Hoppa över navigering
  1. Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.

    Bilagor

  2. Stadsbyggnadskontoret har fått i uppdrag att revidera styrande dokument för parkering och mobilitet. Arbetet med remisshandlingen har genomförts i samarbete med fastighets- och gatukontoret, miljöförvaltningen och P-Malmö samt i dialog med flertalet andra förvaltningar och kommunala bolag.

    Policy för mobilitet och parkering är styrande för Malmö stads planering och ska användas i plan- och bygglovsprocessen, vid anordnande av allmän plats, samt av de aktörer som tillhandahåller ytor för parkering och angöring. Målsättningen är att mobilitets- och parkeringslösningarna ska bidra till en stad som är jämlik, klimatsmart och att gestaltningen av stadsrummet håller en hög kvalitet. De ska även bidra till att uppnå de mål som anges bland annat i översiktsplan, i bostadsförsörjningsprogram, näringslivsprogram och trafik- och mobilitetsplan.

    Policyn syftar till att balansera behoven av tillgänglighet, klimatomställning och stadsutveckling. Genom att arbeta strategiskt med mobilitet och parkering skapas förutsättningar för ett Malmö som bidrar till goda livsmiljöer, där resurser används klokt och där alla har möjlighet att delta i stadens liv oavsett förutsättningar.

    Stadsbyggnadsnämnden godkände i augusti ett förslag till remissversion av Policy för mobilitet och parkering och skickade ut denna till stadens nämnder.

    Bilagor

  3. Utifrån de senaste årens utveckling gällande datorgenererad text och automatisk transkription lyfter Jacqueline Maly (SD) och Magnus Olsson (SD) i en motion frågan om användandet av digitala redskap för att minska tolkkostnaderna.

    I motionen förslås att kommunfullmäktige beslutar att berörda nämnder ska uppdras att utreda möjligheterna för en fullständig övergång till automatiserade tjänster för produktion av textbaserat innehåll på främmande språk, utreda användningen av automatiserade tjänster som en ersättning för tolktjänst i lämpliga fall och att ta fram en risk och konsekvensanalys för en avveckling av tolkanvändning till förmån för automatiserade tjänster.

    Bilagor

  4. Den 2 november 2023 fattade kommunfullmäktige i Malmö stad beslut om att utöka kommunbidraget till funktionsstödsnämnden med 4,5 miljoner kronor. Syftet var att stimulera Malmös föreningars och civilsamhälles arbete för att stärka den sociala sammanhållningen samt lindra effekterna av den ekonomiska krisen i staden. Aktuellt ärende utgör en redovisning av hur föreningarna har använt förstärkningsmedlen.

    Bilagor

  5. I januari 2025 publicerade Socialstyrelsen ett kunskapsstöd till lag (2022:1250) om egenvård, där det förtydligas att det är den ansvariga nämnden som avgör om hjälp med egenvård ska ingå i verksamheten, samt att personalen ska ha lämplig utbildning och erfarenhet för uppgiften.

    Med egenvård avses en hälso- och sjukvårdsåtgärd som den behandlande hälso- och sjukvårdspersonalen bedömt att den enskilda kan utföra självständigt eller med stöd av någon annan. Om personal inte bedöms kunna utföra hälso- och sjukvårdsåtgärden på ett patientsäkert sätt, får behandlande hälso- och sjukvårdpersonal inte bedöma åtgärden som egenvård. När egenvård utförs gäller inte hälso- och sjukvårdslagen (2017:30).

    I 12 kap. 1 § hälso- och sjukvårdslagen framgår att kommunerna har ansvar för att erbjuda god hälso- och sjukvård inom särskilt angivna verksamheter. Det kommunala hälso- och sjukvårdsansvaret är huvudsakligen avgränsat till att gälla i förhållande till vissa grupper som får insatser enligt socialtjänstlagen (2025:400), SoL, och lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Regionen har hälso- och sjukvårdsansvaret där kommunen inte har sådant ansvar.

    Bostad med särskild service enligt 8 § 11 SoL och 9 § 8-9 LSS, samt daglig verksamhet enligt 9 § 10 LSS omfattas av kommunens hälso- och sjukvårdsansvar och hälso- och sjukvårdsåtgärder kan delegeras. Egenvård kan förekomma om det är bedömt som möjligt och säkert för den enskilde. Kommunens hälso- och sjukvårdsansvar omfattar inte korttidsboende enligt 9 § 6 LSS och kolloverksamhet för barn och vuxna. I dessa verksamheter kan hälso- och sjukvårdsåtgärder således inte utföras av kommunens hälso- och sjukvårdspersonal och inte heller delegeras. I de fall det finns behov av hälso- och sjukvårdsåtgärder under samtidig vistelse på korttidsboende eller i kolloverksamhet kan dessa endast utföras som egenvård.

    Bilagor

  6. I januari 2023 utsåg funktionsstödsnämnden ledamöter och ersättare till funktionsstödsnämndens arbetsutskott för perioden 1 januari 2023 till den 31 december 2026. Som ersättare med inträdesordning 5 utsåg nämnden Christian Lie (MP).

    Då Lie (MP) avslutat sitt uppdrag i funktionsstödsnämnden från och med den 2 oktober 2025 behöver en ny ordinarie ledamot utses fram till och med den 31 december 2026. I ärendet lämnas inga förslag beslut utan berörd gruppledare inkommer med förordad förtroendevald vid nämndssammanträdet.

    Bilagor

  7. Sveriges säkerhet och motståndskraft bygger på ett starkt civilt försvar och en bra krisberedskap för kommuner och regioner.

    Vid punkten informerar förvaltningens beredskapssamordnare Fredrik Stark Kristell om
    förändrade planeringsförutsättningar och kommande lagstiftning som ställer krav på kontinuitetshantering och stärkt civilt försvar där särskild vikt läggs vid att upprätthålla stöd till utsatta grupper även vid störningar och höjd beredskap.

  8. I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.

  9. Enligt kommunallagen (6 kap. 37–40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).

    De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.

  10. Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.