Hoppa över navigering
  1. Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.

  2. Funktionsstödsnämnden har mottagit remiss från Utbildningsdepartementet gällande förbättrat stöd i skolan. Utredningen är ett delbetänkande till utredningen om en förbättrad elevhälsa, och föreslår ett antal lagändringar och förslag som bland annat syftar till att förtydliga bestämmelser om stöd och särskilt stöd samt undanröja hinder för ett tidigt och snabbt stöd. Ändringarna i skollagen och skolförordningen föreslås träda i kraft den 1 juli 2026. Bestämmelserna föreslås tillämpas första gången på utbildning som påbörjas höstterminen 2028.

     

    Funktionsstödsnämnden föreslås välkomna ambitionen om ett förbättrat stöd i skolan och i yttrandet lyfta ett antal generella synpunkter kring några av förslagen.

    Bilagor

  3. Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket fick i juni 2023 ett regeringsuppdrag att utreda frågor om omsättningslagring av vissa läkemedel i syfte att säkerställa en god försörjningsberedskap.

     

    För att säkerställa att hälso- och sjukvården fungerar både i vardag, kris och krig, är tillgången till läkemedel nödvändig. Läkemedelsförsörjningen är beroende av en stabil global marknad och regelbundna leveranser. Regeringen har identifierat behovet av att stärka försörjningsberedskapen och öka lagerhållningen av läkemedel i Sverige. Flera länder i Europa har redan infört regler för att öka lagerhållningen av viktiga läkemedel.

    Sammanfattningsvis föreslås nämnden instämma i viken av att stärka försörjningsberedskapen och lagerhållningen av läkemedel och finna det positivt att läkemedelspriserna uppges vara opåverkade men att i övrigt inte lämna några synpunkter kring förslagen.

    Bilagor

  4. Statskontorets har på regeringens uppdrag analyserat hur kommuner och regioner hanterar kontroll och uppföljning av privata utförare inom välfärden. Rapporten belyser behovet av att stärka dessa processer för att motverka välfärdsbrott, oseriösa aktörer och korruption inom välfärdssektorn. Rapporten belyser behovet av att stärka dessa processer för att motverka välfärdsbrott, oseriösa aktörer och korruption inom välfärdssektorn.
     

    Funktionsstödsnämnden ges nu möjlighet att lämna synpunkter inför Malmö stads yttrande kring förslagen.

    Bilagor

  5. Stadskontoret har utifrån budgetuppdrag till kommunstyrelsen i budget 2023 tagit fram ett förslag på hur Malmö stad kan bedriva arbetet kring områdeslyft, så kallade Kraftsamlande insatser.

    Förslaget är att fokuset för kraftsamlande insatser ska vara förebyggande främjande åtgärder för att öka ungas möjligheter att arbeta och studera efter årkurs 9. Arbetet ska bedrivas gemensamt av stadens huvudsakligen berörda förvaltningar i delområden inom staden.

    Kommunstyrelsen har, utan eget ställningstagande, skickat förslaget till stadens nämnder och bolag för synpunkter.

    Bilagor

  6. Brukare inom daglig verksamhet LSS i Malmö stad erhåller i nuläget habiliteringsersättning till ett belopp om 16 kronor per timme. Nu föreslås att nämnden från och med den 1 september 2025 ska höja habiliteringsersättning till 20 kronor i timmen.

    Bilagor

  7. Funktionsstödsförvaltningens har utarbetat ett förslag till Budgetskrivelse 2026. Budgetskrivelsen utgör funktionsstödsnämndens information till kommunstyrelsen inför deras beredning av förslag till budget 2026 som beslutas av kommunfullmäktige.

    Bilagor

  8. Enligt nya socialtjänstlagen ska nämnden fatta beslut om vilka insatser socialtjänsten får ge utan behovsprövning. Av detta skäl behöver funktionsstödsnämnden inventera vilka insatser som finns idag som inte är behovsprövade. Dessa insatser behöver nämnden fatta beslut om för att nämnden ska kunna fortsätta att tillhandahålla dem utan behovsprövning från 1 juli 2025. Inventeringen av befintliga insatser ska också omfatta dokumentationsskyldighet. Insatsen sommarkollo hanteras i eget ärende.

