Möte 2019-02-20
-
Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med det utbildningsprogram som antogs av funktionsstödsnämnden i januari ges en introducerande utbildning om socialtjänstlagen (SoL).
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
691kb Ladda ner dokument
-
-
3
Remiss angående remiss från Utbildningsdepartementet - Framtidens specialistsjuksköterska - ny roll, nya möjligheter SOU 2018:77
Funktionsstödsnämnden har ombetts yttra sig över remiss angående remiss om SOU 2018:77, Framtidens specialistsjuksköterska – ny roll, nya möjligheter.
Funktionsstödsnämnden menar att den kommunala hälso- och sjukvården, i synnerhet inom funktionshinderområdet, har getts alltför litet utrymme i utredningen. De tre fasta inriktningar som föreslås är inte de som främst efterfrågas inom funktionsstödsnämndens verksamheter. I sitt yttrande framför även funktionsstödsnämnden synpunkter kring några av förslagen i betänkandet.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningens Årsanalys 2018 till funktionsstödsnämnden. Funktionsstödsnämnden redovisar ett överskott om 1 467 tkr för 2018.
-
166kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
512kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram förslag till nämndsbudget 2019 för funktionsstödsnämnden.
-
166kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
Alla Malmöbor ska ha rätt att leva, inte bara överleva. Ett av kommunfullmäktiges mål 2019 lyder ”Malmöbor med behov av stöd och hjälp ska bemötas med respekt och ges förutsättningar för en meningsfull tillvaro med inflytande över sin vardag och i samhället.” Inom ramen för kommunfullmäktiges mål har funktionsstödsnämnden fått i uppdrag att under året återställa hyrestaket för brukare som bor i en bostad med särskild service enligt LSS till den högsta hyresnivå som gällde 2017, med syfte att säkra den ekonomiska tryggheten för Malmöbor med funktionsnedsättning. I samband med det införs en modell för årlig indexuppräkning.
-
308kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stadsrevision har granskat LSS-verksamheten i Malmö stad. Syftet med granskningen har varit att bedöma om funktionsstödsnämnden säkerställer att det bedrivs en ändamålsenlig styrning och ledning samt uppföljning av LSS-verksamheten. Funktionsstödsnämnden bedöms i huvudsak säkerställa att det bedrivs en ändamålsenlig styrning och ledning samt uppföljning av LSS-verksamheten. Revisorskollegiet granskning visar även att det finns en del utvecklingsområden. Av detta skäl har revisorskollegiet översänt rapporten till funktionsstödsnämnden för yttrande kring rapporten samt vilka åtgärder nämnden avser att vidta med anledning av de synpunkter och rekommendationer som redovisas i rapporten.
-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
1004kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Uppföljning av internkontrollplan 2018 för funktionsstödsnämnden, som omfattar samtlig rapportering för 2018. Uppföljning av delar av planen har tidigare rapporterats till nämnden i maj och september 2018.
-
126kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
252kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
30kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden beslutar årligen om plan för intern kontroll. Internkontrollplanen är framtagen utifrån riskdialoger som genomförs i förvaltningen.
-
141kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
410kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden ska enligt förordning om statsbidrag (2013:522) årligen redovisa hur kommunen använder statsbidrag avseende verksamhet med personligt ombud. Funktionsstödsnämnden ska även skicka in en ansökan om statsbidrag för kommande verksamhetsår. Bifogas gör redovisning av statsbidraget för 2018 och ansökan för 2019 som enligt instruktion lagts in i länsstyrelsens mallar.
-
119kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Förvaltningen lämnar årligen en uppföljning av arbetsmiljön. Redovisningen omfattar ett antal
indikatorer som följs upp med en beskrivning och tillhörande analys av genomförda insatser samt faktiskt utfall.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsförvaltningen lämnar en årlig uppföljning av systemet för det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM). Uppföljningen innehåller också en handlingsplan för det systematiska arbetsmiljöarbetet, systemet för SAM samt mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA) 2019.
-
141kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
-
Föreliggande ärende är en redogörelse för funktionsstödsförvaltningens arbete med aktiva åtgärder 2018. Aktiva åtgärder avser riskbedömning, åtgärder samt dokumentgranskning inom ramen för diskrimineringslagstiftningen.
-
136kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
640kb Ladda ner dokument
-
-
Delaktighet, inflytande och möjlighet att delta i samhället på lika villkor är prioriterade frågor för funktionsstödsnämnden. Nämnden arbetar med ett flertal olika metoder för att inhämta synpunkter från nämndens målgrupper. Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram ett förslag till riktlinjer för ersättning till brukare vid möten och uppdrag.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden ska, som upphandlande myndighet, besluta om riktlinjer för direktupphandling.
-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Information kring den nationella brukarundersökningen inom enheten personlig assistans. Förvaltningen berättar om förarbetet, genomförandet och resultatet i brukarundersökningen, samt hur återkopplingen till brukare och medarbetare går till.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
785kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
Bilagor
-
242kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser inom verksamheten och funktionsstödsområdet.
-
I enlighet med det utbildningsprogram som antogs av funktionsstödsnämnden i januari ger stadsjurist Natalie Glotz Stade nämnden en introducerande utbildning om socialtjänstlagen (SoL).
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
§ 27
Remiss angående remiss från Utbildningsdepartementet - Framtidens specialistsjuksköterska - ny roll, nya möjligheter SOU 2018:77
Funktionsstödsnämnden har ombetts yttra sig över remiss angående remiss om SOU 2018:77, Framtidens specialistsjuksköterska – ny roll, nya möjligheter.
