Möte 2021-08-23
-
Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsförvaltningen har utarbetat ett förslag till Budgetskrivelse 2022. Budgetskrivelsen utgör funktionsstödsnämndens information till kommunstyrelsen inför deras beredning av förslag till budget 2022 som beslutas av kommunfullmäktige.
-
159kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden behandlade i maj Ekonomisk prognos 2021 (FSN-2021-959). Prognosen pekar på en negativ budgetavvikelse om 86 miljoner kronor för helåret 2021. 46 miljoner beror på extrakostnader som uppkommit med anledning av covid-19-pademin. Av detta skäl beslutade funktionsstödsnämnden att föreslå kommunfullmäktige att befria funktionsstödsnämnden från resultatansvar för kostnader relaterade till pandemin för verksamhetsåret 2021.
Det prognostiserade årsresultatet, utan hänsyn till ekonomiska konsekvenser av pandemin, pekar på en negativ budgetavvikelse om 40 miljoner kronor för helåret 2021. Nämnden ansvar för att bedriva verksamheten inom tilldelade ekonomiska ramar och förvaltningen har med anledning av detta tagit fram ett förslag till åtgärdsplan för en ekonomi i balans 2021/2022.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden tar årligen fram en lokalbehovsplan som redogör för nuläge och framtida behov av nyanskaffning respektive avveckling av lokaler inom funktionsstödsnämndens verksamhetsområde.
-
154kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
420kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
5
Remiss angående Remiss från Socialdepartementet - Stärkt rätt till personlig assistans - Ökad rättssäkerhet för barn, fler grundläggande behov och tryggare sjukvårdande insatser (SOU 2021:37)
Funktionsstödsnämnden har fått möjlighet att yttra sig kring Socialdepartementets remiss Stärkt rätt till personlig assistans – Ökad rättssäkerhet för barn, fler grundläggande behov och tryggare sjukvårdande insatser (SOU 2021:37). Betänkandet syftar till att stärka den personliga assistansen för barn och ge assistansanvändare förstärkt stöd vid behov av sjukvårdande insatser. Utöver detta vill man stärka rätten till personlig assistans för vissa hjälpbehov som är av stor betydelse för möjligheten att delta i samhällslivet och leva sitt liv på samma villkor som andra.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
6
Remiss angående Remiss från Justitiedepartementet - Gode män och förvaltare - en översyn (SOU 2021:36)
Funktionsstödsnämnden har fått möjlighet att yttra sig kring Justitiedepartementets remiss Gode män och förvaltare – en översyn. I betänkandet presenteras förslag för att förbättra situationen för de personer som har behov av god man eller förvaltare genom att bland att stärka huvudmännens ställning, skapa bättre möjligheter att rekrytera och behålla kompetenta ställföreträdare och skapa effektivare beslutsfattande i ärenden om godmanskap.
-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
7
Remiss angående Remiss från Socialdepartementet - Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården (SOU 2021:39)
Funktionsstödsnämnden har fått möjlighet att yttra sig om remissen Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården (SOU 2021:39). Utredningen är ett slutbetänkande av utredningen om sammanhållen information inom vård och omsorg och ger kompletterande förslag till en redan föreslagen ny lag om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation och kvalitetsuppföljning. Lagen föreslås vara frivillig för kommuner och regioner att använda sig av och anses därför inte medföra några ekonomiska konsekvenser.
Tillägget som utredningen föreslår möjliggör för ett ombud att få elektronisk direktåtkomst till en annan persons vård- och omsorgsdokumentation. Utredningen ger även förslag som förenklar för allmänheten att få information om personer har en utfärdad legitimation eller inte.-
188kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
224kb Ladda ner dokument
-
428kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
8
Remiss angående Remiss från Finansdepartementet - Om folkbokföring, samordningsnummer och identitetsnummer (SOU 2021:57)
Funktionsstödsnämnden har fått möjlighet att yttra sig kring remissen Om folkbokföring, samordningsnummer och identitetsnummer från Finansdepartementet. I utredningen ges förslag till åtgärder som ska förbättra förutsättningarna för att en persons bosättning fastställs korrekt och att rätt personuppgifter registreras i folkbokföringsdatabasen om dem som är folkbokförda. Syftet har varit att åstadkomma ett regelverk som ökar folkbokföringens tillförlitlighet och förhindrar att uppgifterna i folkbokföringen kan utnyttjas på ett felaktigt sätt.
-
161kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Föreningen Idrott för Handikappade (FIFH) är en ideell förening och parasportsorganisation. FIFH Malmö ger personer med funktionsnedsättningar möjligheter till rehabilitering och ökad livskvalitet genom regelbundna idrottsövningar, såväl träning som tävling.
