Hoppa över navigering
  1. Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.

  2. Regeringen beslutade i juni 2022 att en utredning om skydd, stöd och vård för personer som har utsatts för övergrepp vid produktion eller distribution av pornografi skulle tillsättas. Utredningens förslag handlar främst tillgång till skydd, stöd och vård samt åtgärder för att lagföra brott. För att sexuellt utnyttjande i pornografiska syften ska upphöra är det även nödvändigt att även rikta mer fokus mot förebyggande arbete och mot de förövare som begår denna typ av brott.

    Funktionsstödsnämnden ges möjlighet att inkomma med synpunkter på förslagen i utredningen inför Malmö stads svar på remissen.

    Bilagor

  3. Utredningen Ut ur utsatthet har haft i uppdrag att lämna förslag på utformning och organisering av ett exitprogram för vuxna personer utsatta för prostitution och människohandel för sexuella ändamål, ett program för barn utsatta för sexuell exploatering och människohandel för sexuella ändamål samt bedöma hur Sverige lever upp till internationella åtaganden om identifiering, skydd, stöd och återvändande för offer för människohandel, och vid behov föreslå åtgärder för att utveckla arbetet.

    Funktionsstödsnämnden ges möjlighet att inkomma med synpunkter på förslagen i utredningen inför Malmö stads svar på remissen.

    Bilagor

  4. Funktionsstödsnämnden har ombetts yttra sig avseende en motion rörande daglig verksamhet. I motionen yrkas att kommunfullmäktige ska uppdra åt funktionsstödsnämnden att erbjuda en daglig verksamhet med rehabiliterande profil och legitimerad personal inriktad mot personkrets två.

    Med hänvisning till det som framkommer av yttrandet föreslås funktionsstödsnämnden föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen.

    Bilagor

  5. Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram Ekonomisk prognos 2024. Det prognostiserade resultatet för helåret 2024 är en budget i balans. Rapporten innehåller även en redovisning av det pågående utvecklingsarbetet.

    Bilagor

  6. Sveriges kommuner och regioner (SKR) har behov av att Sveriges kommuner tar ställning till rekommendationen att gemensamt, till SKR, finansiera ett mer samlat system för kunskapsstyrning i socialtjänstens verksamheter.

     

    Förslaget omfattar finansiering och medverkan i ledning och styrning av kvalitetsregister som används inom kommunal hälso- och sjukvård, SKR:s stöd till kommunerna gällande uppföljning och analys genom till exempel brukarundersökningar samt nationell samordning för gemensam utveckling av kommunernas kunskapsstyrningssystem.

    Den beräknade kostnaden för Malmö stad baseras på aktuell befolkningsprognos och uppskattas utifrån denna att bli 2 624 218 kronor under en fyraårsperiod (år 2025–2028). Kostnaden fördelas mellan arbetsmarknads- och socialnämnden (ASN), funktionsstödsnämnden (FSN) och hälsa-, vård- och omsorgsnämnden (HVON) utifrån nyttjandegrad av de tjänster på SKR som finansiering avser. För funktionsstödsnämnden beräknas den totala kostnaden bli cirka 328 026 kronor.

    Funktionsstödsnämnden föreslås ställa sig positiv till att anta rekommendationen från SKR och tillsammans med arbetsmarknads- och socialnämnden och hälsa-, vård- och omsorgsnämnden finansiera kostnaden till SKR under fyra år från år 2025.

  7. Malmö stad har beviljats statliga stimulansmedel inom området psykisk hälsa för år 2023. Stimulansmedlen består dels av riktade medel till kommunerna, dels av medel till länen som fördelas till delregioner, så kallade delregionala medel. Malmö utgör en delregion och får delregionala medel tillsammans med Region Skåne för gemensamma samverkansaktiviteter. I aktuellt redogörs för hur medlen har använts under 2023.

     

    Funktionsstödsnämnden har sedan 2017-05-01 ansvar för fördelning av de kommunala stimulansmedlen och för Malmö stads samlade återrapportering till Socialstyrelsen hur medlen använts. Funktionsstödsnämnden har även ansvar för att rekvirera och administrera stimulansmedel (STK-2017-92).

  8. Den nationella brukarunderundersökningen som tillhandahålls av Sveriges kommuner och regioner (SKR) genomförs årligen i funktionsstödsförvaltningens verksamheter. För att stärka arbetet med brukarundersökningen finns behov av att förändra nuvarande struktur för genomförandet. Vid nämndens sammanträde presenteras en ny struktur för genomförandet av den nationella brukarundersökningen.

  9. Kompetensförsörjning är en av välfärdens störta utmaningar och funktionsstödsförvaltningen arbetar på en rad olika sätt för att möta de växande kompetensutmaningar som finns inom funktionsstödsområdet. Ett sätt att göra detta är genom att träffa målgruppen unga och komvuxstuderande för att sprida kunskap och skapa intresse för att arbeta med förvaltningens målgrupper.

    På nämndens sammanträde medverkar omsorgspedagog Amanda Följt och brukare från nämndens verksamhetsområde för att ge nämnden möjlighet att lyssna på den information man ger när man träffar exempelvis ungdomar har sin sommarpraktik på funktionsstödsförvaltningen (Ung i sommar) och komvuxstuderande som läser en utbildning inom vård och omsorg om hur det är att arbeta på ett LSS-boende.

