Möte 2021-10-25
-
Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stadsrevision har granskat om funktionsstödsnämnden bedriver en ändamålsenlig verksamhet avseende personlig assistans. Revisionen har även granskat om det finns en tillräcklig styrning och uppföljning av verksamhet och ekonomi och om den interna kontrollen avseende utbetalningar som rör personlig assistans är tillräcklig.
Den sammanfattande bedömningen är att funktionsstödsnämnden inte bedriver en helt ändamålsenlig verksamhet avseende personlig assistans. Mot bakgrund av de brister som framkommit är bedömningen att nämnden bör överväga att i högre omfattning urskilja personlig assistans i nämndens styrning och uppföljning av verksamhetens kvalitet.
Revisionen bedömer vidare att nämnden har en i huvudsak tillräcklig styrning och uppföljning av verksamhet och ekonomi samt att det finns en tillräcklig intern kontroll avseende utbetalningar som rör personlig assistans.
Funktionsstödsförvaltningen lämnar i ärendet ett förslag på yttrande kring granskningen inklusive åtgärder.-
169kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
408kb Ladda ner dokument
-
590kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget gäller fortsatt tomtprojektering för en kommande nybyggnation av ett LSS-boende med sex lägenheter på tomten Häcksaxen 2.
-
165kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
33mb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tagit fram en rapport över arbetsskador och tillbud samt sjukfrånvaro för perioden januari – juni 2021 med tillhörande statistik och analys.
-
159kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Rutinen beskriver tillämpningen av lex Sarahbestämmelserna på förvaltningen och gäller samtliga anställda. Funktionsstödsnämnden fastställde rutinen i mars 2020 och följde senast upp den i augusti 2021. Förvaltningen föreslår nu mindre förändringar i rutinen som avser utvecklingssekreterarnas ansvar/arbetssätt.
-
123kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Frågan om möjligheten att delta på distans vid möten med olika politiska organ aktualiserades med anledning av covid-19-pandemin. Kommunfullmäktige fattade i mars 2020 beslut om att ledamöter i nämnder och utskott får delta vid sammanträden på distans, ett beslut som därefter förlängts så länge Folkhälsomyndighetens rekommendation om att hålla digitala möten som en åtgärd får att undvika smittspridning av covid-19 kvarstår.
Från och med den 29 september 2021 finns inte längre någon rekommendation om att arbeta hemifrån. Kommunfullmäktige anser dock att det även fortsatt bör vara möjligt för förtroendevalda att delta på nämndssammanträden på distans - om det finns särskilda skäl för det. För att möjliggöra deltagande på distans beslutade kommunfullmäktige den 30 september 2021, med stöd av 6 kap 24 § KL, att deltagande på distans även fortsatt får ske vid nämndernas sammanträden.
Fullmäktiges beslut innebär att ordförande får möjlighet att avgöra om deltagande på distans får ske vid det aktuella sammanträdet. Eftersom arbetsutskottet hierarkiskt ligger under funktionsstödsnämnden behöver nämnden medge att deltagande på distans även får ske där.-
192kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
270kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas inkomna, upprättade och utgående skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).
De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.
-
Malmö stadsrevision har granskat om funktionsstödsnämnden bedriver en ändamålsenlig verksamhet avseende personlig assistans. Revisionen har även granskat om det finns en tillräcklig styrning och uppföljning av verksamhet och ekonomi och om den interna kontrollen avseende utbetalningar som rör personlig assistans är tillräcklig.
Den sammanfattande bedömningen är att funktionsstödsnämnden inte bedriver en helt ändamålsenlig verksamhet avseende personlig assistans. Mot bakgrund av de brister som framkommit är bedömningen att nämnden bör överväga att i högre omfattning urskilja personlig assistans i nämndens styrning och uppföljning av verksamhetens kvalitet.
Revisionen bedömer vidare att nämnden har en i huvudsak tillräcklig styrning och uppföljning av verksamhet och ekonomi samt att det finns en tillräcklig intern kontroll avseende utbetalningar som rör personlig assistans.
Funktionsstödsförvaltningen lämnar i ärendet ett förslag på yttrande kring granskningen inklusive åtgärder.Bilagor
-
568kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget gäller fortsatt tomtprojektering för en kommande nybyggnation av ett LSS-boende med sex lägenheter på tomten Häcksaxen 2.
Bilagor
-
Förvaltningen har tagit fram en rapport över arbetsskador och tillbud samt sjukfrånvaro för perioden januari – juni 2021 med tillhörande statistik och analys.
Bilagor
-
799kb Ladda ner dokument
-
-
Rutinen beskriver tillämpningen av lex Sarahbestämmelserna på förvaltningen och gäller samtliga anställda. Funktionsstödsnämnden fastställde rutinen i mars 2020 och följde senast upp den i augusti 2021. Förvaltningen föreslår nu mindre förändringar i rutinen som avser utvecklingssekreterarnas ansvar/arbetssätt.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Frågan om möjligheten att delta på distans vid möten med olika politiska organ aktualiserades med anledning av covid-19-pandemin. Kommunfullmäktige fattade i mars 2020 beslut om att ledamöter i nämnder och utskott får delta vid sammanträden på distans, ett beslut som därefter förlängts så länge Folkhälsomyndighetens rekommendation om att hålla digitala möten som en åtgärd får att undvika smittspridning av covid-19 kvarstår.
Från och med den 29 september 2021 finns inte längre någon rekommendation om att arbeta hemifrån. Kommunfullmäktige anser dock att det även fortsatt bör vara möjligt för förtroendevalda att delta på nämndssammanträden på distans - om det finns särskilda skäl för det. För att möjliggöra deltagande på distans beslutade kommunfullmäktige den 30 september 2021, med stöd av 6 kap 24 § KL, att deltagande på distans även fortsatt får ske vid nämndernas sammanträden.
Fullmäktiges beslut innebär att ordförande får möjlighet att avgöra om deltagande på distans får ske vid det aktuella sammanträdet. Eftersom arbetsutskottet hierarkiskt ligger under funktionsstödsnämnden behöver nämnden medge att deltagande på distans även får ske där.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas inkomna, upprättade och utgående skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).
De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-