Val av justerare
Hälsa-, vård- och omsorgsnämndens arbetsutskotts protokoll från den 12 december 2023
Ekonomichef Annika Rausin ger muntlig information om arbetet med budget 2024.
Muntlig information om Vittlingen
Hyresavtal för särskilt boende Hyllie Park, Elinelundsvägen 53 A-C, fastighetsbeteckning Holmastycket 1
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden gav den 29 september 2023 (§ 95) hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen i uppdrag att ta över det särskilda boendet Hyllie Park i kommunal drift. Detta under förutsättning att hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen kommer överens med Hyllie Park Äldreboende AB, samt i berörda delar arbetstagarorganisationer, om förutsättningar kring lokaler, personal och inventarier med mera.
Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen återkom till hälsa-, vård- och omsorgsnämndens sammanträde den 29 november 2023 för att låta nämnden ta ställning till ett förslag till hyresavtal. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden beslutade (§ 125) att ge förvaltningen i uppdrag att återuppta förhandlingen om lokalhyresavtal med Hyllie Park Äldreboende AB och att återkomma till nämnden med ett nytt förslag till hyresavtal. I detta ärende presenterar förvaltningen ett nytt förslag till hyresavtal med Hyllie Park Äldreboende AB.
Förvaltningen föreslår nämnden att godkänna förvaltningens förslag till hyresavtal samt inhämta tillstånd från kommunstyrelsen att teckna avtal. Förvaltningen föreslår vidare att nämnden ger förvaltningschef i uppdrag att underteckna hyresavtalet efter kommunstyrelsens godkännande.
Bilagor
Uppdrag att lämna förslag på uppföljning av kvalitet i nämndens verksamheter på aggregerad nivå till nämnden
Under 2022 genomförde stadsrevisionen en granskning av handläggning av hemtjänstärenden i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen. Granskningen ledde till tre rekommendationer till förvaltningen. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden gav utifrån revisionsrapporten hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen i uppdrag att under 2023 återkomma med förslag på hur förvaltningens uppföljning av kvalitet i nämndens verksamheter på aggregerad nivå kan utvecklas.
Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen rapporterar redan idag uppföljningen av kvalitetsarbetet till hälsa-, vård- och omsorgsnämnden. Dock anser förvaltningen att denna rapportering kan utvecklas i form av systematisering och komplettering.
Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen föreslår därför följande åtgärder:
Bilagor
Det gemensamma arbetssättet med kompetensförsörjning i Malmö stad innebär att förvaltningarna vartannat år analyserar behov och tillgång på kompetens på 2–5 års sikt. Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har de senaste åren kartlagt kompetensgap, det vill säga skillnaden mellan behov och tillgång på kompetens, i sju yrkesgrupper: arbetsterapeut, biståndshandläggare, fysioterapeut/sjukgymnast, sjuksköterska (inkluderat distriktsköterska och specialistsjuksköterska), undersköterska, vårdbiträde och sektionschef. I årets rapport över kompetensförsörjningen fokuserar nämnden på att tydliggöra de övergripande kompetensförsörjningsbehoven. Mindre tyngd läggs vid att, likt tidigare år, bedöma och redovisa kompetensgapen i siffror eftersom det svårligen låter sig göras med bibehållen systematik mellan åren.
I rapporten redovisas översiktligt olika aspekter i omvärlden som påverkar kompetensförsörjningsarbetet, liksom statistik över personalförhållanden i förvaltningen såsom personalomsättning och sjukfrånvaro. Uppföljningen av 2021-års kompetensgapanalys visar möjligen främst på svårigheterna att kartlägga kompetensgap på ett tillfredsställande vis, men också en positiv utveckling av andel undersköterskor bland omsorgspersonalen och att nämnden ännu inte är egenförsörjande på sjuksköterskor. Pågående och planerade aktiviteter som stödjer en god kompetensförsörjning på en övergripande nivå lyfts fram i rapporten, men arbetet med att ta tillvara och utveckla medarbetarnas kompetens sker i stor utsträckning integrerat i den ordinarie verksamhetsplaneringen och mellan chef och medarbetare.
Bilagor
Enligt hälsa-, vård- och omsorgsnämndens reglemente 27 § har nämnden ansvar för att göra en behovsanalys kring lokaler. Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen har tagit fram en lokalbehovsplan för perioden 2025–2034.
Lokalbehovsplanen utgör grunden för nämndens lokalförsörjningsarbete. Planen uppdateras årligen och beskriver nämndens övergripande lokalbehov, idag och framåt. I planen beskrivs utnyttjandet av befintliga lokaler, vilka pågående lokalprojekt nämnden har samt hur nämndens lokalkostnader påverkas av planeringen. Lokalbehovsplanen utgör ett underlag dels för den egna verksamheten, dels för stadens samlade lokalförsörjningsarbete.
