Hoppa över navigering
  1. Redan idag tar stadens förtroendevalda del av möteshandlingar digitalt via applikationen Meetings Plus. Införandet av Meetings Live innebär en utveckling av Meetings Plus-appen som innebär att de förtroendevalda även kommer att kunna bland annat hantera närvaro, begära ordet och genomföra omröstningar digitalt på sammanträdet.

    Meetings Live är fullt integrerad med ärendehanteringssystemet Platina vilket effektiviserar arbetet för mötesadministratören och ger en obruten digital process med hög kvalitet i de politiska besluten. För kommunfullmäktige finns ett systemstöd men det har tekniska begränsningar och behöver ersättas av ett nytt systemstöd. Det nya systemet gör det också möjligt för stadens nämnder att använda den lösningen.

    Initialt genomför staden ett pilotprojekt med två instanser, kommunfullmäktige och funktionsstödsnämnden. Först ut i pilotprojektet är funktionsstödsnämnden som testar Meetings Live på sitt decembersammanträde 2024. På mötet medverkar Fredrik Granholm som är utvecklare på företaget Formpipe för att ge ett kort förevisning av Meetings Live. Mötet genomförs därefter med stöd av Meetings Live.

    Bilagor

  2. Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.

  3. En motion är ett förslag som lämnats in av en eller flera förtroendevalda i kommunfullmäktige. Innan kommunfullmäktige tar ställning till förslaget får stadens nämnder som berörs av förslaget möjlighet att lämna synpunkter och föreslå om förslaget ska genomföras eller inte.

    Funktionsstödsnämnden har getts möjlighet att yttra sig över motion av Emma-Lina Johansson (V) om att kommunfullmäktige uppdrar åt kommunstyrelsen att ta fram en rapport, med rekommendationer, om hur det är att leva ett normbrytande liv i Malmö samt att rapporten och rekommendationerna tas fram genom samverkan med akademin och civilsamhället. Vidare föreslås att de rekommendationer en sådan rapport tar fram omvandlas till en plan för hur Malmö stad ska arbeta för att förbättra hbtqia+-personers livsvillkor i Malmö.

    Utifrån vad som lyfts i yttrandet föreslår funktionsstödsnämnden kommunfullmäktige att anse Emma-Lina Johanssons (V) motion besvarad.

    Bilagor

  4. En motion är ett förslag som lämnats in av en eller flera förtroendevalda i kommunfullmäktige. Innan kommunfullmäktige tar ställning till förslaget får stadens nämnder som berörs av förslaget möjlighet att lämna synpunkter och föreslå om förslaget ska genomföras eller inte.

    I aktuell motion föreslås att kommunstyrelsen ska få i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder, utreda möjligheten till att etablera ett system där säkerhetsprövning sker vid tillsättning av tjänster inom Malmö stads myndighetsutövning. Vidare föreslås att kommunstyrelsen ska få i uppdrag att införa en kontinuerlig kontroll mot belastningsregistret för anställda där utdrag från belastningsregistret har utförts vid anställning och utreda möjligheten för att begära ut fullständiga belastningsregister vid nyanställning.

    Funktionsstödsnämnden föreslås föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen med hänvisning till att nämnden redan arbetar med att förhindra att personer med olämplig bakgrund anställs i förvaltningen samt att det finns laghinder för att kontinuerligt begära in utdrag ur belastningsregistret från förvaltningens medarbetare.

    Bilagor

  5. Funktionsstödsnämnden ges möjlighet att lämna synpunkter på aktuell utredning vars uppdrag har varit att se över möjligheterna att kontrollera anställda och personer som erbjuds anställning eller uppdrag inom kommunerna mot belastningsregistret och misstankeregistret i syfte att ge kommunerna bättre förutsättningar att genomföra bakgrundskontroller. Ett av förslag en utredningen handlar om registerkontroll vid arbete med äldre personer och personer med funktionsnedsättning som ofta har skyddsbehov utifrån nedsatt fysisk, psykisk eller intellektuell förmåga och kan ha svårigheter att skydda sig mot brott.

    Funktionsstödsnämnden föreslås ställa sig positiv till de nya författningsbestämmelserna och de ändringar som föreslås för utökade registerkontroller för anställning i kommun men framföra att det finns behov av förtydliganden på vissa områden. Det aktuella ärendet har på grund av det korta svarsdatumet inte beretts av arbetsutskottet utan går direkt till nämnden.

