Möte 2019-01-14
-
Funktionsstödsförvaltningen välkomna de förtroendevalda som utsetts av kommunfullmäktige som ledamöter och ersättare i funktionsstödsnämnden under mandatperioden 2019-2022.
Bilagor
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämndens ansvarsområde regleras i det reglemente som kommunfullmäktige fastställt. I reglementet beskrivs nämndens ansvarsområden och målgrupper samt nämndens övergripande arbetssätt. Funktionsstödsnämnden beslutar dock själv om sina arbetsformer så länge dessa inte strider mot gällande reglemente eller lagstiftning.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
731kb Ladda ner dokument
-
-
Val av ledamöter och ersättare till funktionsstödsnämndens arbetsutskott, tillika myndighetsutskott, för perioden 1 januari 2018 till 31 december 2022.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kontakter med myndigheter och företag efterfrågas ofta vem som har rätt att företräda nämnden/förvaltningen (motsvarande firmatecknare). Nämnden ska därför utse namngivna personer med rätt att företräda funktionsstödsnämnden och underteckna handlingar på dess vägnar. Detta kan gälla allt från överenskommelser om övergripande projekt till enskilda avtal och ansökningar.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Av bland annat praktiska skäl är det inte rimligt att alla beslut som fattas inom nämndens ansvarsområde fattas av nämnden själv. En nämnd har därför enligt kommunallagen rätt att delegera beslutanderätten till ett utskott, nämndens presidium eller åt en ledamot, ersättare eller anställd tjänsteperson hos kommunen. Delegationsordningen beskriver hur sådana beslut kan fattas, vem som har rätt att fatta dem och hur besluten ska återrapporteras till nämnden.
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
795kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden ansvarar för att attestreglementet som är antaget av kommunfullmäktige följs. Nämnden kan utöver reglementet utfärda ytterligare attestinstruktioner för sitt verk-samhetsområde. I attestinstruktionen står det bland annat vem som får attestera och till vilka belopp.
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 4 kap. 2 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), HSL, ska nämnden utse verksamhetschef som ansvarar för verksamheten som lyder under den lagen. Verksamhetschefen representerar nämnden gällande hälso- och sjukvården och ansvarar för att verksamheten tillgodoser hög patientsäkerhet och god kvalitet i vården samt främjar kostnadseffektivitet.
Funktionsstödsförvaltningen gör bedömningen att avdelningscheferna Charlotte Widén Odder, Sema Soer, Åsa Qvarsebo och Sophia Nordström bör utses till verksamhetschefer för den hälso- och sjukvård som bed-rivs inom funktionsstödsnämndens verksamhetsområde.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden fastställer själva sina mötestider. Mötestiderna för 2019 är planerade på ett sådant sätt att de ligger mot slutet av månaden för att överensstämma med många sista datum för remissvar, ekonomisk återrapportering etcetera. Mötena har också lagts på ett sådant sätt att de inte krockar med kommunstyrelsen, kommunstyrelsens beredning eller kommunfullmäktige samt är anpassade för den beredningen som sker i nämndens arbetsutskott.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
10
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering enligt 11 kap. 4 § i hälso- och sjukvårdslagen (SHL 2017:30)
Enligt 11 kap. 4 § hälso- och sjukvårdslagen, HSL (2017:30) ska nämnden utse en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS). Om ett verksamhetsområde i huvudsak omfattar rehabilitering, får en fysioterapeut eller arbetsterapeut fullgöra de uppgifter som åligger medicinskt ansvarig sjuksköterska, därför föreslås även att funktionsstödsnämnden ska utse medicinskt ansvariga för rehabilitering (MAR). Funktionsstödsnämnden utsåg vid sitt bildande (2017-05-02) två namngivna MAS och två namngivna MAR, dessa föreslås att fortsatt utses som medicinskt ansvariga inom nämndens verksamhetsområde.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden är anställningsmyndighet och har som sådan det yttersta arbetsmiljöansvar för funktionsstödsförvaltningens medarbetare och chefer. Detta innebär att nämnden ska bedriva sin verksamhet enligt gällande arbetsmiljölagstiftning, Malmö stads personalpolicy och arbetsmiljöprocessen samt ansvarar för att det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp. För att kunna leva upp till kraven föreslås nämnden fördela arbetsmiljöuppgifterna till verksamheten.