Funktionsstödsnämnden menar att den kommunala hälso- och sjukvården, i synnerhet inom funktionshinderområdet, har getts alltför litet utrymme i utredningen. De tre fasta inriktningar som föreslås är inte de som främst efterfrågas inom funktionsstödsnämndens verksamheter. I sitt yttrande framför även funktionsstödsnämnden synpunkter kring några av förslagen i betänkandet.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
Förvaltningens Årsanalys 2018 till funktionsstödsnämnden. Funktionsstödsnämnden redovisar ett överskott om 1 467 tkr för 2018.
Bilagor
-
415kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram förslag till nämndsbudget 2019 för funktionsstödsnämnden.
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
Alla Malmöbor ska ha rätt att leva, inte bara överleva. Ett av kommunfullmäktiges mål 2019 lyder ”Malmöbor med behov av stöd och hjälp ska bemötas med respekt och ges förutsättningar för en meningsfull tillvaro med inflytande över sin vardag och i samhället.” Inom ramen för kommunfullmäktiges mål har funktionsstödsnämnden fått i uppdrag att under året återställa hyrestaket för brukare som bor i en bostad med särskild service enligt LSS till den högsta hyresnivå som gällde 2017, med syfte att säkra den ekonomiska tryggheten för Malmöbor med funktionsnedsättning. I samband med det införs en modell för årlig indexuppräkning.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stadsrevision har granskat LSS-verksamheten i Malmö stad. Syftet med granskningen har varit att bedöma om funktionsstödsnämnden säkerställer att det bedrivs en ändamålsenlig styrning och ledning samt uppföljning av LSS-verksamheten. Funktionsstödsnämnden bedöms i huvudsak säkerställa att det bedrivs en ändamålsenlig styrning och ledning samt uppföljning av LSS-verksamheten. Revisorskollegiets granskning visar även att det finns en del utvecklingsområden. Av detta skäl har revisorskollegiet översänt rapporten till funktionsstödsnämnden för yttrande kring rapporten samt vilka åtgärder nämnden avser att vidta med anledning av de synpunkter och rekommendationer som redovisas i rapporten.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
Uppföljning av internkontrollplan 2018 för funktionsstödsnämnden, som omfattar samtlig rapportering för 2018. Uppföljning av delar av planen har tidigare rapporterats till nämnden i maj och september 2018.
Bilagor
-
418kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden beslutar årligen om plan för intern kontroll. Internkontrollplanen är framtagen utifrån riskdialoger som genomförs i förvaltningen.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden ska enligt förordning om statsbidrag (2013:522) årligen redovisa hur kommunen använder statsbidrag avseende verksamhet med personligt ombud. Funktionsstödsnämnden ska även skicka in en ansökan om statsbidrag för kommande verksamhetsår. Bifogas gör redovisning av statsbidraget för 2018 och ansökan för 2019 som enligt instruktion lagts in i länsstyrelsens mallar.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen lämnar årligen en uppföljning av arbetsmiljön. Redovisningen omfattar ett antal indikatorer som följs upp med en beskrivning och tillhörande analys av genomförda insatser samt faktiskt utfall.
Bilagor
-
439kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsförvaltningen lämnar en årlig uppföljning av systemet för det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM). Uppföljningen innehåller också en handlingsplan för det systematiska arbetsmiljöarbetet, systemet för SAM samt mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA) 2019.
Bilagor
-
419kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
-
Föreliggande ärende är en redogörelse för funktionsstödsförvaltningens arbete med aktiva åtgärder 2018. Aktiva åtgärder avser riskbedömning, åtgärder samt dokumentgranskning inom ramen för diskrimineringslagstiftningen.
Bilagor
-
419kb Ladda ner dokument
-
640kb Ladda ner dokument
-
-
Delaktighet, inflytande och möjlighet att delta i samhället på lika villkor är prioriterade frågor för funktionsstödsnämnden. Nämnden arbetar med ett flertal olika metoder för att inhämta synpunkter från nämndens målgrupper. Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram ett förslag till riktlinjer för ersättning till brukare vid möten och uppdrag.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden ska, som upphandlande myndighet, besluta om riktlinjer för direktupphandling.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Information kring den nationella brukarundersökningen inom enheten personlig assistans. Förvaltningen berättar om förarbetet, genomförandet och resultatet i brukarundersökningen, samt hur återkopplingen till brukare och medarbetare går till.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
785kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningsdirektör Annelie Larsson informerar om följande:
Stadsrevisionen kommer att granska funktionsstödsnämnden och -förvaltningens arbete gällande rättssäker avvikelsehantering. Syftet med granskningen är att bedöma om avvikelsehanteringen är ändamålsenlig genom att bland annat undersöka rutiner för synpunkt- och klagomålshantering, rutiner vid lex Sarah och lex Maria, om avvikelserutinerna är kända av medarbetarna samt utreds och följs upp.
Funktionsstödsförvaltningen arbetar för tillfället med en Vinnovaansökan inom social innovation. Medel för social innovation hos Vinnova kan sökas av företag, idéburna organisationer eller offentlig verksamhet som har nya smarta lösningar som kan skapa positiva samhällseffekter.
Det har inkommit önskemål från politiker i funktionsstödsnämnden om att besöka olika verksamheter i samband med sina gruppmöten. Vill man besöka en verksamhet i samband med sitt gruppmöte skickar man en förfrågan till nämndsekreterare Jesper Salö så samordnar förvaltningen sedan verksamhetsbesöket. Om man har särskilda önskemål om verksamheter man vill besöka kan man gärna skicka in dessa i god tid då vissa av förvaltningens verksamheter behöver tid för att kunna planera in sådana besök.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-