    Bilagor

  6. Enligt dagens regelverk beviljas en utlänning ett tidsbegränsat uppehållstillstånd om det finns ett tillfälligt hinder mot att verkställa ett beslut om avvisning eller utvisning. I promemorian lämnas förslag om ändrade regler för dessa vid tillfälliga verkställighetshinder. Ett av förslagen är att en utlänning som omfattas av den nya lagen inte ska ha rätt till insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Det ska enligt utredningen regleras genom ett tillägg i 7 a § LSS. Behovet av insatser ska i stället i första hand tillgodoses av Migrationsverket.

    Funktionsstödsnämnden yttrar sig över utredningens förslag i de frågor som berör personer med insatser enligt LSS. Funktionsstödsnämnden föreslås framföra att det finns flera oklarheter i utredningens förslag som behöver belysas ytterligare.

    Bilagor

  7. Funktionsförvaltningen och hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen och har aktualiserat ett behov av justering i avsnittet rörande socialnämnderna i Kommunfullmäktiges reglemente för styrelsen och övriga nämnder. Justeringsbehovet har uppkommit med anledning av att det föreligger ett behov av att socialnämnderna tillhandahåller tjänster och utför uppgifter åt varandra. Stadskontoret har berett frågan och tagit fram ett förslag till justering i socialnämndernas avsnitt i reglementet. Inför beslut i kommunfullmäktige har förslaget skickats på remiss till stadens socialnämnder.

    Funktionsstödsnämnden föreslås ställa sig positiv till den föreslagna justeringen men föreslå mindre förändringar i formuleringen.

    Bilagor

  8. Nämnden tar årligen fram en lokalbehovsplan som redogör för nuläge, framtida behov av nyanskaffning respektive avveckling av lokaler inom funktionsstödsnämndens verksamhetsområde. I planen beskrivs nyttjandet av befintliga lokaler, pågående lokalprojekt samt hur nämndens lokalkostnader påverkas av planeringen. Lokalbehovsplanen utgör ett underlag dels för den egna verksamheten, dels för stadens samlade lokalförsörjningsarbete. Till följd av förändringar i stadens arbete med den gemensamma lokalförsörjningen inkluderas inte 2025 i planeringsunderlaget.

     

    Bilagor

  9. I budget 2018 beslutade Kommunfullmäktige att samtliga nämnder ska redovisa aktuell inköpsstatistik, planerade upphandlingar (över tröskelvärdet) och hållbarhetskrav samt behov av innovativa inköpslösningar. Denna plan ligger till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt.

    I ärendet presenteras förslag på Upphandlingsplan 2025–2026 gällande funktionsstödsnämnden.

    Bilagor

  10. I januari 2023 utsåg funktionsstödsnämnden ledamöter och ersättare till funktionsstödsnämndens arbetsutskott för perioden 1 januari 2023 till den 31 december 2026. Som ersättare i arbetsutskottet (inträdesordning 6) utsåg nämnden Filip Nanne (M).

    Nanne (M) avslutar sitt nämndsuppdrag 2024-12-31 och nämnden behöver därför utse ny ersättare för perioden 1 januari 2025 till den 31 december 2026. Förslag på ny ersättare har inhämtats från berörd gruppledare i funktionsstödsnämnden. Föreslagen ersättare påbörjar sitt uppdrag i funktionsstödsnämnden enligt beslut i kommunfullmäktige 2024-10-31 (§231).

    Bilagor

  11. Malmö stad vill vara en bra arbetsgivare som är fri från diskriminering därför ska alla arbetsplatser präglas av jämställdhet och mångfald, respekt för varje individ och en insikt om alla människors lika värde skapar ett bra arbetsklimat. Enligt diskrimineringslagen har arbetsgivaren ett ansvar att förebygga diskriminering och verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett diskrimineringsgrund. Detta arbete kallas aktiva åtgärder.

    Vid ärendet mottar nämnden en redogörelse för funktionsstödsförvaltningens arbete med aktiva åtgärder under 2024. Aktiva åtgärder avser riskbedömning, åtgärder samt dokumentgranskning inom ramen för diskrimineringslagstiftningen.

    Bilagor

  12. I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.

  13. Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).

     

    De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.

  14. Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.

  15. I januari 2025 behandlar funktionsstödsnämnden Nämndsbudget 2025. På decembersammanträdet informerar förvaltningen om förutsättningarna för ekonomi och mål inför 2025.