    Bilagor

  9. Malmö stad erbjuder idag två olika sommarkoloniverksamheter för barn och unga med funktionsnedsättning, Vombsjögården som är biståndslöst och Finnhults gård som kräver ett beslut enligt LSS 9§6.

    Förvaltningen förordar att sommarkollo framöver ska vara biståndslöst vilket harmoniserar med intentionerna i nya socialtjänstlagen och är i linje med förvaltningens satsning på lättillgänglig verksamhet. Utifrån ett medborgarperspektiv
    vill förvaltningen se att alla barn har rätt till sommarkollo utan att prövas utifrån de omfattande kriterier som 9§6 LSS innebär. För att alla barn i Malmö ska behandlas lika föreslås denna förändring rörande rätten till sommarkollo för barn och unga med funktionsnedsättning.

    Bilagor

  10. Riktlinjer för biståndsbedömning vid handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) är en vägledning som antogs i nämnden 2024-11-28 och som trädde ikraft efter kommunfullmäktiges beslut 2025-02-27 där de gav nämnden rätt att anta egna riktlinjer för området. I de framtagna riktlinjerna för biståndshandläggare framgår det vad som generellt bedöms vara skälig levnadsnivå och syftet är att skapa ett enhetligt synsätt och likvärdiga bedömningar inom ramen för socialtjänstlagen.

    Regeringen har föreslagit till riksdagen att en ny socialtjänstlag ska träda i kraft den 1 juli 2025. Förslaget till ny socialtjänstlag syftar till att skapa en långsiktigt hållbar, mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst.
    De nuvarande riktlinjerna är utformade utifrån den nuvarande socialtjänstlagen och med anledning av förslaget om ny socialtjänstlag måste nya riktlinjer antas. De nya riktlinjerna ”Riktlinjer för handläggning av insatser för personliga behov” ersätter de tidigare antagna riktlinjerna ”Riktlinjer för biståndsbedömning vid handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL)” så snart den nya socialtjänstlagen träder ikraft.

    I juni görs inga genomgripande förändringar i riktlinjer utan denna uppdateras enbart till de nya förutsättningarna i socialtjänstlagen såsom nya laghänvisningar och delvis nytt språkbruk. Under hösten 2025 kommer förvaltningens myndighetsenhet att fortsätta utveckla riktlinjen utifrån de beslut och avvägningar som medföljer den nya lagstiftningen. När riktlinjerna åter lyfts till funktionsstödsnämnden kommer detta att föregås av en remiss som skickas till de brukarföreningar som samverkar med förvaltningen.

    Bilagor

  11. Funktionsstödsnämnden har fastställt ett antal styrdokument gällande nämndens och förvaltningens ansvarsområde. Styrdokument ska hållas aktuella så att innehållet harmonierar med lagstiftning, praxis och arbetssätt inom respektive område. Av detta skäl görs en årlig översyn av funktionsstödsnämndens styrdokument. I vanliga fall görs denna översyn i början av året men med anledning av förvaltningens organisationsförändring den 1 april 2025 lyfts ärendet i år vid ett något senare tillfälle.

    I bifogad rapport görs en översyn av funktionsstödsnämndens styrdokument. I de fall styrdokumenten reviderats i samband med översynen föreslås funktionsstödsnämnden att godkänna de nya versionerna.

    Bilagor

  12. I Malmö stads budget 2025 framgår att Malmö är till för alla Malmöbor och att Malmöbor med funktionsnedsättning har rätt till goda levnadsvillkor, att kunna röra sig i staden utan hinder och att känna sig inkluderade och delaktiga i stadens verksamheter och arrangemang och att Malmö stad därför ska skapa gemensam riktning och samordning av åtgärder för att förbättra tillgängligheten i staden.

    På nämnden informerar funktionsstöds- och tillgänglighetssamordnare Sara Torres kortfattat om Samling för tillgängliga livsmiljöer.

    Bilagor

  13. I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.

  14. Enligt kommunallagen (6 kap. 37–40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).

    De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.

  15. Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.