Funktionsstödsnämnden föreslås att fortsätta fördela arbetsmiljöuppgifterna till förvaltningsdirektören som i sin tur fördelar till underställda chefer på ett sätt som är lämpligt och praktiskt.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
894kb Ladda ner dokument
-
799kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tagit fram ett förslag på utbildning- och informationsinsatser till funktionsstödsnämndens ledamöter och ersättare, insatser som löper under hela året. Samtliga förtroendevalda i funktionsstödsnämnden föreslås även ges möjlighet att medverka på stadskontorets fortbildningstillfällen för förtroendevalda inom temana ”Kommunal juridik”, Kommunal ekonomi och arbetsgivarfrågor” samt ”Kommunikation och omvärld”.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) trädde i kraft 25 maj 2018. Jämfört med den tidigare personuppgiftslagen (PUL) innebär förordningen skärpta krav på hur en myndighet får behandla (till exempel skicka, sammanställa och lagra) personuppgifter i IT-system och register. Funktionsstödsnämnden är personansvarig och därför ytterst ansvarig för de personuppgifter som behandlas inom nämndens verksamhetsområden. Detta innebär till exempel att nämnden ansvarar för att det bedrivs ett aktivt och strukturerat dataskyddsarbete, i enlighet med Malmö stads riktlinjer för behandling av personuppgifter och tillämplig lagstiftning.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Informationsärende om funktionsstödsförvaltningens uppdrag och organisation.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Praktisk information kring funktionsstödsnämndens sammanträden och arbetssätt.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheten och inom funktionsstödsområdet.
-
Funktionsstödsnämndens ansvarsområde regleras i det reglemente som kommunfullmäktige fastställt. I reglementet beskrivs nämndens ansvarsområden och målgrupper samt nämndens övergripande arbetssätt. Funktionsstödsnämnden beslutar dock själv om sina arbetsformer så länge dessa inte strider mot gällande reglemente eller lagstiftning.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
866kb Ladda ner dokument
-
-
Val av ledamöter och ersättare till funktionsstödsnämndens arbetsutskott, tillika myndighetsutskott, för perioden 1 januari 2018 till 31 december 2022. I förvaltningens förarbete finns inga namngivna förslag utan ledamöter och ersättare nomineras av de förtroendevalda. Inom parantes framgår inkallelseordning i arbetsutskottet.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kontakter med myndigheter och företag efterfrågas ofta vem som har rätt att företräda nämnden/förvaltningen (motsvarande firmatecknare). Nämnden ska därför utse namngivna personer med rätt att företräda funktionsstödsnämnden och underteckna handlingar på dess vägnar. Detta kan gälla allt från överenskommelser om övergripande projekt till enskilda avtal och ansökningar.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Av bland annat praktiska skäl är det inte rimligt att alla beslut som fattas inom nämndens ansvarsområde fattas av nämnden själv. En nämnd har därför enligt kommunallagen rätt att delegera beslutanderätten till ett utskott, nämndens presidium eller åt en ledamot, ersättare eller anställd tjänsteperson hos kommunen. Delegationsordningen beskriver hur sådana beslut kan fattas, vem som har rätt att fatta dem och hur besluten ska återrapporteras till nämnden.
Två mindre korrigeringar förespråkas i utskickat förslag till delegationsordningen.
1) På punkt 14.1 (beslut med anledning av skadestånds- och återbetalningskrav) anges fel delegat under punkt c (belopp över 5 00 tkr). Det ska stå "Direktör" som delegat.
2) Punkt 18.2 (förflyttning mellan avdelningar inom förvaltningen) ändras så att återrapportering av detta ska ske till nämnden. Detta betyder att nämnden under rubriken "Anmäls till FSN" ändrar från "Nej" till Ja".Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
934kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden ansvarar för att attestreglementet som är antaget av kommunfullmäktige följs. Nämnden kan utöver reglementet utfärda ytterligare attestinstruktioner för sitt verksamhetsområde. I attestinstruktionen står det bland annat vem som får attestera och till vilka belopp.
Bilagor
-
264kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 4 kap. 2 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), HSL, ska nämnden utse verksamhetschef som ansvarar för verksamheten som lyder under den lagen. Verksamhetschefen representerar nämnden gällande hälso- och sjukvården och ansvarar för att verksamheten tillgodoser hög patientsäkerhet och god kvalitet i vården samt främjar kostnadseffektivitet.
Funktionsstödsförvaltningen gör bedömningen att avdelningscheferna Charlotte Widén Odder, Sema Soer, Åsa Qvarsebo och Sophia Nordström bör utses till verksamhetschefer för den hälso- och sjukvård som bed-rivs inom funktionsstödsnämndens verksamhetsområde.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden fastställer själva sina mötestider. Mötestiderna för 2019 är planerade på ett sådant sätt att de ligger mot slutet av månaden för att överensstämma med många sista datum för remissvar, ekonomisk återrapportering etcetera. Mötena har också lagts på ett sådant sätt att de inte krockar med kommunstyrelsen, kommunstyrelsens beredning eller kommunfullmäktige samt är anpassade för den beredningen som sker i nämndens arbetsutskott.