    Bilagor

  1. Redan idag tar stadens förtroendevalda del av möteshandlingar digitalt via applikationen Meetings Plus. Införandet av Meetings Live innebär en utveckling av Meetings Plus-appen som innebär att de förtroendevalda även kommer att kunna bland annat hantera närvaro, begära ordet och genomföra omröstningar digitalt på sammanträdet.

    Meetings Live är fullt integrerad med ärendehanteringssystemet Platina vilket effektiviserar arbetet för mötesadministratören och ger en obruten digital process med hög kvalitet i de politiska besluten. För kommunfullmäktige finns ett systemstöd men det har tekniska begränsningar och behöver ersättas av ett nytt systemstöd. Det nya systemet gör det också möjligt för stadens nämnder att använda den lösningen.

    Initialt genomför staden ett pilotprojekt med två instanser, kommunfullmäktige och funktionsstödsnämnden. Först ut i pilotprojektet är funktionsstödsnämnden som testar Meetings Live på sitt decembersammanträde 2024. På mötet medverkar Fredrik Granholm som är utvecklare på företaget Formpipe och ger en kort förevisning av Meetings Live. Mötet genomförs därefter med stöd av Meetings Live.

    Bilagor

  2. En motion är ett förslag som lämnats in av en eller flera förtroendevalda i kommunfullmäktige. Innan kommunfullmäktige tar ställning till förslaget får stadens nämnder som berörs av förslaget möjlighet att lämna synpunkter och föreslå om förslaget ska genomföras eller inte.

    Funktionsstödsnämnden har getts möjlighet att yttra sig över motion av Emma-Lina Johansson (V) om att kommunfullmäktige uppdrar åt kommunstyrelsen att ta fram en rapport, med rekommendationer, om hur det är att leva ett normbrytande liv i Malmö samt att rapporten och rekommendationerna tas fram genom samverkan med akademin och civilsamhället. Vidare föreslås att de rekommendationer en sådan rapport tar fram omvandlas till en plan för hur Malmö stad ska arbeta för att förbättra hbtqia+-personers livsvillkor i Malmö.

    Utifrån vad som lyfts i yttrandet föreslår funktionsstödsnämnden kommunfullmäktige att anse Emma-Lina Johanssons (V) motion besvarad.

    Bilagor

  3. En motion är ett förslag som lämnats in av en eller flera förtroendevalda i kommunfullmäktige. Innan kommunfullmäktige tar ställning till förslaget får stadens nämnder som berörs av förslaget möjlighet att lämna synpunkter och föreslå om förslaget ska genomföras eller inte.

    I aktuell motion föreslås att kommunstyrelsen ska få i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder, utreda möjligheten till att etablera ett system där säkerhetsprövning sker vid tillsättning av tjänster inom Malmö stads myndighetsutövning. Vidare föreslås att kommunstyrelsen ska få i uppdrag att införa en kontinuerlig kontroll mot belastningsregistret för anställda där utdrag från belastningsregistret har utförts vid anställning och utreda möjligheten för att begära ut fullständiga belastningsregister vid nyanställning.

    Funktionsstödsnämnden föreslås föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen med hänvisning till att nämnden redan arbetar med att förhindra att personer med olämplig bakgrund anställs i förvaltningen samt att det finns laghinder för att kontinuerligt begära in utdrag ur belastningsregistret från förvaltningens medarbetare.

    Bilagor

  4. Funktionsstödsnämnden ges möjlighet att lämna synpunkter på aktuell utredning vars uppdrag har varit att se över möjligheterna att kontrollera anställda och personer som erbjuds anställning eller uppdrag inom kommunerna mot belastningsregistret och misstankeregistret i syfte att ge kommunerna bättre förutsättningar att genomföra bakgrundskontroller. Ett av förslag en utredningen handlar om registerkontroll vid arbete med äldre personer och personer med funktionsnedsättning som ofta har skyddsbehov utifrån nedsatt fysisk, psykisk eller intellektuell förmåga och kan ha svårigheter att skydda sig mot brott.

    Funktionsstödsnämnden föreslås ställa sig positiv till de nya författningsbestämmelserna och de ändringar som föreslås för utökade registerkontroller för anställning i kommun men framföra att det finns behov av förtydliganden på vissa områden. 

