Hoppa över navigering
  1. Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.

  2. Utredningen "Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig" (SOU 2024:65) framhåller ökade krav på kommuner och regioner att förbereda sig för fredstida kriser och höjd beredskap. Bakgrunden till utredningen är det försämrade säkerhetspolitiska läget i Sveriges närområde och övriga Europa, men utredningen beaktar även klimatförändringar, såsom stormar, översvämningar och värmeböljor samt andra typer av fredstida krissituationer, som pandemier och epizootier.
     

    Utredningen föreslår att en ny lag om kommuners och regioners grundläggande beredskap inför fredstida krissituationer och höjd beredskap (LKRB) ersätter befintlig reglering i lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH). Förslaget innebär bland annat krav på kontinuitetsplanering, risk- och sårbarhetsanalyser samt att kunna upprätthålla kritiska samhällsfunktioner under kriser. Enligt utredningen bör staten huvudsakligen genom höjningar av de generella statsbidragen ersätta kommuner och regioner för de kostnader som kopplas till nya uppgifter och ambitionshöjningar avseende befintliga uppgifter som LKRB innebär.
     

    Sammanfattningsvis föreslås funktionsstödsnämnden ställa sig positiv till utredningens intention men att förslagen ställer stora krav och det därför angeläget att tydliggöra kommunens ansvar i relation till andra aktörer vad gäller gemensam inriktning, målsättning och finansiering.

    Bilagor

  3. Kommunstyrelsens arbetsutskott har utan eget ställningstagande skickat förslag på plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism på remiss till berörda nämnder och kommunala bolag.
     

    Funktionsstödsnämnden föreslås ställa sig positiv till stadens stärkta fokus på mänskliga rättigheter och göra bedömningen att planen kan bidra till att belysa ett område som behöver ett tydligare arbete och riktade insatser. Nämnden föreslås dock emellertid lyfta ett antal synpunkter kopplat till strukturerna för arbetet, kopplingen till arbetet med policyn för mänskliga rättigheter samt till de strategiska arbetsområden som föreslås i planen.

    Bilagor

  4. I Malmö stads budget för 2025 satsar kommunfullmäktige medel på kompetenshöjande insatser för de medarbetare som arbetar närmast Malmöborna i kommunens välfärdsverksamheter. I satsningen kan ingå allt från kompletterande utbildning för att nå en högre formell kompetensnivå, till ytterligare insatser för att förbättra personalens yrkessvenska. Resurserna ska också användas till att sätta in vikarier så att en medarbetares frånvaro under utbildningstillfällen inte leder till ökad arbetsbelastning för kollegorna. I budget avsätts 78 miljoner kronor i kommunstyrelsens anslag till förfogande 2025 för medel avseende kompetenslyft. Medlen måste användas under 2025.

    Enligt instruktioner från stadskontoret ska nämnderna äska medel för sina planerade kompetenshöjande insatser. Förvaltningen har redan lämnat in ett preliminärt äskande, och nämnden ska sedan fatta beslut.

    Stadskontoret kommer att, efter att samtliga berörda nämnder äskat medel, föreslå kommunstyrelsen en prioritering. Kriterierna för prioritering är dels att insatserna ska bidra till att nå målen beskrivna i budget kring en god organisation, dels Sveriges kommuner och regioners tre strategier för att kraftsamla kring kompetensförsörjning (arbeta med friskfaktorer, arbeta heltid och arbeta längre, arbeta med tidig omställning). Tidigare redovisade kompetensgap i nämndens kompetensförsörjningsplan kommer också att beaktas vid prioriteringen.

    Bilagor

  5. Funktionsstödsnämnden beslutar årligen om plan för intern kontroll. Internkontrollplanen är framtagen utifrån riskdialoger som genomförs i förvaltningen. I planen ingår även de kommungemensamma granskningar som är beslutade av kommunstyrelsen.

    Bilagor

  6. Stadsrevisionen har genomfört en granskning av daglig verksamhet med syftet att bedöma om funktionsstödsnämnden har en ändamålsenlig planering, styrning och uppföljning av insatsen. Efter genomförd granskning konstaterar stadsrevisionen att den sammanvägda bedömningen är att funktionsstödsnämnden inte har en helt ändamålsenlig planering, styrning och uppföljning av daglig verksamhet. (se mer under ärendet och i bifogad rapport).
     

    I detta första yttrande ska nämnden ge ett sammanfattande svar utifrån granskningens slutsats och redovisa vilka åtgärder som planeras att genomföras, deras förväntade effekt och när de senast ska vara genomförda. Nämnden ska inkomma med ett uppföljande yttrande i december 2025.

    Bilagor

  7. Funktionsstödsnämndens mötestider planerats med utgångspunkten att nämnden har sammanträde en måndag i slutet av varje månad (förutom juli) och att utskottet har beredningsmöte på torsdagar cirka 10 dagar innan varje nämndsmöte. Hänsyn tas även till kommunfullmäktiges och kommunfullmäktiges sammanträdestider, Malmö stads tidsplan för budget och uppföljning under år 2025 samt direktörs och ordförandes möjligheter att medverka.

    Funktionsstödsnämnden och dess arbetsutskott fastställde mötestider för 2025 i oktober 2024 men nämnden föreslås nu göra en justering i avseende sitt novembersammanträde.

    Bilagor

  8. I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.

  9. Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).

    De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.

  10. Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.

  1. Utredningen "Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig" (SOU 2024:65) framhåller ökade krav på kommuner och regioner att förbereda sig för fredstida kriser och höjd beredskap. Bakgrunden till utredningen är det försämrade säkerhetspolitiska läget i Sveriges närområde och övriga Europa, men utredningen beaktar även klimatförändringar, såsom stormar, översvämningar och värmeböljor samt andra typer av fredstida krissituationer, som pandemier och epizootier.
     

