Hoppa över navigering
  1.   2

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämndens arbetsutskotts protokoll från den 17 september 2024

  2. De förtroendevalda revisorerna Pia Landgren och Göran Hellberg informerar, tillsammans med revisionsdirektör Ann-Mari Ek, om Malmö stadsrevision och dess uppdrag.

  3. Delårsrapporten är förvaltningens redovisning till nämnden och utgör också nämndens rapport till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Rapporten ger en bild av utvecklingen av mål och verksamhet och ekonomin under året.

    Bilagor

  4. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden gav i december 2022 förvaltningen i uppdrag att återkomma till nämnden med förslag på hur arbetsmiljöarbetet framöver ska redovisas till nämnden (HVO-2021-1969). Förslaget bestod av fyra delar: hel- och halvårsredovisning av personalstatistik, årlig uppföljning av systematiskt arbetsmiljöarbete, resultat av medarbetarenkät och återrapportering när behov uppstår. Förslaget godkändes i mars 2023 (HVO-2022-5718). Detta ärende utgör 2024 års halvårsredovisning av personalstatistik.

  5. Delårsuppföljning av intern kontroll innehåller redogörelse om resultatet av två av nämndens direktåtgärder och en av nämndens granskningar.

    Bilagor

  6. Riktlinjer för biståndsbedömning vid handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) är en vägledning för biståndshandläggare om vad som generellt bedöms vara skälig levnadsnivå och syftar till att skapa ett enhetligt synsätt och likvärdiga bedömningar inom ramen för socialtjänstlagen (SoL). Detta ärende avhandlar förvaltningens uppdrag att revidera riktlinjerna.

     

    I september 2023 gav hälsa-, vård och omsorgsnämnden förvaltningen i uppdrag att se över riktlinjerna för biståndsbedömning med syfte att avskaffa att beviljade serviceinsatser omvandlas till tid. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har tidigare gett förvaltningen andra uppdrag som tydliggjort behovet av att förändra modellen för biståndsbedömning av serviceinsatser. Det handlar bland annat om översyn av system och regler som medverkar till upplevelsen av minutscheman, samt att möjliggöra för e-handel.

     

    I den föreslagna revideringen finns ett större antal ändringar förutom den som gäller att avskaffa serviceinsatser i tid. Bland annat har hälsa-, vård- och omsorgsnämnden valt att tydliggöra att, i enlighet med socialtjänstlagen, så ska den enskilde i första hand tillgodose sina egna behov, eller att få dessa tillgodosedda på annat sätt, innan bistånd är aktuellt. I biståndsbedömningen ingår alltså att uttömma andra alternativ först. Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen tydliggör därför att biståndsbedömningen ska undersöka vilka möjligheter den enskilde har till detta. Detta omfattar tjänster på den öppna marknaden och insatser som frivilligorganisationer erbjuder. Andra ändringar handlar om insatserna bereda måltider och dagverksamhet. Dessutom införs förenklat beslutsfattande kring trygghetslarm.

     

    Styrdokumentet ägs av hälsa-, vård- och omsorgsnämnden men ändringar ska enligt beslut i kommunfullmäktige samrådas med funktionsstödsnämnden. Den föreslagna revideringen har dock föranlett att funktionsstödsnämnden önskar ha separata riktlinjer För att få rätt att anta egna riktlinjer förväntas funktionsstödsnämnden uppmana kommunfullmäktige att besluta om detta.

    Bilagor

  7. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden och funktionsstödsnämnden har tagit fram reviderade riktlinjer för biståndsbedömning vid handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL). Riktlinjerna är tänkta att gälla från 1 januari 2025.

     

    I revideringen ingår en förändring av hur serviceinsatser, det vill säga städning, tvätt och inköp, beviljas. Idag sker detta genom att en frekvens för insatsen beviljas, och den är knuten till en fast schablontid som tillsammans med frekvensen generar en totaltid som brukaren har rätt till. Detta förfarande gäller bara för serviceinsatser, medan omvårdnadsinsatser i stället beviljas utifrån frekvenser och tidsätts baserat på den enskildes behov. Modellen för serviceinsatser beslutades i kommunfullmäktige, och har gällt sedan 2015.

