Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämndens arbetsutskotts protokoll från den 20 augusti 2024

  3. Maria Kronogård och Anna Lundström informerar om del två av förvaltningens jämlikhetsanalys - en intervjustudie med seniora Malmöbor födda utanför Norden.

  4. Anders Andersson (V) har motionerat om att ge hälsa-, vård- och omsorgsnämnden i uppdrag att ta fram en strategi för att bättre ta tillvara språkkompetensen hos personalen för att bättre kunna möta behoven hos äldre med annat modersmål än svenska. Bakgrunden till motionen är att många anställda inom hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen har språkkompetens i de modersmål som äldre i Malmö har. Motionären menar att denna kompetens inte används i den omfattning som den borde och ger därför i uppdrag att bättre synliggöra och använda de språkkompetenser som finns inom förvaltningen.

     

    I förvaltningens förslag till yttrande redogörs förvaltningens arbete i frågor om språkkompetens och matchning. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.

     

    Bilagor

  5. Carin Gustafsson (V) och Anfal Mahdi (V) har inkommit med en motion om att införa fri ledsagning och ledsagarservice. Motionärerna beskriver insatserna som viktiga för den enskilde. Motionärerna föreslår kommunfullmäktige att besluta att Malmö stad inför fri ledsagning och ledsagarservice på prov för Malmöbor berättigade till insatserna. Motionen hänvisar till den så kallade ”Laholmsmodellen”.

     

    Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen lyfter fram att Laholmsmodellen avser Lagen 1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Den har utretts, eller provats, i andra kommuner, men exemplen visar att den inte har införts för beslut enligt socialtjänstlagen. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden erbjuder i första hand flera alternativ till den biståndsbedömda insatsen, exempelvis färdtjänst, men i de fall där insatsen behövs beviljas den utifrån bedömt behov och är kostnadsfri. Nämnden framhåller att den nya socialtjänstlagen som förväntas träda i kraft under 2025 kan innebära behov av en generell översyn i hur olika insatser ska hanteras. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen.

    Bilagor

  6. Anders Olin (SD) har lämnat in en motion till kommunfullmäktige i Malmö där det föreslås att kommunstyrelsen ska få i uppdrag att utreda förutsättningarna för att införa en modell för unga att arbeta i kommunala verksamheter i syfte att skapa ett intresse för yrkeskategorier där staden har svårt att rekrytera, samt att identifiera vilka kategorier som skulle vara lämpliga för denna modell.

     

    Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningens synpunkter på motionens förslag redovisas i förvaltningens förslag till yttrande. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen med hänvisning till att nämnden redan arbetar aktivt med att olika modeller och arbetssätt för att bland annat unga personer ska få ett intresse av att vilja arbeta i verksamheter inom vård och omsorg.

    Bilagor

  7. Regeringen beslutade den 9 juni 2022 att tillsätta en särskild utredare med uppdrag att se över möjligheterna att förbättra förutsättningarna för Inspektionen för vård och omsorg (IVO) att utöva tillsyn och ha möjlighet att ingripa när tillsynen visar på brister inom socialtjänst eller verksamhet enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade. Syftet är att tillsynen ska bli mer effektiv och att den demokratiska kontrollen över välfärden ska stärkas.

    Utredningen föreslår att IVO ska få möjlighet att ta ut sanktionsavgifter på två avgränsade områden där det är vanligt med återkommande brister och där konsekvenserna för placerade barn och unga kan bli allvarliga. Utredningen föreslår även att den lämplighetsbedömning som IVO gör i samband med en ägar- och ledningsprövning enligt socialtjänstlagen eller LSS uttryckligen ska omfatta den juridiska person som är sökande eller tillståndshavare. Utredningen föreslår i motsats till vad som föreslås i betänkandet av Framtidens socialtjänst att särskild avgift bör vara kvar och att beloppsintervallet bör höjas. Utredningen föreslår vidare att kommuner ska bli skyldiga att anmäla till IVO när de gör väsentliga förändringar i egen anmälningspliktig verksamhet, liksom när verksamheten upphör tillfälligt eller läggs ned. Utredningen föreslår slutligen att regeringen ger Upphandlingsmyndigheten i uppdrag att uppdatera och utveckla tidigare framtaget stöd för vård- och omsorgssektorn i samverkan med IVO, Ekobrottsmyndigheten och Sveriges kommuner och regioner med flera aktörer.

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämndens synpunkter redogörs för i förvaltningens förslag till yttrande.

    Bilagor

  8. I samband med beslut om budget 2023 beslutade kommunfullmäktige att ge kommunstyrelsen i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder och bolag, inventera vilka modeller för internt köp och sälj som tillämpas i Malmö stad samt utvärdera ändamålsenligheten av sådana styrmodeller för staden som helhet.

     

    I ärende STK-2023-140 återrapporterades genomförd inventering och utvärdering. Kommunfullmäktige beslutade den 23 maj att uppdra åt kommunstyrelsen att, utifrån redovisningen av budgetuppdraget, återkomma med förslag på riktlinjer för intern prissättning. Stadskontoret har i detta ärende föreslagit riktlinjer för intern prissättning. Av förslaget till riktlinjer framgår att självkostnad gäller som huvudprincip för samtliga interna köp-säljrelationer mellan stadens nämnder. Av riktlinjerna framgår övergripande instruktioner för hur interna priser bör sättas, följas upp och utvärderas. Det framgår även krav på transparens och skriftlig dokumentation.

     

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden lyfter, utifrån nämndens verksamhet larmcentralen, behovet av förtydliganden kring hur självkostnad ska beräknas för olika tjänster och verksamheter.

    Bilagor

  9. Inkomna och utgående skrivelser till och från hälsa-, vård- och omsorgsnämnden samt upprättade skrivelser under perioden 2024-06-13 – 2024-08-20 redovisas i tjänsteskrivelsen.

  10. Enligt kommunallagens (2017:725) 6 kap. 37-40 §§ kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. De beslut som delegerats finns i nämndens delegationsordning och där regleras även i vilken utsträckning beslut fattade på delegation ska redovisas till nämnden. I detta ärende redovisas delegationsbeslut rapporterade under perioden 2024-06-13 - 2024-08-20.

  11. Förvaltningsdirektör Sergio Garay informerar bland annat om förvaltningens plan för användning av beviljade medel från kommunfullmäktige (se bilagor, HVO-2023-1855).

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.