Möte 2019-08-26
-
Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller en redovisning av handläggningstider på funktionsstödsförvaltningen myndighetsenhet. Handläggningstiderna redovisas kvartalsvis så att nämnden ska kunna följa utvecklingen. Aktuellt ärende avser kvartal 2.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden har antagit ett utbildningsprogram som ett sätt att få fördjupad kunskap och förståelse kring relevant lagstiftning och förvaltningens olika verksamhetsområden. Vid februarimötet medverkar avdelningschef Åsa Qvarsebo och berättar om arbetet vid avdelningen LSS bostäder och verksamhetens pedagogiska strukturer
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Hyreskontrakt gällande LSS-gruppboende.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
431kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
780kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
-
En nämnd har till uppgift att fatta ett stort antal beslut. Det är dock praktiskt omöjligt att nämnden fattar beslut i samtliga ärenden som faller inom dess ansvarsområde. Syftet med delegation är att avlasta nämnden genom att överföra beslutanderätt i en fråga till ett utskott, en ledamot, en anställd underställd nämnden eller annan lämplig instans. I ärendet föreslås att nämnden ska göra ett antal förtydliganden till delegationsordningen.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
-
6
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering enligt 11 kap. 4 § i hälso- och sjukvårdslagen (SHL 2017:30)
Enligt 11 kap. 4 § hälso- och sjukvårdslagen, HSL (2017:30) ska nämnden utse minst en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS). Funktionsstödsnämnden utsåg 2019-01-14 två medicinskt ansvariga sjuksköterskor, en dessa har dock gått i pension varför dennes ersättare föreslås utses till MAS i dennes ställe.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämndens ordförande Roko Kursar (L) har uppdragit förvaltningen att utreda förutsättningarna för funktionsstödsnämnden att inrätta ett årligt LSS-pris. Priset ska delas ut till en eller flera personer, verksamheter eller föreningar som bidragit till att utveckla stadens stöd till personer med funktionsnedsättningar som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och som bidrar till att främja jämlika levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet och ger den enskilde möjlighet att leva som andra (LSS 5 §).
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden beslutade på sitt sammanträde den 22 mars 2019 att ställa ett antal frågor till Malmöpanelen våren 2019. Malmöpanelen består av cirka 1 800 Malmöbor som är representativa för invånarna i kommunen avseende kön, ålder och vilken del av staden man bor i. Resultatet av undersökningen används som underlag inför politiska beslut och resultaten offentliggörs även på Malmö stads hemsida www.malmo.se/panelen.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stad har sedan 2008 byggt upp Malmöpanelen, primärt som ett verktyg för ökad närdemokrati mellan medborgare och stadens politiker. Malmöpanelen består av cirka 1 700 Malmöbor som är representativa för invånarna i kommunen avseende kön, ålder och vilken del av staden man bor i. Resultatet av undersökningen används som underlag inför politiska beslut och resultaten offentliggörs även på Malmö stads hemsida www.malmo.se/panelen. Genomförande av undersökningen sker ungefär två gånger om året beroende på de olika nämndernas behov. Från nämnderna efterfrågas nu eventuella frågor till panelen inför hösten 2019.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
På en workhop under hösten 2018 framfördes ett förslag från brukarorganisationerna om att skapa en mötesplats på funktionsstödsförvaltningen (Fänriksgatan 1) som ett sätt att utveckla vår samverkan. Under hösten 2019 startar därför ”Fänrik Rum Fem”, ett gemensamt rum, där tjänstepersoner från förvaltningen och medlemmar i brukarorganisationer delar på ansvaret fullt ut för att skapa en fysisk mötesplats där Malmöbor, brukar-/ anhörigföreningar och verksamheter/medarbetare i funktionsstödsförvaltningen kan föra dialog och utbyta erfarenheter och kunskap inom LSS och socialpsykiatri.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
-
Organisationer inom funktionshindersområdet kan årligen ansöka om så kallat ”Organisationsstöd” för att vidare bedriva eller utveckla sina verksamheter. Beslut om fördelning av organisationsstöd fattas av funktionsstödsnämnden i november varje år. Inför årets fördelning informerar ansvarig tjänsteperson om arbetet med organisationsstöd.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas inkomna, upprättade och utgående skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheten och inom funktionsstödsområdet.
-
Ärendet innehåller en redovisning av handläggningstider på funktionsstödsförvaltningen myndighetsenhet. Handläggningstiderna redovisas kvartalsvis så att nämnden ska kunna följa utvecklingen. Aktuellt ärende avser kvartal 2.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden har antagit ett utbildningsprogram som ett sätt att få fördjupad kunskap och förståelse kring relevant lagstiftning och förvaltningens olika verksamhetsområden. Vid augustisammanträdet medverkar avdelningschef Åsa Qvarsebo och berättar om arbetet vid avdelningen LSS bostäder med fokus på verksamhetens pedagogiska strukturer.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
En nämnd har till uppgift att fatta ett stort antal beslut. Det är dock praktiskt omöjligt att nämnden fattar beslut i samtliga ärenden som faller inom dess ansvarsområde. Syftet med delegation är att avlasta nämnden genom att överföra beslutanderätt i en fråga till ett utskott, en ledamot, en anställd underställd nämnden eller annan lämplig instans. I ärendet föreslås att nämnden ska göra ett antal förtydliganden till delegationsordningen.