    Bilagor

  5. Enligt dagens regelverk beviljas en utlänning ett tidsbegränsat uppehållstillstånd om det finns ett tillfälligt hinder mot att verkställa ett beslut om avvisning eller utvisning. I promemorian lämnas förslag om ändrade regler för dessa vid tillfälliga verkställighetshinder. Ett av förslagen är att en utlänning som omfattas av den nya lagen inte ska ha rätt till insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Det ska enligt utredningen regleras genom ett tillägg i 7 a § LSS. Behovet av insatser ska i stället i första hand tillgodoses av Migrationsverket.

    Funktionsstödsnämnden yttrar sig över utredningens förslag i de frågor som berör personer med insatser enligt LSS. Funktionsstödsnämnden föreslås framföra att det finns flera oklarheter i utredningens förslag som behöver belysas ytterligare.

    Bilagor

  6. Funktionsförvaltningen och hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen och har aktualiserat ett behov av justering i avsnittet rörande socialnämnderna i Kommunfullmäktiges reglemente för styrelsen och övriga nämnder. Justeringsbehovet har uppkommit med anledning av att det föreligger ett behov av att socialnämnderna tillhandahåller tjänster och utför uppgifter åt varandra. Stadskontoret har berett frågan och tagit fram ett förslag till justering i socialnämndernas avsnitt i reglementet. Inför beslut i kommunfullmäktige har förslaget skickats på remiss till stadens socialnämnder.

    Funktionsstödsnämnden föreslås ställa sig positiv till den föreslagna justeringen men föreslå mindre förändringar i formuleringen.

    Bilagor

  7. Nämnden tar årligen fram en lokalbehovsplan som redogör för nuläge, framtida behov av nyanskaffning respektive avveckling av lokaler inom funktionsstödsnämndens verksamhetsområde.

    I planen beskrivs nyttjandet av befintliga lokaler, pågående lokalprojekt samt hur nämndens lokalkostnader påverkas av planeringen. Lokalbehovsplanen utgör ett underlag dels för den egna verksamheten, dels för stadens samlade lokalförsörjningsarbete.

    Till följd av förändringar i stadens arbete med den gemensamma lokalförsörjningen inkluderas inte 2025 i planeringsunderlaget.

     

    Bilagor

  8. I budget 2018 beslutade Kommunfullmäktige att samtliga nämnder ska redovisa aktuell inköpsstatistik, planerade upphandlingar (över tröskelvärdet) och hållbarhetskrav samt behov av innovativa inköpslösningar. Denna plan ligger till grund för stadens gemensamma planering av strategiskt viktiga inköpsprojekt.

    I ärendet presenteras förslag på Upphandlingsplan 2025–2026 gällande funktionsstödsnämnden.

    Bilagor

  9. I januari 2023 utsåg funktionsstödsnämnden ledamöter och ersättare till funktionsstödsnämndens arbetsutskott för perioden 1 januari 2023 till den 31 december 2026. Som ersättare i arbetsutskottet (inträdesordning 6) utsåg nämnden Filip Nanne (M).

    Nanne (M) avslutar sitt nämndsuppdrag 2024-12-31 och nämnden behöver därför utse ny ersättare för perioden 1 januari 2025 till den 31 december 2026. Förslag på ny ersättare har inhämtats från berörd gruppledare i funktionsstödsnämnden. Föreslagen ersättare påbörjar sitt uppdrag i funktionsstödsnämnden enligt beslut i kommunfullmäktige 2024-10-31 (§231).

    Bilagor

  10. Malmö stad vill vara en bra arbetsgivare som är fri från diskriminering därför ska alla arbetsplatser präglas av jämställdhet och mångfald, respekt för varje individ och en insikt om alla människors lika värde skapar ett bra arbetsklimat. Enligt diskrimineringslagen har arbetsgivaren ett ansvar att förebygga diskriminering och verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett diskrimineringsgrund. Detta arbete kallas aktiva åtgärder.

    Vid ärendet mottar nämnden en redogörelse för funktionsstödsförvaltningens arbete med aktiva åtgärder under 2024. Aktiva åtgärder avser riskbedömning, åtgärder samt dokumentgranskning inom ramen för diskrimineringslagstiftningen.

    Bilagor

  11. I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.

    Bilagor

  12. Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).

     

    De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.

    Bilagor

  13. Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.

    Bilagor

  14. I januari 2025 behandlar funktionsstödsnämnden Nämndsbudget 2025.
    På decembersammanträdet informerar förvaltningen om förutsättningarna för ekonomi och mål inför 2025.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.