Förvaltningen har redan idag, via hjälpmedelscentrum, en etablerad samverkan med föreningen som möjliggjorts med hjälp av finansiering från bland annat Region Skåne, som även finansierat FIFH verksamhet Rullstolsakademin. Denna finansiering har upphört. För att kunna fortsätta erbjuda såväl medarbetare som förvaltningens målgrupper det stöd som samverkan och Rullstolsakademin inneburit föreslår förvaltningen att nämnden ingår en överenskommelse om idéburet offentligt partnerskap (IOP) med föreningen.-
124kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
512kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller en redovisning av handläggningstider på funktionsstödsförvaltningen myndighetsenhet. Handläggningstiderna redovisas kvartalsvis så att nämnden ska kunna följa utvecklingen. Aktuellt ärende avser kvartal 2 2021.
-
218kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
324kb Ladda ner dokument
-
595kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden har fastställt ett antal styrdokument gällande nämndens och förvaltningens ansvarsområde. Styrdokument ska hållas aktuella så att innehållet harmonierar med lagstiftning, praxis och arbetssätt inom respektive område. Av detta skäl görs en årlig översyn av funktionsstödsnämndens styrdokument.
I bifogad rapport görs en översyn av funktionsstödsnämndens styrdokument. I de fall styrdokumenten reviderats i samband med översynen föreslås funktionsstödsnämnden att även godkänna de nya versionerna.-
180kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
463kb Ladda ner dokument
-
629kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
382kb Ladda ner dokument
-
687kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämndens sammanträden är öppna för allmänheten. Detta betyder att intresserade medborgare är välkomna till nämndens sammanträden för att lyssna samt i början av sammanträdet ha möjlighet ställa frågor eller framföra åsikter till nämndens förtroendevalda. Funktionsstödsnämnden har dock, med anledning av covid-19-pandemin, beslutat att deras sammanträden för tillfället inte ska vara öppna för allmänheten. Nämnden nuvarande beslut gäller fram till och med den 31 augusti 2021.
Med anledning av att Folkhälsomyndigheten förlängt de allmänna råden om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 till den 30 september 201 föreslås att nämnden ska fortsätta hålla slutna sammanträden så länge nuvarande råd gäller.-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
384kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas inkomna, upprättade och utgående skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.
-
I maj 2021 behandlade funktionsstödsnämnden Ekonomisk prognos 2021 som pekar på en negativ budgetavvikelse om 86 miljoner kronor för helåret 2021. 46 miljoner av dessa beror på extrakostnader som uppkommit med anledning av covid-19-pandemin för vilka funktionsstödsnämnden föreslagit kommunfullmäktige att befria nämnden från resultatansvar. Det prognostiserade årsresultatet, utan hänsyn till ekonomiska konsekvenser av pandemin, pekar på en negativ budgetavvikelse om 40 miljoner kronor för helåret 2021.
Nämnden ansvarar för att bedriva verksamheten inom tilldelade ekonomiska ramar och fastställde därför i juni 2021 även en åtgärdsplan för en ekonomi i balans 2021/2022.
I samband med att nämnden godkände åtgärdsplanen gav man även förvaltningen i uppdrag att presentera en återkopplande konsekvensanalys till nämndens augustisammanträde.Bilagor
-
406kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsförvaltningen har utarbetat ett förslag till Budgetskrivelse 2022. Budgetskrivelsen utgör funktionsstödsnämndens information till kommunstyrelsen inför deras beredning av förslag till budget 2022 som beslutas av kommunfullmäktige.
Bilagor
-
908kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden tar årligen fram en lokalbehovsplan som redogör för nuläge och framtida behov av nyanskaffning respektive avveckling av lokaler inom funktionsstödsnämndens verksamhetsområde.
Bilagor
-
352kb Ladda ner dokument
-
§ 81
Remiss angående Remiss från Socialdepartementet - Stärkt rätt till personlig assistans - Ökad rättssäkerhet för barn, fler grundläggande behov och tryggare sjukvårdande insatser (SOU 2021:37)
Funktionsstödsnämnden har fått möjlighet att yttra sig kring Socialdepartementets remiss Stärkt rätt till personlig assistans – Ökad rättssäkerhet för barn, fler grundläggande behov och tryggare sjukvårdande insatser (SOU 2021:37). Betänkandet syftar till att stärka den personliga assistansen för barn och ge assistansanvändare förstärkt stöd vid behov av sjukvårdande insatser. Utöver detta vill man stärka rätten till personlig assistans för vissa hjälpbehov som är av stor betydelse för möjligheten att delta i samhällslivet och leva sitt liv på samma villkor som andra.
