Möte 2022-01-31
-
Vid sammanträdet utses en justerare att, utöver ordförande, kontrollera att protokoll är rätt. Justeringsdag ska framgå av protokollet (första sidan) så att berörd allmänhet, handläggare med flera ska kunna bevaka klagotid, beslutsexpediering etcetera i enlighet med gällande kommunallagstiftning.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram förslag till Nämndsbudget 2022 för beslut i funktionsstödsnämnden inklusive en bilaga över fördelning av resurser på funktionsstödsförvaltningen.
-
152kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
549kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Planen för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete 2022 sammanfattar risker, egenkontroller och åtgärder som planeras att hanteras inom ramen för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Planen ger även en kort beskrivning av förvaltningsgemensamma utvecklingsområden med koppling till det systematiska kvalitetsarbetet.
Enligt struktur för återrapportering av arbete med egenkontroller och åtgärder i ledningssystemet ska funktionsstödsnämnden informeras om plan för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete enligt SOSFS 2011:9 i samband med internkontrollplan (FSN-2020-3056) för att bidra till en samlad bild över förvaltningens hantering av risker.
-
124kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
316kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden beslutar årligen om plan för intern kontroll. Internkontrollplanen är framtagen utifrån riskdialoger som genomförs i förvaltningen. I planen ingår även de kommungemensamma granskningar som är beslutade av kommunstyrelsen.
-
149kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
426kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Under våren 2019 gav funktionsstödsnämndens ordförande Roko Kursar (L) förvaltningen i uppdrag att genomföra en webbaserad enkät gällande förvaltningens avvikelsehantering inom ramen för rapporteringsskyldigheten enligt lex Sarah. Syftet med undersökningen var att kartlägga om medarbetare i funktionsstödsförvaltningen har kännedom om sin rapporteringsskyldighet och vet hur avvikelser ska rapporteras samt få in synpunkter på hur avvikelserapporteringen fungerar.
I augusti 2019 informerades funktionsstödsnämndens arbetsutskott om enkätresultatet (FSN-2019-1156) och om planen om att genomföra en uppföljande enkät ett år senare för att följa utvecklingen. I mars 2020 informerades utskottet om att den uppföljande enkäten istället genomförs under 2021 för att bättre kunna utvärdera effekterna av de åtgärder som genomförs under 2021.
I aktuellt ärende redovisas resultaten från den uppföljande webbenkäten. Resultaten har sammanställts i en ny lägesrapport om funktionsstödsförvaltningens avvikelsehantering.-
140kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
6
Remiss angående Reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning till externa verksamhetsutövare
Stadsrevisionen i Malmö stad granskade under 2020 kommunstyrelsens, fritidsnämndens och kulturnämndens stöd till idéburen sektor. I samband med kommunstyrelsens yttrande till stadsrevisionen uppdrog kommunstyrelsen åt stadskontoret att revidera kommunstyrelsens principer för bidragsgivning till externa verksamhetsutövare.
Revideringen görs för att bättre kunna prioritera bland de ansökningar som inkommer till kommunstyrelsen, och därtill tydliggöra kommunstyrelsens roll som bidragsgivande nämnd - både i relation till ansökande organisationer och till övriga nämnder. I oktober 2021 beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott att skicka ut förslaget till reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning till externa verksamhetsutövare på remiss till samtliga nämnder.-
205kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
511kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
504kb Ladda ner dokument
-
484kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget gäller fortsatt tomtprojektering för en kommande nybyggnation av ett LSS-boende med maximalt sex lägenheter på tomten Käglinge 11:3. Den gruppbostad som planeras byggas på den aktuella tomten riktar sig till en målgrupp i behov av en stimulianpassad miljö.
