Möte 2021-04-26
-
Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
2
Remiss angående Utreda och föreslå en mer ändamålsenlig och framtidsinriktad organisering för den digitala infrastrukturen
Funktionsstödsnämnden har ombetts yttra sig över remissen Utreda och föreslå en mer ändamålsenlig och framtidsinriktad organisering för den digitala infrastrukturen. Nämnden föreslås ställa sig positiv till syftet med förslagen, utan att ta ställning till organisationssformen.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
421kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
921kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
867kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
523kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beslutat att förslaget till reviderad plan avseende alla former av våld i nära relation ”Fri från våld – en gemensam angelägenhet” ska skickas på remiss till berörda nämnder, bolag, myndigheter och ideella organisationer. Planen är ett mål- och inriktningsdokument, det behandlar alltså i första hand vad som ska göras/uppnås – inte hur och vilka metoder som ska användas.
-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
974kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Föreliggande ärende är en redogörelse för funktionsstödsförvaltningens arbete med aktiva åt-gärder 2020. Aktiva åtgärder avser riskbedömning, åtgärder samt dokumentgranskning inom ramen för diskrimineringslagstiftningen.
-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
528kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden är anställningsmyndighet och har som sådan det yttersta arbetsmiljöansvar för funktionsstödsförvaltningens medarbetare och chefer. Detta innebär att nämnden ska bedriva sin verksamhet enligt gällande arbetsmiljölagstiftning, Malmö stads personalpolicy och arbetsmiljöprocessen samt ansvarar för att det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp. För att kunna leva upp till kraven föreslås nämnden fördela arbetsmiljöuppgifterna till verksamheten.
Funktionsstödsnämnden har fördelat arbetsmiljöuppgifter till förvaltningsdirektör (2019-01-14). I det beslutet var dock direktören namngiven varför funktionsstödsnämnden behöver fatta ett nytt beslut kring fördelning av arbetsmiljöuppgifter. Funktionsstödsnämnden föreslås fortsätta fördela arbetsmiljöuppgifterna till förvaltningsdirektören som i sin tur fördelar till underställda chefer på ett sätt som är lämpligt och praktiskt.-
212kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd ska arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet dokumenteras (SOSFS 2011:9). Denna kvalitetsberättelse beskriver det kvalitetsarbete som har bedrivits under 2020 i funktionsstödsnämnden.
Vid funktionsstödsnämndens sammanträde 2021-03-22 återremitterades kvalitetsberättelsen och förvaltningen fick i uppdrag att genomföra kompletteringar gällande arbetet med skyddsåtgärder med anledning den nytillkomna informationen från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) inom ramen för pågående tillsyn av nämndens LSS-boende på Svedalavägen 159.-
120kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas inkomna, upprättade och utgående skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.
-
§ 47
Remiss angående Utreda och föreslå en mer ändamålsenlig och framtidsinriktad organisering för den digitala infrastrukturen
Funktionsstödsnämnden har ombetts yttra sig över remissen Utreda och föreslå en mer ändamålsenlig och framtidsinriktad organisering för den digitala infrastrukturen.
Nämnden föreslås ställa sig positiv till syftet med förslagen, utan att ta ställning till organisationssformen.Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och socialnämnden har beslutat att förslaget till reviderad plan avseende alla former av våld i nära relation ”Fri från våld – en gemensam angelägenhet” ska skickas på remiss till berörda nämnder, bolag, myndigheter och ideella organisationer.
Planen är ett mål- och inriktningsdokument, det behandlar alltså i första hand vad som ska göras/uppnås – inte hur och vilka metoder som ska användas.Bilagor
-
250kb Ladda ner dokument
-
Föreliggande ärende är en redogörelse för funktionsstödsförvaltningens arbete med aktiva åtgärder 2020. Aktiva åtgärder avser riskbedömning, åtgärder samt dokumentgranskning inom ramen för diskrimineringslagstiftningen.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden är anställningsmyndighet och har som sådan det yttersta arbetsmiljöansvar för funktionsstödsförvaltningens medarbetare och chefer. Detta innebär att nämnden ska bedriva sin verksamhet enligt gällande arbetsmiljölagstiftning, Malmö stads personalpolicy och arbetsmiljöprocessen samt ansvarar för att det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp. För att kunna leva upp till kraven föreslås nämnden fördela arbetsmiljöuppgifterna till verksamheten.
Funktionsstödsnämnden har fördelat arbetsmiljöuppgifter till förvaltningsdirektör (2019-01-14). I det beslutet var dock direktören namngiven varför funktionsstödsnämnden behöver fatta ett nytt beslut kring fördelning av arbetsmiljöuppgifter. Funktionsstödsnämnden föreslås fortsätta fördela arbetsmiljöuppgifterna till förvaltningsdirektören som i sin tur fördelar till underställda chefer på ett sätt som är lämpligt och praktiskt.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd ska arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet dokumenteras (SOSFS 2011:9).
Denna kvalitetsberättelse beskriver det kvalitetsarbete som har bedrivits under 2020 i funktionsstödsnämnden.
Vid funktionsstödsnämndens sammanträde 2021-03-22 återremitterades kvalitetsberättelsen och förvaltningen fick i uppdrag att genomföra kompletteringar gällande arbetet med skyddsåtgärder med anledning den nytillkomna informationen från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) inom ramen för pågående tillsyn av nämndens LSS-boende på Svedalavägen 159.Bilagor
-
947kb Ladda ner dokument
-
I ärendet redovisas inkomna, upprättade och utgående skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Tillförordnad förvaltningsdirektör Carina Tempel informerar om följande:
Den 6 april 2021 yttrande sig funktionsstödsnämndens arbetsutskott åter till Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) med anledning av den pågående tillsyn av förvaltningens LSS-boende på Svedalavägen 159. Inom ramen för yttrandet gav utskottet även förvaltningen i uppdrag att omgående montera ner den kamera och det tregreppshandtag som IVO bedömer i sin nuvarande utformning utgör otillåtna begränsningsåtgärder. Efter utskottets sammanträde har det genomförts en riskbedömning i verksamheten gällande förändringarna och utskottets åtgärder har verkställts. IVO:s begäran och utskottets yttrande från 2021-04-06 återfinns bland möteshandlingarna under punkten ”Inkomna, utgående och upprättade skrivelser”.
Funktionsstödsnämndens presidium har, tillsammans med bland annat förvaltningsdirektör, träffat stadsrevisionen för bokslutsmöte 2020. Revisonen kommer att sammanställa en årsrapport för verksamhetsåret som kommer att överlämnas till bland annat funktionsstödsnämnden. Förvaltningsdirektör och nämndens ordförande har även haft sin årliga träff med kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh och stadsdirektören Andreas Norbrant för att diskutera verksamheten.
Ordinarie förvaltningsdirektör Tarek Borg kommer inte att återkomma till sin ordinarie tjänst förrän tidigast i augusti 2021.
Coronabredskapen är fortsatt hög på funktionsstödsförvaltningen med anledning av den fortsatt stora smittspridningen i Skåne. Det är dock ett jämförelsevis lågt antal smittade brukare i förvaltningens verksamheter och även antalet smittspårningar har den senaste tiden minskat. Allt fler brukare och personal i brukarnära verksamhet har också haft möjlighet att vaccinera sig.
Avslutningsvis svarar Tempel på frågor från nämnden, huvudsakligen gällande Covid-19-vaccineringen.Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-