Hoppa över navigering
  1. Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.

    Bilagor

  2. Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram Ekonomisk prognos 2025. Prognosen innehåller det prognostiserade resultatet för funktionsstödsnämnden för helåret 2025.

    Bilagor

  3. Deluppföljning 1 av internkontrollplan 2025 som omfattar direktåtgärder för följsamhet till delegeringsprocessen inom hälso- och sjukvårdslagen, hantering av privata medel, granskning av inköp utanför avtal och välfärdsbrottslighet. Den kommungemensamma granskningen av välfärdsbrottlighet rapporteras vidare i en separat uppföljningsrapport till kommunstyrelsen.

    Bilagor

  4. Ärendet innehåller förslag på fem tomter för LSS-boende. Tomterna bedöms ha potential för vidare projektering men eftersom sådana processer är resurs- och tidskrävande söker förvaltningen nämndens godkännande om utbyggnad på de föreslagna tomterna ska utredas vidare.

    Bilagor

  5. I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.

  6. Enligt kommunallagen (6 kap. 37–40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).

    De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.

  7. Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.

    Bilagor

  1. Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram Ekonomisk prognos 2025. Prognosen innehåller det prognostiserade resultatet för funktionsstödsnämnden för helåret 2025. 

    Till grund för prognosen står en beräknad negativ budgetavvikelse på årsbasis om 35 miljoner kronor som består dels av ett underskott inom personlig assistans om 18 miljoner kronor, dels av negativa avvikelser inom övrig verksamhet om 17 miljoner kronor. Förvaltningen har gjort åtgärder motsvarande 17 miljoner kronor vilket innebär att det underskott om 18  miljoner kronor som prognostiseras i denna rapport kan i sin helhet härledas till utmaningar inom personlig assistans.

    Bilagor

  2. Deluppföljning 1 av internkontrollplan 2025 som omfattar direktåtgärder för följsamhet till delegeringsprocessen inom hälso- och sjukvårdslagen, hantering av privata medel, granskning av inköp utanför avtal och välfärdsbrottslighet. Den kommungemensamma granskningen av välfärdsbrottlighet rapporteras vidare i en separat uppföljningsrapport till kommunstyrelsen.

    Bilagor

  3. Ärendet innehåller förslag på fem tomter för LSS-boende. Tomterna bedöms ha potential för vidare projektering men eftersom sådana processer är resurs- och tidskrävande söker förvaltningen nämndens godkännande om utbyggnad på de föreslagna tomterna ska utredas vidare.

    Bilagor

  4. I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.

    Bilagor

  5. Enligt kommunallagen (6 kap. 37–40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).

    De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.

    Bilagor

  6. Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.