Hoppa över navigering
  1. Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.

    Bilagor

  2. Regeringen beslutade under 2023 att tillsätta en så kallad Produktivitetskommission. Produktivitetskommissionens uppdrag är att analysera vilka faktorer som påverkar produktivitetstillväxten, identifiera hinder mot och möjligheter till att höja produktivitetstillväxten i Sverige samt lämna förslag för att höja produktivitetstillväxten i både näringslivet och offentlig sektor.

    Produktivitetskommissionen lämnade i april 2024 ett delbetänkande (SOU 2024:29) som behandlade vissa av de områden som kommissionen har haft i uppdrag att analysera såsom regelförenkling, bostäder och byggande, tillståndsprocesser, transportinfrastruktur, delar av utbildningsväsendet, skatter, kommuner samt vissa aspekter kring produktivitet i offentlig sektor i övrigt.

    I slutbetänkandet (SOU 2025:96) behandlas övriga områden i kommissionens uppdrag samt andra områden som kommissionen bedömt är av särskild betydelse. Områden som tas upp i slutbetänkandet är teknisk utveckling, forskning och innovation, kompetensförsörjning, kapitalförsörjning och konkurrens. Offentlig sektor utgör en stor del av svensk ekonomi och ägnas därför relativt mycket utrymme i slutbetänkandet. Fokus är på konkurrens inom välfärdssektorn, offentlig upphandling, administration i offentlig sektor samt hälso- och sjukvård.

    Bilagor

  3. I enlighet med ”Policy avseende Malmö stads arbete med att tillgodose de nationella minoriteternas rättigheter” har Malmö stad sedan år 2016 en handlingsplan för den romska minoriteten. Kulturnämnden samordnar, genom Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC), arbetet med handlingsplanen i enlighet med kommunfullmäktiges beslut.

    Vart tredje år revideras ”
    Handlingsplan för den nationella minoriteten romer i Malmö”. Den här handlingsplanen sträcker sig mellan åren 2026 – 2028 och alla nämnder i staden omfattas. Handlingsplanens övergripande mål är att kommunens förvaltningar ska få rätt förutsättningar att leva upp till lagen och förverkliga ”En samordnad och långsiktig strategi för romsk inkludering 2012-2032”.  Inför beslut har handlingsplanen skickats till stadens alla nämnder för att inhämta synpunkter.

    Bilagor

  4. Stadsrevisionen har genomfört en granskning av daglig verksamhet med syftet att bedöma om funktionsstödsnämnden har en ändamålsenlig planering, styrning och uppföljning av insatsen. Efter genomförd granskning konstaterar stadsrevisionen att den sammanvägda bedömningen är att funktionsstödsnämnden inte har en helt ändamålsenlig planering, styrning och uppföljning av daglig verksamhet. (se mer under ärendet och i bifogad rapport).

    Funktionsstödsnämnden skickade i januari 2025 in ett första yttrande. I detta uppföljande yttrande avger nämnden ett sammanfattande svar utifrån granskningens slutsats som redovisas i rapporten. Nämnden redovisar även vilka åtgärder som har vidtagits under 2024-2025 och redogör för vilken effekt dessa har haft i verksamheten.

    Bilagor

  5. Nämnderna ska senast 2025-12-31 redovisa kompetensförsörjningsgap, mål och planer. Syftet är att få en samlad bild av kompetensbehovet både på kort och på lång sikt för att lösa kompetensutmaningar och möta Malmöbornas behov.

    Bilagor

  6. Upphandlingsplanen utgör en beskrivning av nämndens pågående och planerade inköps- och upphandlingsverksamhet. Planen innefattar detta år även en beskrivning av nämndens inköpsverksamhet med avseende på organisatorisk robusthet och arbetet med att följa upp pågående leveranser och leverantörer.

    Funktionsstödsnämnden har en mindre andel förvaltningsspecifika avtal av större värde. Största inköpsområde är köp av huvudverksamhet; externa platser enligt LSS och SoL, Personlig assistans samt daglig verksamhet, hemtjänst, ledsagarservice, boendestöd och folkhögskolor från andra kommuner.

    Under 2025 beslutades om krav på utbildning för att få, alternativt behålla, behörighet att genomföra inköp i stadens e-handelssystem. Under 2025 har även beslut fattats om riktlinjer för inköpsverksamheten som gäller från 1 mars 2026, vilka syftar till att certifiera beställare på olika nivåer.

