Möte 2022-05-23
-
Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stadsrevision har granskat om funktionsstödsnämnden bedriver en ändamålsenlig verksamhet avseende personlig assistans. Revisionen har även granskat om det finns en tillräcklig styrning och uppföljning av verksamhet och ekonomi och om den interna kontrollen avseende utbetalningar som rör personlig assistans är tillräcklig.
Den sammanfattande bedömningen är att funktionsstödsnämnden inte bedriver en helt ändamålsenlig verksamhet avseende personlig assistans. Mot bakgrund av de brister som framkommit är bedömningen att nämnden bör överväga att i högre omfattning urskilja personlig assistans i nämndens styrning och uppföljning av verksamhetens kvalitet. Revisionen bedömer vidare att nämnden har en i huvudsak tillräcklig styrning och uppföljning av verksamhet och ekonomi samt att det finns en tillräcklig intern kontroll avseende utbetalningar som rör personlig assistans.
Funktionsstödsnämnden lämnade i oktober 2021 ett yttrande kring planerade åtgärder med anledning av revisionens granskning. I aktuellt ärende redovisar nämnden vilka åtgärder som vidtagits under 2021 – 2022 och vilka effekter dessa haft i verksamheten.-
173kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
382kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
568kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
590kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram Ekonomisk prognos 2022. Förvaltningen prognostiserar en negativ budgetavvikelse om 65 miljoner kronor för verksamhetsåret, inklusive fortsatta merkostnader för coronapandemin (covid-19) om 15 miljoner kronor. Prognosen innehåller även ekonomiska effekter av det pågående arbetet med kostnadseffektiviseringar i förvaltningens verksamheter.
-
151kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
724kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
Uppföljning av del av internkontrollplan 2022 i samband med ekonomisk prognos.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
395kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller i hela EU och har till syfte att skydda enskildas personuppgifter, stärka den registrerades rättigheter och förtydliga de personuppgiftsansvariga organisationernas ansvar och skyldigheter. Varje nämnd med självständigt verksamhetsansvar är personuppgiftsansvarig, något som innebär att funktionsstödsnämnden är ytterst ansvarig för hur personuppgifter behandlas i de verksamheter som ingår i nämndens ansvarsområde.
Samtliga personuppgiftsansvariga organisationer/myndigheter ska som ett led i detta ansvar utse ett dataskyddsombud. Dataskyddsombudets uppgift är att övervaka att organisationen följer förordningen genom att granska hur organisationen behandlar personuppgifter, informera och ge råd och vara kontaktperson för Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Sedan april 2018 är stadsjuristen Niina Stiber utsedd som dataskyddsombud för kommunens nämnder och helägda bolag men byter ny tjänst varför nämnden föreslås entlediga henne. Då dataskyddsombudets ansvar blivit allt mer komplext och omfattande behöver nämnden utse två nya dataskyddsombud.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
I december 2021 gav funktionsstödsnämndens ordförande funktionsstödsförvaltningen i uppdrag att delta i hälsa-, vård- och omsorgsnämndens utredning kring vaccinationskrav vid nyanställning. Förvaltningen fick vidare i uppdrag att för egen del utreda frågan om förutsättningar för vaccinationskrav vid nyanställning av personal i brukarnära verksamheter i funktionsstödsförvaltningen. Frågan lyfter även på funktionsstödsnämndens januarisammanträde som ett informationsärende.
Förvaltningen har nu tillsammans med stadskontoret och hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen utrett frågan och kommit fram till att förvaltningen inte rekommenderar nämnden att införa ett vaccinationskrav i nuläget.-
231kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
449kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller en redovisning av handläggningstider på Funktionsstödsförvaltningen myndighetsenhet. Handläggningstiderna redovisas kvartalsvis så att nämnden ska kunna följa utvecklingen. Aktuellt ärende avser kvartal 1 2022.
-
226kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Stadskontorets säkerhets- och beredskapsenhet besöken funktionsstödsnämnden och informerar om stadens säkerhetsarbete under valåret 2022.
-
Förvaltningen har tillsammans med Försäkringskassan beviljats medel av FINSAM till projektet Make it: Work. Projektet sträcker sig från april 2020 till mars 2022 har som huvudmål att fler personer med insatsen daglig verksamhet (LSS 9 § 10) ska närma sig arbetsmarknaden eller övergå i lönearbete. Vid sammanträdaret presenteras projektets slutrapport.
-
150kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.
