025 och att en ny kommungemensam mall för delegationsordningar tagits fram har hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen gjort en större översyn av nämndens delegationsordning. Detta har resulterat i ett reviderat förslag till delegationsordning som föreslås gälla från och med den 1 juli 2025.

     

    I det reviderade förslaget har en del beslut omformulerats, en del beslut tagits bort och en del beslut lagts till. I dokumentet Föreslagna förändringar i reviderad delegationsordning är samtliga ändringsförslag sammanställda.

  7. Den ekonomiska prognosen är årets första uppföljningsrapport till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Rapporten innehåller information om prognostiserat ekonomiskt utfall för året 2025. Förvaltningen prognostiserar ett överskott med 30 miljoner kronor.

    Bilagor

  8. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har beslutat om en intern kontrollplan för år 2025. I den första uppföljningen redovisas direktåtgärden gemensam introduktion för stabsmedarbetare och den kommungemensamma granskningen om välfärdsbrottslighet enligt plan.

  9. Kommunfullmäktige har givit MKB i uppdrag att utreda bland annat efterfrågan och finansieringsmodell utifrån en bifallen motion om att skapa förutsättningar för trygghetsboenden i det befintliga beståndet av boenden och hyreslägenheter i Malmö. MKB:s utredning är skickad på remiss. Slutsatserna i utredningen är framför allt att Malmö stad behöver definiera trygghetsbostad och ta fram riktlinjer kring finansiering.

     

    Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen är generellt positiv till en mångfald av boendeformer för äldre och instämmer i stort med MKB:s slutsatser.

    Bilagor

  10. EU-kommissionen har skickat förordningsförslaget Critical Medicines Act på remiss. Kommissionen har identifierat läkemedelsbrist och leveransstörningar som ett växande problem i unionen och föreslår i Critical Medicines Act en struktur för att förstärka unionens motståndskraft. Förordningen fokuserar på att säkerställa tillgången till vissa kritiska läkemedel, som identifieras genom en särskild lista framtagen av kommissionen. Problem som ska motverkas är beroende av ett fåtal leverantörer och brist på produktionskapacitet inom EU.

     

    En viktig del av förslaget är att öka tillverkningen av kritiska läkemedel och deras insatsvaror inom EU genom strategiska projekt som ska få särskilt stöd och förtur i tillståndsprocesser. Samtidigt skärps kraven vid offentlig upphandling av läkemedel, där faktorer som leveranssäkerhet och diversifierade leverantörskedjor ska vägas in utöver enbart pris. Förslaget innehåller även möjligheten för medlemsstater att delta i samordnade EU-upphandlingar av kritiska läkemedel, vilket kan stärka mindre länders tillgång till viktiga mediciner i krislägen. För att koordinera och utveckla arbetet föreslås en särskild samordningsgrupp på EU-nivå där medlemsländerna gemensamt kan identifiera sårbarheter och samordna åtgärder. Utöver detta avser EU att utveckla strategiska partnerskap med länder utanför EU, för att minska beroendet av enskilda leverantörsländer och stärka globala leveranskedjor. Förslaget syftar till att skapa en mer motståndskraftig och trygg läkemedelsförsörjning för patienter inom hela EU.

     

    Förvaltningen lämnar sina synpunkter i förvaltningens förslag till yttrande.

    Bilagor

  11. Sverigedemokraterna (SD) har med rätt enligt 4 kap. 20 § kommunallagen väckt ett ärende i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden genom ett så kallat nämndinitiativ. I nämndinitiativet, som handlar om matleverans i hemtjänsten, föreslår SD hälsa-, vård- och omsorgsnämnden att:

    • uppdra åt förvaltningen att genomföra upphandling av mattjänst inom hemtjänsten
    • uppdra åt förvaltningen att föreslå erforderlig justering av riktlinjer för biståndsbedömning vid handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) innebärande att upphandlade matleveranser möjliggörs
    • uppdra åt förvaltningen att utreda övriga nödvändiga förändringar och föreslå erforderliga ändringar för att möjliggöra syftet med upphandlade matleveranser till brukare.

    Bilagor

  12. Moderaterna (M) och Centerpartiet (C) har med rätt enligt 4 kap. 20 § kommunallagen väckt ett ärende i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden genom ett så kallat nämndinitiativ. I nämndinitiativet, som handlar om matleverans i hemtjänsten, föreslår M och C att hälsa-, vård- och omsorgsnämnden beslutar att:

    • mer utförlig information gällande mat och måltidsservice i hemtjänsten ska utformas och kommuniceras med äldre och anhöriga
    • en särskild uppföljningsrapport om hemtjänstens måltidsverksamhet och erfarenheterna av förändringarna ska tillställas hälsa-, vård- och omsorgsnämnden på dess oktobersammanträde
    • ge förvaltningen i uppdrag att undersöka vilka möjligheter som finns för mötesplatserna och tillagningsköken att erbjuda leverans av färdiglagad mat.

    Bilagor

  13. Enligt kommunallagens (2017:725) 6 kap. 37-40 §§ kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. De beslut som delegerats finns i nämndens delegationsordning och där regleras även i vilken utsträckning beslut fattade på delegation ska redovisas till nämnden. I detta ärende redovisas delegationsbeslut rapporterade under perioden 2025-04-22 - 2025-05-18.

  14.   16

    Förvaltningens information

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.