Med anledning den tilltänkta målgruppens förutsättningar och behov kommer initialt maximalt fem (5) lägenheter att användas som bostäder och en (1) lägenhet att fungera som evakueringslägenhet när en av de ordinarie lägenheterna på boendet behöver lagas eller renoveras.-
208kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Funktionsstödsförvaltningen har använt systemet IDOK för att dokumentera vissa uppgifter i stödhusverksamheten. Systemet ska inte längre användas och handlingarna kommer att raderas från systemet. Därför ska ansvarig verksamhet skriva ut dokumentationen för bevarande och gallring. För korrekt hantering har förvaltningens arkivarie genomfört en gallringsutredning. I utredningen framkommer att handlingarna kan överföras från digital till analogt format utan att information går förlorad. Utredningen har godkänts av Malmö Stadsarkiv.
-
139kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
254kb Ladda ner dokument
-
805kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
En nämnd har till uppgift att fatta ett stort antal beslut. Det är dock praktiskt omöjligt att nämnden fattar beslut i samtliga ärenden som faller inom dess ansvarsområde. Syftet med delegation är att avlasta nämnden genom att överföra beslutanderätt i en fråga till ett utskott, en ledamot, en anställd underställd nämnden eller annan lämplig instans. I ärendet föreslås att nämnden gör ett antal mindre förändringar i sin delegationsordning.
-
169kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
465kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller en redovisning av handläggningstider på Funktionsstödsförvaltningen myndighetsenhet. Handläggningstiderna redovisas kvartalsvis så att nämnden ska kunna följa utvecklingen. Aktuellt ärende avser kvartal 4 2021.
-
269kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
402kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Smittspridning av Covid-19 ökar på nytt och Folkhälsomyndighet inför kontinuerligt åtgärder för att minska smittspridningen i samhället. För att säkerställa att brukare i daglig verksamhet enligt LSS inte ska drabbas ekonomiskt fattade ordförande ett skyndsamt beslut efter julhelgerna om att deltagare i daglig verksamhet (åter) ska få behålla sin habiliteringsersättning även vid frånvaro från daglig verksamhet i enlighet det förslag som föreslogs i ärendet. Beslutet gäller tills vidare.
På funktionsstödsnämndens januarisammaträde lyfts ärendet som en informationspunkt så att hela nämnden ges möjlighet att diskutera och ställa frågor kring beslutet.
-
159kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Ordförandebeslut gällande bibehållen habiliteringsersättning vid frånvaro från daglig verksamhet.pdf840kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
Ordförandebeslut gällande bibehållen habiliteringsersättning vid frånvaro från daglig verksamhet.pdf867kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stad genomför årligen en kommungemensam medarbetarenkät. Medarbetarenkäten genomförs i oktober varje år och fokuserar på medarbetarengagemang utifrån SKL:s koncept Hållbart medarbetarengagemang (HME).
Medarbetarengagemang är en av de viktigaste förutsättningarna för en organisations förmåga att nå goda resultat, särskilt i personaltäta organisationer som en kommun. HME mäter medarbetarnas motivation och förutsättningar att kunna göra sitt bästa för organisationen och chefernas förmåga att ta vara på medarbetarnas engagemang.
I aktuellt ärende redovisas funktionsstödsförvaltningens övergripande resultat i medarbetarenkäten 2021.-
113kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
I december 2021 beslutade hälsa-, vård- och omsorgsnämnden att ge dess förvaltning (HVOF) i uppdrag att undersöka förutsättningarna för att kunna ställa krav på vaccination mot covid-19 vid nyanställning av tillsvidareanställd personal i brukarnära verksamheter.
För att möjliggöra för funktionsstödsnämnden att delta i HVOF:s utredning samt för egen del utreda frågan fattade ordförande ett beslut som innehåller motsvarande uppdrag till funktionsstödsförvaltningen.
Vid punkten informerar förvaltningen om uppdraget samt förvaltningens arbete med att utreda möjligheterna att ställa krav på vaccination vid nyanställning av tillsvidareanställd personal i brukarnära verksamheter.-
116kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
449kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas inkomna, upprättade och utgående skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning.
Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.
-
Funktionsstödsförvaltningen har tagit fram förslag till Nämndsbudget 2022 för beslut i funktionsstödsnämnden inklusive en bilaga över fördelning av resurser på funktionsstödsförvaltningen.