  10. I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.

  11. Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).

     

    De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.

  12. Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.

  1. Regeringen beslutade i juni 2022 att en utredning om skydd, stöd och vård för personer som har utsatts för övergrepp vid produktion eller distribution av pornografi skulle tillsättas. Utredningens förslag handlar främst tillgång till skydd, stöd och vård samt åtgärder för att lagföra brott. För att sexuellt utnyttjande i pornografiska syften ska upphöra är det även nödvändigt att även rikta mer fokus mot förebyggande arbete och mot de förövare som begår denna typ av brott.

    Funktionsstödsnämnden ges möjlighet att inkomma med synpunkter på förslagen i utredningen inför Malmö stads svar på remissen.

  2. Utredningen Ut ur utsatthet har haft i uppdrag att lämna förslag på utformning och organisering av ett exitprogram för vuxna personer utsatta för prostitution och människohandel för sexuella ändamål, ett program för barn utsatta för sexuell exploatering och människohandel för sexuella ändamål samt bedöma hur Sverige lever upp till internationella åtaganden om identifiering, skydd, stöd och återvändande för offer för människohandel, och vid behov föreslå åtgärder för att utveckla arbetet.

    Funktionsstödsnämnden ges möjlighet att inkomma med synpunkter på förslagen i utredningen inför Malmö stads svar på remissen.

  3. Funktionsstödsnämnden har ombetts yttra sig avseende en motion rörande daglig verksamhet. I motionen yrkas att kommunfullmäktige ska uppdra åt funktionsstödsnämnden att erbjuda en daglig verksamhet med rehabiliterande profil och legitimerad personal inriktad mot personkrets två.

    Med hänvisning till det som framkommer av yttrandet föreslås funktionsstödsnämnden föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen.

  4. Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram Ekonomisk prognos 2024. Det prognostiserade resultatet för helåret 2024 är en budget i balans. Rapporten innehåller även en redovisning av det pågående utvecklingsarbetet.

  5. Sveriges kommuner och regioner (SKR) har behov av att Sveriges kommuner tar ställning till rekommendationen att gemensamt, till SKR, finansiera ett mer samlat system för kunskapsstyrning i socialtjänstens verksamheter.

     

    Förslaget omfattar finansiering och medverkan i ledning och styrning av kvalitetsregister som används inom kommunal hälso- och sjukvård, SKR:s stöd till kommunerna gällande uppföljning och analys genom till exempel brukarundersökningar samt nationell samordning för gemensam utveckling av kommunernas kunskapsstyrningssystem.

    Den beräknade kostnaden för Malmö stad baseras på aktuell befolkningsprognos och uppskattas utifrån denna att bli 2 624 218 kronor under en fyraårsperiod (år 2025–2028). Kostnaden fördelas mellan arbetsmarknads- och socialnämnden (ASN), funktionsstödsnämnden (FSN) och hälsa-, vård- och omsorgsnämnden (HVON) utifrån nyttjandegrad av de tjänster på SKR som finansiering avser. För funktionsstödsnämnden beräknas den totala kostnaden bli cirka 328 026 kronor.

    Funktionsstödsnämnden föreslås ställa sig positiv till att anta rekommendationen från SKR och tillsammans med arbetsmarknads- och socialnämnden och hälsa-, vård- och omsorgsnämnden finansiera kostnaden till SKR under fyra år från år 2025.

  6. Malmö stad har beviljats statliga stimulansmedel inom området psykisk hälsa för år 2023. Stimulansmedlen består dels av riktade medel till kommunerna, dels av medel till länen som fördelas till delregioner, så kallade delregionala medel. Malmö utgör en delregion och får delregionala medel tillsammans med Region Skåne för gemensamma samverkansaktiviteter. I aktuellt redogörs för hur medlen har använts under 2023.

     

    Funktionsstödsnämnden har sedan 2017-05-01 ansvar för fördelning av de kommunala stimulansmedlen och för Malmö stads samlade återrapportering till Socialstyrelsen hur medlen använts. Funktionsstödsnämnden har även ansvar för att rekvirera och administrera stimulansmedel (STK-2017-92).

  7. Den nationella brukarunderundersökningen som tillhandahålls av Sveriges kommuner och regioner (SKR) genomförs årligen i funktionsstödsförvaltningens verksamheter. För att stärka arbetet med brukarundersökningen finns behov av att förändra nuvarande struktur för genomförandet. Vid nämndens sammanträde presenteras en ny struktur för genomförandet av den nationella brukarundersökningen.

  8. Kompetensförsörjning är en av välfärdens störta utmaningar och funktionsstödsförvaltningen arbetar på en rad olika sätt för att möta de växande kompetensutmaningar som finns inom funktionsstödsområdet. Ett sätt att göra detta är genom att träffa målgruppen unga och komvuxstuderande för att sprida kunskap och skapa intresse för att arbeta med förvaltningens målgrupper.

    På nämndens sammanträde medverkar omsorgspedagog Amanda Följt och brukare från nämndens verksamhetsområde för att ge nämnden möjlighet att lyssna på den information man ger när man träffar exempelvis ungdomar har sin sommarpraktik på funktionsstödsförvaltningen (Ung i sommar) och komvuxstuderande som läser en utbildning inom vård och omsorg om hur det är att arbeta på ett LSS-boende.

  9. I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.

  10. Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).

     

    De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.

  11. Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.