Bilagor
-
425kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
§ 82
Remiss angående Remiss från Justitiedepartementet - Gode män och förvaltare - en översyn (SOU 2021:36)
Funktionsstödsnämnden har fått möjlighet att yttra sig kring Justitiedepartementets remiss Gode män och förvaltare – en översyn. I betänkandet presenteras förslag för att förbättra situationen för de personer som har behov av god man eller förvaltare genom att bland att stärka huvudmännens ställning, skapa bättre möjligheter att rekrytera och behålla kompetenta ställföreträdare och skapa effektivare beslutsfattande i ärenden om godmanskap.
Bilagor
-
380kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
§ 83
Remiss angående Remiss från Socialdepartementet - Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården (SOU 2021:39)
Funktionsstödsnämnden har fått möjlighet att yttra sig om remissen Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården (SOU 2021:39). Utredningen är ett slutbetänkande av utredningen om sammanhållen information inom vård och omsorg och ger kompletterande förslag till en redan föreslagen ny lag om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation och kvalitetsuppföljning. Lagen föreslås vara frivillig för kommuner och regioner att använda sig av och anses därför inte medföra några ekonomiska konsekvenser.
Tillägget som utredningen föreslår möjliggör för ett ombud att få elektronisk direktåtkomst till en annan persons vård- och omsorgsdokumentation. Utredningen ger även förslag som förenklar för allmänheten att få information om personer har en utfärdad legitimation eller inte.Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
§ 84
Remiss angående Remiss från Finansdepartementet - Om folkbokföring, samordningsnummer och identitetsnummer (SOU 2021:57)
Funktionsstödsnämnden har fått möjlighet att yttra sig kring remissen Om folkbokföring, samordningsnummer och identitetsnummer från Finansdepartementet. I utredningen ges förslag till åtgärder som ska förbättra förutsättningarna för att en persons bosättning fastställs korrekt och att rätt personuppgifter registreras i folkbokföringsdatabasen om dem som är folkbokförda. Syftet har varit att åstadkomma ett regelverk som ökar folkbokföringens tillförlitlighet och förhindrar att uppgifterna i folkbokföringen kan utnyttjas på ett felaktigt sätt.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
§ 85
Samverkan mellan Föreningen Idrott för Handikappade (FIFH) och Funktionsstödsnämnden i Malmö stad
Föreningen Idrott för Handikappade (FIFH) är en ideell förening och parasportsorganisation. FIFH Malmö ger personer med funktionsnedsättningar möjligheter till rehabilitering och ökad livskvalitet genom regelbundna idrottsövningar, såväl träning som tävling.
Förvaltningen har redan idag, via hjälpmedelscentrum, en etablerad samverkan med föreningen som möjliggjorts med hjälp av finansiering från bland annat Region Skåne, som även finansierat FIFH verksamhet Rullstolsakademin. Denna finansiering har upphört. För att kunna fortsätta erbjuda såväl medarbetare som förvaltningens målgrupper det stöd som samverkan och Rullstolsakademin inneburit föreslår förvaltningen att nämnden ingår en överenskommelse om idéburet offentligt partnerskap (IOP) med föreningen.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller en redovisning av handläggningstider på funktionsstödsförvaltningen myndighetsenhet. Handläggningstiderna redovisas kvartalsvis så att nämnden ska kunna följa utvecklingen. Aktuellt ärende avser kvartal 2 2021.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden har fastställt ett antal styrdokument gällande nämndens och förvaltningens ansvarsområde. Styrdokument ska hållas aktuella så att innehållet harmonierar med lagstiftning, praxis och arbetssätt inom respektive område. Av detta skäl görs en årlig översyn av funktionsstödsnämndens styrdokument.
I bifogad rapport görs en översyn av funktionsstödsnämndens styrdokument. I de fall styrdokumenten reviderats i samband med översynen föreslås funktionsstödsnämnden att även godkänna de nya versionerna.Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämndens sammanträden är öppna för allmänheten. Detta betyder att intresserade medborgare är välkomna till nämndens sammanträden för att lyssna samt i början av sammanträdet ha möjlighet ställa frågor eller framföra åsikter till nämndens förtroendevalda. Funktionsstödsnämnden har dock, med anledning av covid-19-pandemin, beslutat att deras sammanträden för tillfället inte ska vara öppna för allmänheten. Nämnden nuvarande beslut gäller fram till och med den 31 augusti 2021.
Med anledning av att Folkhälsomyndigheten förlängt de allmänna råden om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 till den 30 september 201 föreslås att nämnden ska fortsätta hålla slutna sammanträden så länge nuvarande råd gäller.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas inkomna, upprättade och utgående skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning. Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.