Bilagor
-
783kb Ladda ner dokument
-
567kb Ladda ner dokument
-
-
Planen för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete 2022 sammanfattar risker, egenkontroller och åtgärder som planeras att hanteras inom ramen för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Planen ger även en kort beskrivning av förvaltningsgemensamma utvecklingsområden med koppling till det systematiska kvalitetsarbetet.
Enligt struktur för återrapportering av arbete med egenkontroller och åtgärder i ledningssystemet ska funktionsstödsnämnden informeras om plan för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete enligt SOSFS 2011:9 i samband med internkontrollplan (FSN-2020-3056) för att bidra till en samlad bild över förvaltningens hantering av risker.Bilagor
-
392kb Ladda ner dokument
-
536kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsstödsnämnden beslutar årligen om plan för intern kontroll. Internkontrollplanen är framtagen utifrån riskdialoger som genomförs i förvaltningen. I planen ingår även de kommungemensamma granskningar som är beslutade av kommunstyrelsen.
Bilagor
-
395kb Ladda ner dokument
-
-
Under våren 2019 gav funktionsstödsnämndens ordförande Roko Kursar (L) förvaltningen i uppdrag att genomföra en webbaserad enkät gällande förvaltningens avvikelsehantering inom ramen för rapporteringsskyldigheten enligt lex Sarah. Syftet med undersökningen var att kartlägga om medarbetare i funktionsstödsförvaltningen har kännedom om sin rapporteringsskyldighet och vet hur avvikelser ska rapporteras samt få in synpunkter på hur avvikelserapporteringen fungerar. I augusti 2019 informerades funktionsstödsnämndens arbetsutskott om enkätresultatet (FSN-2019-1156) och om planen om att genomföra en uppföljande enkät ett år senare för att följa utvecklingen. I mars 2020 informerades utskottet om att den uppföljande enkäten istället genomförs under 2021 för att bättre kunna utvärdera effekterna av de åtgärder som genomförs under 2021.
I aktuellt ärende redovisas resultaten från den uppföljande webbenkäten. Resultaten har sammanställts i en ny lägesrapport om funktionsstödsförvaltningens avvikelsehantering.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
§ 5
Remiss angående Reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning till externa verksamhetsutövare
Stadsrevisionen i Malmö stad granskade under 2020 kommunstyrelsens, fritidsnämndens och kulturnämndens stöd till idéburen sektor. I samband med kommunstyrelsens yttrande till stadsrevisionen uppdrog kommunstyrelsen åt stadskontoret att revidera kommunstyrelsens principer för bidragsgivning till externa verksamhetsutövare.
Revideringen görs för att bättre kunna prioritera bland de ansökningar som inkommer till kommunstyrelsen, och därtill tydliggöra kommunstyrelsens roll som bidragsgivande nämnd - både i relation till ansökande organisationer och till övriga nämnder. I oktober 2021 beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott att skicka ut förslaget till reviderade principer för kommunstyrelsens bidragsgivning till externa verksamhetsutövare på remiss till samtliga nämnder.Bilagor
-
429kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget gäller fortsatt tomtprojektering för en kommande nybyggnation av ett LSS-boende med maximalt sex lägenheter på tomten Käglinge 11:3. Den gruppbostad som planeras byggas på den aktuella tomten riktar sig till en målgrupp i behov av en stimulianpassad miljö.