-
Malmö stadsrevision har granskat om funktionsstödsnämnden bedriver en ändamålsenlig verksamhet avseende personlig assistans. Revisionen har även granskat om det finns en tillräcklig styrning och uppföljning av verksamhet och ekonomi och om den interna kontrollen avseende utbetalningar som rör personlig assistans är tillräcklig.
Den sammanfattande bedömningen är att funktionsstödsnämnden inte bedriver en helt ändamålsenlig verksamhet avseende personlig assistans. Mot bakgrund av de brister som framkommit är bedömningen att nämnden bör överväga att i högre omfattning urskilja personlig assistans i nämndens styrning och uppföljning av verksamhetens kvalitet. Revisionen bedömer vidare att nämnden har en i huvudsak tillräcklig styrning och uppföljning av verksamhet och ekonomi samt att det finns en tillräcklig intern kontroll avseende utbetalningar som rör personlig assistans.
Funktionsstödsnämnden lämnade i oktober 2021 ett yttrande kring planerade åtgärder med anledning av revisionens granskning. I aktuellt ärende redovisar nämnden vilka åtgärder som vidtagits under 2021 – 2022 och vilka effekter dessa haft i verksamheten.Bilagor
-
439kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram Ekonomisk prognos 2022. Förvaltningen prognostiserar en negativ budgetavvikelse om 65 miljoner kronor för verksamhetsåret, inklusive fortsatta merkostnader för coronapandemin (covid-19) om 15 miljoner kronor. Prognosen innehåller även ekonomiska effekter av det pågående arbetet med kostnadseffektiviseringar i förvaltningens verksamheter.
Bilagor
-
Uppföljning av del av internkontrollplan 2022 i samband med ekonomisk prognos.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller i hela EU och har till syfte att skydda enskildas personuppgifter, stärka den registrerades rättigheter och förtydliga de personuppgiftsansvariga organisationernas ansvar och skyldigheter. Varje nämnd med självständigt verksamhetsansvar är personuppgiftsansvarig, något som innebär att funktionsstödsnämnden är ytterst ansvarig för hur personuppgifter behandlas i de verksamheter som ingår i nämndens ansvarsområde.
Samtliga personuppgiftsansvariga organisationer/myndigheter ska som ett led i detta ansvar utse ett dataskyddsombud. Dataskyddsombudets uppgift är att övervaka att organisationen följer förordningen genom att granska hur organisationen behandlar personuppgifter, informera och ge råd och vara kontaktperson för Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Sedan april 2018 är stadsjuristen Niina Stiber utsedd som dataskyddsombud för kommunens nämnder och helägda bolag men byter ny tjänst varför nämnden föreslås entlediga henne. Då dataskyddsombudets ansvar blivit allt mer komplext och omfattande behöver nämnden utse två nya dataskyddsombud.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
I december 2021 gav funktionsstödsnämndens ordförande funktionsstödsförvaltningen i uppdrag att delta i hälsa-, vård- och omsorgsnämndens utredning kring vaccinationskrav vid nyanställning. Förvaltningen fick vidare i uppdrag att för egen del utreda frågan om förutsättningar för vaccinationskrav vid nyanställning av personal i brukarnära verksamheter i funktionsstödsförvaltningen. Frågan lyftes även på funktionsstödsnämndens januarisammanträde som ett informationsärende.
Förvaltningen har nu tillsammans med stadskontoret och hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen utrett frågan och kommit fram till att förvaltningen inte rekommenderar nämnden att införa ett vaccinationskrav i nuläget.Bilagor
-
273kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller en redovisning av handläggningstider på funktionsstödsförvaltningen myndighetsenhet. Handläggningstiderna redovisas kvartalsvis så att nämnden ska kunna följa utvecklingen. Aktuellt ärende avser kvartal 1 2022.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Stadskontorets säkerhets- och beredskapsenhet besöker funktionsstödsnämnden och informerar om stadens säkerhetsarbete med fokus på valåret 2022.
Efter informationen delar föredragande ut ett kort till samtliga närvarande förtroendevalda med kontaktuppgifter till säkerhets- och beredskapsenhetens säkerhetstelefon vid hat, hot eller våld.Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tillsammans med Försäkringskassan beviljats medel av FINSAM till projektet Make it: Work. Projektet sträcker sig från april 2020 till mars 2022 har som huvudmål att fler personer med insatsen daglig verksamhet (LSS 9 § 10) ska närma sig arbetsmarknaden eller övergå i lönearbete. Vid sammanträdaret presenteras projektets slutrapport.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-