    Utredningen föreslår att en ny lag om kommuners och regioners grundläggande beredskap inför fredstida krissituationer och höjd beredskap (LKRB) ersätter befintlig reglering i lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH). Förslaget innebär bland annat krav på kontinuitetsplanering, risk- och sårbarhetsanalyser samt att kunna upprätthålla kritiska samhällsfunktioner under kriser. Enligt utredningen bör staten huvudsakligen genom höjningar av de generella statsbidragen ersätta kommuner och regioner för de kostnader som kopplas till nya uppgifter och ambitionshöjningar avseende befintliga uppgifter som LKRB innebär.
     

    Sammanfattningsvis föreslås funktionsstödsnämnden ställa sig positiv till utredningens intention men att förslagen ställer stora krav och det därför angeläget att tydliggöra kommunens ansvar i relation till andra aktörer vad gäller gemensam inriktning, målsättning och finansiering.

    Bilagor

  2. Funktionsstödsnämnden har ombetts lämna synpunkter kring en utredning om stärkt medicinsk kompetens i kommuner. Utredningen föreslår genomförande av vissa förslag från en tidigare utredning, ger nya författningsförslag kring läkarmedverkan samt ett antal förslag kring kompetensförsörjning.

    Bilagor

  3. Kommunstyrelsens arbetsutskott har utan eget ställningstagande skickat förslag på plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism på remiss till berörda nämnder och kommunala bolag.
     

    Funktionsstödsnämnden föreslås ställa sig positiv till stadens stärkta fokus på mänskliga rättigheter och göra bedömningen att planen kan bidra till att belysa ett område som behöver ett tydligare arbete och riktade insatser. Nämnden föreslås dock emellertid lyfta ett antal synpunkter kopplat till strukturerna för arbetet, kopplingen till arbetet med policyn för mänskliga rättigheter samt till de strategiska arbetsområden som föreslås i planen.

    Bilagor

  4. I Malmö stads budget för 2025 satsar kommunfullmäktige medel på kompetenshöjande insatser för de medarbetare som arbetar närmast Malmöborna i kommunens välfärdsverksamheter. I satsningen kan ingå allt från kompletterande utbildning för att nå en högre formell kompetensnivå, till ytterligare insatser för att förbättra personalens yrkessvenska. Resurserna ska också användas till att sätta in vikarier så att en medarbetares frånvaro under utbildningstillfällen inte leder till ökad arbetsbelastning för kollegorna. I budget avsätts 78 miljoner kronor i kommunstyrelsens anslag till förfogande 2025 för medel avseende kompetenslyft. Medlen måste användas under 2025.

    Enligt instruktioner från stadskontoret ska nämnderna äska medel för sina planerade kompetenshöjande insatser. Förvaltningen har redan lämnat in ett preliminärt äskande, och nämnden ska sedan fatta beslut. Stadskontoret kommer att, efter att samtliga berörda nämnder äskat medel, föreslå kommunstyrelsen en prioritering. Kriterierna för prioritering är dels att insatserna ska bidra till att nå målen beskrivna i budget kring en god organisation, dels Sveriges kommuner och regioners tre strategier för att kraftsamla kring kompetensförsörjning (arbeta med friskfaktorer, arbeta heltid och arbeta längre, arbeta med tidig omställning). Tidigare redovisade kompetensgap i nämndens kompetensförsörjningsplan kommer också att beaktas vid prioriteringen.

    Bilagor

  5. Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram förslag till Nämndsbudget 2025 för beslut i funktionsstödsnämnden.

    Bilagor

  6. Uppföljning av internkontrollplan 2024. De tre kommungemensamma granskningarna samt självskattningen rapporteras vidare till kommunstyrelsen.

    Bilagor

  7. Funktionsstödsnämnden beslutar årligen om plan för intern kontroll. Internkontrollplanen är framtagen utifrån riskdialoger som genomförs i förvaltningen. I planen ingår även de kommungemensamma granskningar som är beslutade av kommunstyrelsen.

    Bilagor

  8. Stadsrevisionen har genomfört en granskning av daglig verksamhet med syftet att bedöma om funktionsstödsnämnden har en ändamålsenlig planering, styrning och uppföljning av insatsen. Efter genomförd granskning konstaterar stadsrevisionen att den sammanvägda bedömningen är att funktionsstödsnämnden inte har en helt ändamålsenlig planering, styrning och uppföljning av daglig verksamhet.
     

    I detta första yttrande ska nämnden ge ett sammanfattande svar utifrån granskningens slutsats och redovisa vilka åtgärder som planeras att genomföras, deras förväntade effekt och när de senast ska vara genomförda. Nämnden ska inkomma med ett uppföljande yttrande i december 2025.

    Bilagor

  9. Funktionsstödsnämndens mötestider planerats med utgångspunkten att nämnden har sammanträde en måndag i slutet av varje månad (förutom juli) och att utskottet har beredningsmöte på torsdagar cirka 10 dagar innan varje nämndsmöte. Hänsyn tas även till kommunfullmäktiges och kommunfullmäktiges sammanträdestider, Malmö stads tidsplan för budget och uppföljning under år 2025 samt direktörs och ordförandes möjligheter att medverka.

    Funktionsstödsnämnden och dess arbetsutskott fastställde mötestider för 2025 i oktober 2024 men nämnden föreslås nu göra en justering i avseende sitt novembersammanträde.

    Bilagor

  10. I ärendet redovisas inkomna, utgående och upprättade skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.

    Bilagor

  11. Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering).

    De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.

    Bilagor

  12. Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.