Med anledning av den tilltänkta målgruppens förutsättningar och behov kommer initialt maximalt fem (5) lägenheter att användas som bostäder och en (1) lägenhet att fungera som evakueringslägenhet när en av de ordinarie lägenheterna på boendet behöver lagas eller renoveras.Bilagor
-
Funktionsstödsförvaltningen har använt systemet IDOK för att dokumentera vissa uppgifter i stödhusverksamheten. Systemet ska inte längre användas och handlingarna kommer att raderas från systemet. Därför ska ansvarig verksamhet skriva ut dokumentationen för bevarande och gallring. För korrekt hantering har förvaltningens arkivarie genomfört en gallringsutredning. I utredningen framkommer att handlingarna kan överföras från digital till analogt format utan att information går förlorad. Utredningen har godkänts av Malmö Stadsarkiv.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
En nämnd har till uppgift att fatta ett stort antal beslut. Det är dock praktiskt omöjligt att nämnden fattar beslut i samtliga ärenden som faller inom dess ansvarsområde. Syftet med delegation är att avlasta nämnden genom att överföra beslutanderätt i en fråga till ett utskott, en ledamot, en anställd underställd nämnden eller annan lämplig instans. I ärendet föreslås att nämnden gör ett antal mindre förändringar i sin delegationsordning.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
480kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller en redovisning av handläggningstider på Funktionsstödsförvaltningen myndighetsenhet. Handläggningstiderna redovisas kvartalsvis så att nämnden ska kunna följa utvecklingen. Aktuellt ärende avser kvartal 4 2021.
Bilagor
-
§ 10
Bibehållen habiliteringsersättning vid frånvaro från daglig verksamhet med anledning av Covid-19
Smittspridning av Covid-19 ökar på nytt och Folkhälsomyndighet inför kontinuerligt åtgärder för att minska smittspridningen i samhället. För att säkerställa att brukare i daglig verksamhet enligt LSS inte ska drabbas ekonomiskt fattade ordförande ett skyndsamt beslut efter julhelgerna om att deltagare i daglig verksamhet (åter) ska få behålla sin habiliteringsersättning även vid frånvaro från daglig verksamhet i enlighet det förslag som föreslogs i ärendet. Beslutet gäller tills vidare.
På funktionsstödsnämndens januarisammaträde lyfts ärendet som en informationspunkt så att hela nämnden ges möjlighet att diskutera och ställa frågor kring beslutet.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Malmö stad genomför årligen en kommungemensam medarbetarenkät. Medarbetarenkäten genomförs i oktober varje år och fokuserar på medarbetarengagemang utifrån SKL:s koncept Hållbart medarbetarengagemang (HME).
Medarbetarengagemang är en av de viktigaste förutsättningarna för en organisations förmåga att nå goda resultat, särskilt i personaltäta organisationer som en kommun. HME mäter medarbetarnas motivation och förutsättningar att kunna göra sitt bästa för organisationen och chefernas förmåga att ta vara på medarbetarnas engagemang.
I aktuellt ärende redovisas funktionsstödsförvaltningens övergripande resultat i medarbetarenkäten 2021.Bilagor
-
470kb Ladda ner dokument
-
-
I december 2021 beslutade hälsa-, vård- och omsorgsnämnden att ge dess förvaltning (HVOF) i uppdrag att undersöka förutsättningarna för att kunna ställa krav på vaccination mot covid-19 vid nyanställning av tillsvidareanställd personal i brukarnära verksamheter.
För att möjliggöra för funktionsstödsnämnden att delta i HVOF:s utredning samt för egen del utreda frågan fattade ordförande ett beslut som innehåller motsvarande uppdrag till funktionsstödsförvaltningen.
Vid punkten informerar förvaltningen om uppdraget samt förvaltningens arbete med att utreda möjligheterna att ställa krav på vaccination mot covid-19 vid nyanställning av tillsvidareanställd personal i brukarnära verksamheter.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
I ärendet redovisas inkomna, upprättade och utgående skrivelser som registrerats på funktionsstödsförvaltningen inför månadens sammanträde.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen (6 kap. 37-40 §§) kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, exempelvis till ett utskott, en ledamot eller en tjänsteperson (så kallad delegering). De beslut som får fattas på detta sätt finns med i nämndens delegationsordning.
Kommunallagen ger nämnden möjlighet att besluta om och hur ofta delegationsbeslut ska rapporteras till nämnden.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Information från förvaltningen om aktuella händelser i verksamheterna och inom funktionsstödsområdet.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-