Möte 2022-01-27
-
1
Val av justerare
-
2
Hälsa-, vård- och omsorgsnämndens arbetsutskotts protokoll från den 18 januari 2022
-
3
Muntlig information om arbetet med utveckling av måltider
-
4
Förvaltningens information om hanteringen av pågående covid-19-pandemi
-
5
Förvaltningens information
-
Nämndsbudgeten är till för nämndens interna styrning av verksamheten och den utgår från Malmö stads budget för 2022. I förvaltningens förslag till Nämndsbudget 2022 redogörs för nämndens bidrag till kommunfullmäktiges mål, plan för verksamheten och plan för ekonomin under 2022. I den senare syns fördelningen av tilldelade ekonomiska ramar inom verksamheten.
-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Den sista rapporten för år 2021 för uppföljning av intern kontroll innehåller redogörelse över fyra åtgärder, resultatet av tre av nämndens egna granskningar samt de tre av kommunstyrelsen beslutade kommungemensamma granskningarna.
-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
979kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden ska årligen besluta om en intern kontrollplan som bygger på dokumenterade riskanalyser. I riskanalysen har förvaltningen identifierat risker samt värderat dem utifrån sannolikhet och konsekvens. Därefter har förvaltningen tagit ställning till på vilket sätt riskerna ska hanteras: de kan accepteras, bedömas tas om hand inom ramen för befintligt arbete eller kontroller eller om de ska tas upp i intern kontrollplanen med föreslagna åtgärder eller granskningar. Förvaltningen har tagit fram ett förslag på intern kontrollplan för 2022 som innehåller fyra direktåtgärder, fyra granskningar och tre kommungemensamma granskningar.
Det interna kontrollarbetet är en av delarna i det fortgående kvalitets- och utvecklingsarbetet inom nämndens ansvarsområden. Annat arbete som också sker och som bland annat syftar till att minimera risker i verksamheten är utredningar enligt lex Sarah och lex Maria, systematiskt arbetsmiljöarbete, risk- och sårbarhetsarbete med mera.-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
545kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden antog den 2 maj 2017 nämndens delegationsordning (§ 4, 2017-05-02) och den har reviderats ett antal gånger därefter. I föreslagen revidering ingår en översyn av den inledande texten samt justeringar och förtydliganden.
De föreslagna ändringarna markeras i förslaget till revidering av delegationsordning med röd text. I och med beslutet ersätts tidigare beslutad reviderad delegationsordning (§ 56, 2021-04-28).-
190kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
773kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Den 1 januari 2022 bildades en pilotavdelning (2022-2023) i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen: avdelningen för digital utveckling och lokaler. Med anledning av den nya interna organisationen behöver ett antal styrdokument beslutade av hälsa-, vård- och omsorgsnämnden uppdateras så att den nya organiseringen återges korrekt i dokumenten. Attestinstruktionen för hälsa-, vård- och omsorgsnämnden är ett av dessa. Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen har förutom ändringen utifrån ny organisation också identifierat behov av ett antal andra ändringar i attestinstruktionen. De föreslagna ändringarna gäller borttag av en beslutsattestant som inte längre har beslutsattest och ett förtydligande kring handkassa. Ändringarna markeras i rött i förslag till revidering och de föreslås gälla från den 1 februari 2022.
-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
335kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
11
Revidering av styrdokument med anledning av pilotavdelning för digital utveckling och lokaler fr.o.m. 1 februari 2022
Den 1 januari 2022 bildades en pilotavdelning (2022-2023) i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen: avdelningen för digital utveckling och lokaler. Med anledning av den nya interna organisationen behöver ett antal styrdokument beslutade av hälsa-, vård- och omsorgsnämnden uppdateras så att den nya organiseringen återges korrekt i dokumenten. Styrdokumenten uppdateras endast i de delar som redogör för förvaltningens organisation. Ändringar görs i följande styrdokument:
- Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
- Riktlinjer för ekonomisk styrning
- Arkivredovisning.
Ändringarna markeras i rött i förslag till revidering. Uppdateringen av styrdokumenten föreslås gälla från den 1 februari 2022.