    Bilagor

  7. Tekniska nämnden har beslutat att uppdra fastighets- och gatukontoret att påbörja arbetet med gestaltning av Malmö stadsmiljö som sätter riktning och tar ett helhetsgrepp kring gestaltningen av både befintliga och nya stadens offentliga rum. Detta för att tydliggöra nämndens och förvaltningens arbete med gestaltning i och av stadsmiljön och särskilt allmän platsmark.

    Fastighets- och gatukontoret har tagit fram ett förslag på ett övergripande dokument, Inriktning för gestaltning av Malmös stadsmiljö, som sätter riktning och tar ett helhetsgrepp kring gestaltningen av både befintliga och nya stadens offentliga rum. Dokumentet innehåller förslag på tekniska nämndens inriktningar och tydliggör ställningstaganden.


    Förslaget har nu skickats ut på remiss till bland andra funktionsstödsnämnden.

    Bilagor

  8. Stadens nämnder ska årligen ta fram en lokalbehovsplan. Planen ska redogöra för nuläge, framtida behov av nyanskaffning respektive avveckling av lokaler inom nämndens verksamhetsområde. I planen beskrivs nyttjandet av befintliga lokaler, pågående lokalprojekt samt hur funktionsstödsnämndens lokalkostnader påverkas av planeringen.

    Lokalbehovsplanen utgör ett underlag dels för den egna verksamheten, dels för stadens samlade lokalförsörjningsarbete.

    Bilagor

  9. Medellivslängden för personer med intellektuell funktionsnedsättning har ökat markant de senaste decennierna. Detta är förstås en positiv utveckling, men kräver att resurser, kompetens och organisatorisk beredskap anpassas för att möta målgruppens behov även vid högre ålder.

    Med anledning av detta har förvaltningen initierat ett arbete för att förbättra förutsättningarna för målgruppen. Satsningen går under namnet Att leva som andra – Att åldras som andra. I detta ingår flera aspekter av att stärka målgruppens levnadsvillkor, bland annat genom satsningar på hälsa, särskild kompetensutveckling för stödpersonal och utveckling av lämpliga boendealternativ.

    Arbetet syftar till att stärka jämlikheten, höja livskvaliteten och säkerställa att rätten till goda levnadsvillkor gäller genom hela livet.

    Bilagor

  10. Under åren 2024 och 2025 har funktionsstödsförvaltningen ingått i ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) med föreningen Autism Skåne med syfte att skapa och driva en mötesplats för Malmöbor med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF).

    Partnerskapet löper ut 2025-12-31 och eftersom samverkan har varit positiv föreslår förvaltningen nämnden att ingå ett nytt partnerskap för åren 2026–2027. Totalt föreslås funktionsstödsnämnden att under två års tid avsätta totalt 1,5 miljoner kronor till det idéburna offentliga partnerskapet.

    Bilagor

  11. I juni 2025 beslutade funktionsstödsnämnden att sommarkolonivistelse framöver ska vara en så kallad biståndslösinsats, detta enligt intentionerna i nya socialtjänstlagen och med förvaltningens satsning på tillgänglig verksamhet. Vidare beslutade nämnden att sommarkolonivistelse från och med sommaren 2026 ska omfatta barn från 8 år upp till 18 år men gav samtidigt förvaltningen i uppdrag att undersöka möjligheten till att starta upp sommarkoloniverksamhet anpassad för målgruppen unga vuxna över 18 år.

    I aktuellt ärende återkommer förvaltningen med information om hur man ämnar möta gruppen unga vuxna över 18 år under sommaren 2026.

    Bilagor

  12. Sedan 2019 har Malmöbor med funktionsnedsättning haft sin sysselsättning via ett samarbete mellan Daglig verksamhet enligt LSS (DV) på funktionsstödsförvaltningen, och Biblioteken i Malmö (BiM) på kulturförvaltningen.

    Efter en småskalig uppstart av samarbetet ser båda parter en utvecklingspotential då arbetsuppgifternas karaktär och struktur bedöms väl lämpade för vissa brukare inom daglig verksamhet. Förvaltningarna har därför påbörjat ett utvecklingsarbete kopplat till den nya sorteringsanläggning som BIM kommer att starta. De båda förvaltningarna vill därför teckna en avsiktsförklaring gällande en arbetsinriktad daglig verksamhet på Biblioteken i Malmö. Inför avsiktsförklaringen lyfts ett informationsärende i både funktionsstödsnämnden och kulturnämnden.

    Bilagor

  13. I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.

  14. Enligt kommunallagen (6 kap. 37–40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).

    De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.

  15. Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.

  16. I januari 2025 behandlar funktionsstödsnämnden Nämndsbudget 2026. På decembersammanträdet informerar förvaltningen om förutsättningarna för ekonomi och mål inför 2026.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.