Bilagor
Genom kommunfullmäktiges budgetuppdrag 2023 har kommunstyrelsen, tillsammans med berörda nämnder och bolag, fått i uppdrag ”att definiera och starta ett långsiktigt och strategiskt områdeslyft i Malmös socioekonomisk svaga geografiska områden, med ett särskilt fokus på barn och ungas uppväxtvillkor”. Stadskontoret har i sin tjänsteskrivelse skickat med fyra remissfrågor som nämnder och bolag uppmanas svara på. Hälsa-, vård- och omsorgsnämndens svar finns i förvaltningens förslag till yttrande. Nämnden ställer sig positiv till det övergripande förslaget, men önskar att index även inkluderar hälsodimensioner.
Bilagor
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har fått möjlighet att yttra sig om utredningen Ökat informationsflöde till brottsbekämpningen – en ny huvudregel (SOU: 2023:69). Utredningen har haft i uppdrag att lämna förslag på förbättrade möjligheter till informationsutbyte mellan brottsbekämpande myndigheter och vissa andra statliga och kommunala myndigheter samt enskilda huvudmän för fristående skolor. Utredningen ger förslag på en ny lag om skyldighet att lämna uppgifter till de brottsbekämpande myndigheterna samt förändringar i annan lag så som i offentlighets- och sekretesslag (2009:400) (OSL). Lagförslagen föreslås börja gälla den 1 januari 2025.
Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningens synpunkter presenteras i förvaltningens förslag till yttrande. Förvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till förslagen i remissen men framhäver vikten av att huvudmän inom socialtjänst och hälso- och sjukvård får avgöra när det inte anses lämpligt att dela uppgifter och framför allt sekretessbrytande uppgifter om enskilda.
Bilagor
Medicinskt ansvarig sjuksköterska och medicinskt ansvarig för rehabilitering enligt 11 kap. 4 § hälso- och sjukvårdslagen (HSL 2017:30) från och med 1 januari 2024
Enligt 11 kap. 4 § HSL (2017:30) ska det inom det verksamhetsområde som kommunen bestämmer finnas en medicinskt ansvarig sjuksköterska. Om ett verksamhetsområde i huvudsak omfattar rehabilitering, får en fysioterapeut eller arbetsterapeut fullgöra de uppgifter som åligger en medicinskt ansvarig sjuksköterska.
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden föreslås utse Sara Negrén och Karin Sundén till medicinskt ansvariga sjuksköterskor inom hälsa- vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområden, samt att utse Ann Lis Rohlwin och Linda Gustafsson till medicinskt ansvariga för rehabilitering inom hälsa- vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområden. Karin Sundén ersätter Inger Siecke som övergått till en annan tjänst, vars ansvar som medicinskt ansvarig därmed avslutas. Förvaltningen har även fortsatt en tillfällig utökning av medicinskt ansvarig och ytterligare en mediciniskt ansvarig sjuksköterska utses: Malin Bjurgren under perioden 2024-01-01 – 2024-12-31.
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden föreslås också utse Sara Negrén och Karin Sundén till anmälningsansvariga enligt lex Maria för hälsa-, vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområden. Malin Bjurgren föreslås ha samma ansvar under sin tidsbegränsade anställning. Ann Lis Rohlwin och Linda Gustafsson förslås utses till anmälningsansvariga enligt lex Maria för hälsa-, vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområden i de fall en patient drabbats av eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig vårdskada inom verksamhetsområdet rehabilitering eller där medicintekniska produkter enligt 2 § första stycket 2-3 p. lag (1993:584) om medicintekniska produkter medfört eller hade kunnat medföra allvarlig vårdskada.
Detta beslut ersätter tidigare beslut av hälsa-, vård- och omsorgsnämnden (§ 6, 2023-01-10).
Bilagor
Sverigedemokraterna (SD) har med rätt enligt 4 kap. 20 § kommunallagen väckt ett ärende i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden genom att så kallat nämndinitiativ. I nämndinitiativet föreslår Sverigedemokraterna att förvaltningen ska få i uppdrag att:
Initiativet behandlades av hälsa-, vård- och omsorgsnämnden den 26 oktober 2023 (§ 121) och förvaltningen fick i uppdrag att återkomma till nämnden med underlag.
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden beslutade den 30 november 2023 (§ 127), efter att förvaltningen återkommit med ett underlag, att ge förvaltningen i uppdrag att ta hänsyn till nya uppgifter som inkommit från Sverigedemokraterna och därefter återkomma till nämnden. I detta ärende har förvaltningen tagit hänsyn till de uppgifter som Sverigedemokraterna inkommit med.
Bilagor
Inkomna och utgående skrivelser till och från hälsa-, vård- och omsorgsnämnden samt upprättade skrivelser under perioden 2023-11-23 – 2023-12-12 redovisas i tjänsteskrivelsen.
Enligt kommunallagens (2017:725) 6 kap. 37-40 §§ kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. De beslut som delegerats finns i nämndens delegationsordning och där regleras även i vilken utsträckning beslut fattade på delegation ska redovisas till nämnden. I detta ärende redovisas delegationsbeslut rapporterade under perioden 2023-11-23 - 2023-12-12.