-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
319kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
Revisionen har granskat hälsa-, vård- och omsorgsnämndens hantering av statsbidrag från Migrationsverket. I hälsa-, vård- och omsorgsnämndens fall rör det sig om bidrag för särskilt boende och hemtjänst. Ansökningsförfarandet sköts av arbetsmarknads- och socialförvaltningen enligt ansvar i arbetsmarknads- och socialnämndens reglemente, men övrig hantering sköts av hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen. Revisorerna bedömer att hälsa-, vård- och omsorgsnämnden i huvudsak säkerställer att det finns en ändamålsenlig hantering av statsbidrag från Migrationsverket. Revisorernas rekommendation till hälsa-, vård- och omsorgsnämnden är att utarbeta rutiner för att boka upp intäkterna från statsbidrag inom nämndens område så att intäkten bokas på rätt år.
Utifrån rekommendationen yttrande sig hälsa-, vård- och omsorgsnämnden i mars 2021 om vilka åtgärder som planerades. Nu kräver revisorskollegiet ett uppföljande yttrande där det framgår vilka åtgärder som genomförts och vilka effekter det haft. Förvaltningen har tagit fram ett förslag till uppföljande yttrande.-
210kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
13
Remiss om Reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning till externa verksamhetsutövare
På kommunstyrelsens uppdrag har stadskontoret tagit fram förslag på uppdaterade Principer för kommunstyrelsens bidragsgivning eftersom de existerande principerna inte har efterföljts. Det har också funnits problem med bland annat ansvarsfördelning mellan kommunstyrelsen och andra nämnder.
De reviderade principerna är mer utförliga och beskriver bland annat de grundläggande förutsättningarna för bidragsgivningen. För att komma till rätta med problemen som tidigare funnits fastslås att kommunstyrelsen kan hänskjuta bidragsförfrågningar till andra nämnder när förfrågan inte faller inom kommunstyrelsens kompetensområde.
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har begränsat med åsikter i frågan eftersom nämnden inte ger bidrag. Det hälsa-, vård- och omsorgsnämnden vill lyfta är att styckena om ansvarsfördelning inte tycks vara tillräckligt utvecklade i förhållande till den problembild som har funnits.-
228kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden fastställde den 23 september 2021 mötestider för nämnden och dess arbetsutskott 2022 (§ 129). Nu har ordförande behov av att ändra mötestiden i juni 2022 från den 16 juni klockan 9.00 till den 15 juni klockan 13.00. Dessutom föreslår arbetsutskottet efter diskussion att det planerade mötet i mars 2022 ändras eftersom det är planerat för verksamhetsbesök i samband med mötet. Med anledning av smittspridningen av covid-19 föreslår utskottet att verksamhetsbesöken flyttas till mötet i maj för att öka chanserna att de kan ske fysiskt. Förslaget är att mötet den 30 mars klockan 9.00 kortas ner till halvdag och att mötet den 24 maj klockan 9.00 förlängs till heldag inklusive verksamhetsbesök.
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden beslutade den 16 december 2020 (§ 159) att ge förvaltningen i uppdrag att månatligen presentera statistik till nämnden över inkomna anmälningar som gäller hot och kränkningar mot personalen. Nämnden beslutade vidare den 27 januari 2021 (§ 12) att förvaltningen tertialvis ska göra en mer djupgående analys kring vilken typ av anmälningar det handlar om.
Statistiken för december 2021 presenteras i detta ärende. Den tredje tertialen är avslutad men förvaltningen planerar för en analys i februari månad. Förvaltningen önskar få veta vad nämnden vill ha med i en sådan analys.
-
Inkomna och utgående skrivelser till och från hälsa-, vård- och omsorgsnämnden samt upprättade skrivelser under perioden 2021-12-09 – 2022-01-19 redovisas i tjänsteskrivelsen.
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagens (2017:725) 6 kap. 37-40 §§ kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. De beslut som delegerats finns i nämndens delegationsordning och där regleras även i vilken utsträckning beslut fattade på delegation ska redovisas till nämnden. I detta ärende redovisas delegationsbeslut rapporterade under perioden 2021-12-08 - 2022-01-19.