     

    Förutsättningar för att nämndernas nya riktlinjer ska kunna gälla är att kommunfullmäktige upphäver beslutet om att beviljade serviceinsatser ska omvandlas till tid, samt att kommunfullmäktige beslutar att revidera avgiftssystemet för Malmö stad så att förändringen återspeglas där. Nämnden bör därför uppmana kommunfullmäktige att fatta detta beslut, gärna med ändring från den 1 januari 2025.

     

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden förordar att förändringen återspeglar att serviceinsatser beviljas utifrån frekvens, men att tidsaspekten tas bort. Exempelvis skulle då hjälp med städning kunna beviljas med samma frekvens som tidigare, det vill säga en gång varannan vecka, men att planeringen och utförandet ska ske utifrån behovet i stället för att vara en och samma fasta tid för alla. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden förordar även att kostnaden lämnas oförändrad, men att den debiteras per tillfälle i stället för att utgå ifrån schablontiden.

    Bilagor

  8. I augusti 2018 beslutade hälsa-, vård- och omsorgsnämndens arbetsutskott att godkänna att hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen inledde en upphandlingsprocess gällande e-handel av dagligvaror i ordinärt boende. Mycket har hänt sedan dess och förvaltningen har ändrat sin bedömning kring digitala inköp från att förorda upphandling av leverantörer, till förmån för att hänvisa Malmöbon till den öppna marknaden för digitala livsmedelsköp, men med stöd i form av bistånd i de fall man behöver. Förvaltningen föreslår därför nämnden att upphäva tidigare beslut om upphandling av e-handel.

  9. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har fått möjlighet att yttra sig om utredningen Effektivare tillsyn över apotek, bättre skydd vid patientskador samt översyn av handel med receptfria läkemedel (SOU 2023:101). Utredningen har haft i uppdrag att se över rätten till ersättning vid infektionsskador och katastrofskador, försäkringsskydd vid skada till följd av användning av läkemedel utanför godkänd indikation, regleringen av detaljhandeln med vissa receptfria läkemedel, utbyte av information vid tillsyn över apoteksmarknaden samt sanktionsavgifter vid tillsyn över apoteksmarknaden. Utredningens lagförslag föreslås börja gälla under 2025 och 2026.

     

    Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningens synpunkter presenteras i förvaltningens förslag till yttrande. Förvaltningen ställer sig positiv till förslagen i remissen.

    Bilagor

  10. Enligt hälsa-, vård- och omsorgsnämndens reglemente (40 §) bestämmer nämnden tid och plats för sina möten. Förvaltningen har tagit fram förslag på mötestider för 2025. Nämnden föreslås fastställa de föreslagna mötestiderna för nämnden och dess arbetsutskott.

     

    Nämnden bör också besluta om att det utgår förrättningsarvode och ersättning för förlorad arbetsinkomst för deltagande i planeringsdag den 6 november 2024.

    Bilagor

  11. Inkomna och utgående skrivelser till och från hälsa-, vård- och omsorgsnämnden samt upprättade skrivelser under perioden 2024-08-21 – 2024-09-18 redovisas i tjänsteskrivelsen.

  12. Enligt kommunallagens (2017:725) 6 kap. 37-40 §§ kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. De beslut som delegerats finns i nämndens delegationsordning och där regleras även i vilken utsträckning beslut fattade på delegation ska redovisas till nämnden. I detta ärende redovisas delegationsbeslut rapporterade under perioden 2024-08-21 - 2024-09-18.

  13.   14

    Förvaltningens information

  14. Lisbeth Persson Ekström (SD) har med rätt enligt 4 kap. 20 § kommunallagen väckt ett ärende i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden genom ett så kallat nämndinitiativ. I nämndinitiativet, som handlar om lägre priser för dagens lunch på förvaltningens restauranger för seniorer, föreslår Persson Ekström att förvaltningen ska få i uppdrag att: 

     

    • utreda åtgärder för att sänka priset på seniorlunchen
    • lämna förslag till nämnden för beslut (under förutsättning att mandatet för beslutsfattande inte ryms inom förvaltningens befogenheter)
    • vidta lämpliga åtgärder utifrån uppdraget för att sänka priset på seniorlunchen (under förutsättning att mandatet för beslutsfattande inte ryms inom nämndens befogenheter)
    • återrapportera uppdraget till nämnden.

     

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.