Bilagor
-
438kb Ladda ner dokument
-
768kb Ladda ner dokument
-
-
§ 107
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering enligt 11 kap. 4 § i hälso- och sjukvårdslagen (SHL 2017:30)
Enligt 11 kap. 4 § hälso- och sjukvårdslagen, HSL (2017:30) ska nämnden utse minst en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS). Funktionsstödsnämnden utsåg 2019-01-14 två medicinskt ansvariga sjuksköterskor, en dessa har dock gått i pension varför dennes ersättare föreslås utses till MAS i dennes ställe.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämndens ordförande Roko Kursar (L) har uppdragit förvaltningen att utreda förutsättningarna för funktionsstödsnämnden att inrätta ett årligt LSS-pris. Priset ska delas ut till en eller flera personer, verksamheter eller föreningar som bidragit till att utveckla stadens stöd till personer med funktionsnedsättningar som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och som bidrar till att främja jämlika levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet och ger den enskilde möjlighet att leva som andra (LSS 5 §).
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden beslutade på sitt sammanträde den 22 mars 2019 att ställa ett antal frågor till Malmöpanelen våren 2019. Malmöpanelen består av cirka 1 800 Malmöbor som är representativa för invånarna i kommunen avseende kön, ålder och vilken del av staden man bor i. Resultatet av undersökningen används som underlag inför politiska beslut och resultaten offentliggörs även på Malmö stads hemsida www.malmo.se/panelen.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stad har sedan 2008 byggt upp Malmöpanelen, primärt som ett verktyg för ökad närdemokrati mellan medborgare och stadens politiker. Malmöpanelen består av cirka 1 700 Malmöbor som är representativa för invånarna i kommunen avseende kön, ålder och vilken del av staden man bor i. Resultatet av undersökningen används som underlag inför politiska beslut och resultaten offentliggörs även på Malmö stads hemsida www.malmo.se/panelen. Genomförande av undersökningen sker ungefär två gånger om året beroende på de olika nämndernas behov. Från nämnderna efterfrågas nu eventuella frågor till panelen inför hösten 2019.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
På en workshop under hösten 2018 framfördes ett förslag från brukarorganisationerna om att skapa en mötesplats på funktionsstödsförvaltningen (Fänriksgatan 1) som ett sätt att utveckla vår samverkan. Under hösten 2019 startar därför ”Fänrik Rum Fem”, ett gemensamt rum, där tjänstepersoner från förvaltningen och medlemmar i brukarorganisationer delar på ansvaret fullt ut för att skapa en fysisk mötesplats där Malmöbor, brukar-/ anhörigföreningar och verksamheter/medarbetare i funktionsstödsförvaltningen kan föra dialog och utbyta erfarenheter och kunskap inom LSS och socialpsykiatri.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Organisationer inom funktionshinderområdet kan årligen ansöka om så kallat ”Organisationsstöd” för att vidare bedriva eller utveckla sina verksamheter. Beslut om fördelning av organisationsstöd fattas av funktionsstödsnämnden i november varje år. Inför årets fördelning informerar ansvarig tjänsteperson om arbetet med organisationsstöd.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas inkomna, upprättade och utgående skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningsdirektör Annelie Larsson informerar om följande:
Förvaltningen har tagit fram en devis som ska genomsyra förvaltningens verksamheter. Devisen är ”Tillsammans gör vi det möjligt!” Det finns även en kompletterande text som beskriver förvaltningens förhållningssätt och anda ytterligare: ”Funktionsstödsförvaltningen skapar möjligheter och förutsättningar till ett gott liv för Malmöbor. Vi samarbetar med tillit och respekt för olikheter. Vi är lyhörda, engagerade och modiga. Vår kompetens, erfarenhet och kreativitet är vår styrka. Tillsammans gör vi det möjligt!” Texten kan användas med eller utan devisen för att ange riktning och vad förvaltningen står för i olika sammanhang. Devisen kommer primärt att användas i förvaltningens interna arbete.
Kraftbudet, en mötesplats med fokus på sociala frågor genom olika konstnärliga uttryck, har även skapat en film kring devisen som visades vid sammanträdet.
Funktionsstödsförvaltningens nyinrättade förvaltarenhet har nu samtliga medarbetare på plats. Inom förvaltarenheten arbetar sju ställföreträdare för att företräda de Malmöbor som behöver särskilt stöd i ekonomiska, juridiska och sociala frågor. Syftet med enheten är att professionalisera hanteringen av de ärenden där god man eller förvaltare med förtroendeuppdrag inte täcker huvudmannens behov.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-