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering enligt 11 kap. 4 § i hälso- och sjukvårdslagen (SHL 2017:30)
Enligt 11 kap. 4 § hälso- och sjukvårdslagen, HSL (2017:30) ska nämnden utse en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS). Om ett verksamhetsområde i huvudsak omfattar rehabilitering, får en fysioterapeut eller arbetsterapeut fullgöra de uppgifter som åligger medicinskt ansvarig sjuksköterska, därför föreslås även att funktionsstödsnämnden ska utse medicinskt ansvariga för rehabilitering (MAR). Funktionsstödsnämnden utsåg vid sitt bildande (2017-05-02) två namngivna MAS och två namngivna MAR, dessa föreslås att fortsatt utses som medicinskt ansvariga inom nämndens verksamhetsområde.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden är anställningsmyndighet och har som sådan det yttersta arbetsmiljöansvar för funktionsstödsförvaltningens medarbetare och chefer. Detta innebär att nämnden ska bedriva sin verksamhet enligt gällande arbetsmiljölagstiftning, Malmö stads personalpolicy och arbetsmiljöprocessen samt ansvarar för att det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp. För att kunna leva upp till kraven föreslås nämnden fördela arbetsmiljöuppgifterna till verksamheten.
Funktionsstödsnämnden föreslås att fortsätta fördela arbetsmiljöuppgifterna till förvaltningsdirektören som i sin tur fördelar till underställda chefer på ett sätt som är lämpligt och praktiskt.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tagit fram ett förslag på utbildning- och informationsinsatser till funktionsstödsnämndens ledamöter och ersättare, insatser som löper under hela året. Samtliga förtroendevalda i funktionsstödsnämnden föreslås även ges möjlighet att medverka på stadskontorets fortbildningstillfällen för förtroendevalda inom temana ”Kommunal juridik”, Kommunal ekonomi och arbetsgivarfrågor” samt ”Kommunikation och omvärld”.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) trädde i kraft 25 maj 2018. Jämfört med den tidigare personuppgiftslagen (PUL) innebär förordningen skärpta krav på hur en myndighet får behandla (till exempel skicka, sammanställa och lagra) personuppgifter i IT-system och register. Funktionsstödsnämnden är personansvarig och därför ytterst ansvarig för de personuppgifter som behandlas inom nämndens verksamhetsområden. Detta innebär till exempel att nämnden ansvarar för att det bedrivs ett aktivt och strukturerat dataskyddsarbete, i enlighet med Malmö stads riktlinjer för behandling av personuppgifter och tillämplig lagstiftning.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Informationsärende om funktionsstödsförvaltningens uppdrag och organisation.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Praktisk information kring funktionsstödsnämndens sammanträden och arbetssätt.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschef Annelie Larsson informerar om följande
Funktionsstödsnämnden beslutade vid dagens sammanträde att anordna ett internat den 7 och 8 februari 2019. Förvaltningen har skickat ut ett förfrågningsunderlag till ett antal konferensanläggningar och kommer att inom kort att kunna meddela var internatet äger rum. Planeringsdagen den 23 januari kommer att hållas i förvaltningens lokaler på Fänriksgatan 1.
Den så kallade LSS-utredningen har nu presenterats. Utredningen har haft två huvudsakliga syften, dels att statens kostnader för personlig assistans får inte blir högre än de är i dag, dels att insatserna inom LSS ska bli bättre anpassade för dem som behöver insatserna. I utredningen föreslås bland annat att staten ska ta hela ansvaret för insatsen personlig assistans samt att nuvarande personkretsar inom LSS ska finnas kvar. Utredningen föreslår även tre nya LSS-insatser, Personlig service och boendestöd, Personligt stöd till barn och Förebyggande pedagogiskt stöd. Funktionsstödsnämnden kommer att ha anledning att granska utredningen närmare, inte minst när utredningen går ut på remiss. Utredningen hittas redan nu på regeringens hemsida (https://www.regeringen.se). Utredningen föreslår att den nya lagen träder i kraft den 1 januari 2022.
Under januari skrev kvällspressen om hur Malmö stad och dess LSS-boenden hanterar allvarliga händelser. Medarbetare på LSS-boenden har uppgett att de upplever att rapportering av avvikelser inte hanteras korrekt och att det finns en rädsla för att rapportera bland anställda. Förvaltningen tar allvarligt på kritiken och är angelägna om att våra medarbetare anmäler händelser som de ska, utan rädsla för repressalier. Avvikelsesystemet i sig är väl fungerande och används i hög grad av verksamheterna. Om brukare far illa måste detta framkomma och åtgärdas, anmälningar utgör på så sätt en central del i förvaltningens kvalitetsarbete. Förvaltningen kommer under våren att fortsätta att hålla utbildningar i hur man hanterar avvikelser och arbetar långsiktigt och pedagogiskt med stödjande insatser för att förebygga missförhållanden.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-