Miljönämnden utser Helena Grahn (M) att jämte ordförande justera dagens protokoll den 18 december 2025. Skriftliga reservationer och skriftliga yttranden ska lämnas in senast klockan 12:00 den 17 december.
Bilagor
Anmälan av delegerade beslut december 2025
Förtroendevald i miljönämnden som har deltagit på en förrättning sammanfattar aktuell information för nämnden.
Miljödirektören Rebecka Persson informerar miljönämnden om aktuellt i media samt aktuella verksamhetsfrågor.
Pernilla Fahlstedt enhetschef miljön- och hälsoskydd och Caroline Tandefelt enhetschef på avdelningen för livsmedelskontroll informerar om vad vi har gjort under året när det handlar om avfall.
Hanna Björklund utredningssekreterare stadsbyggnadskontoret och Karolina Allu utredare på miljöstrategiska avdelningen informerar nämnden om strategin för stadskärnan.
Amra Saranovic ekonomichef informerar om nämndbudgeten.
Magnus Olsson (SD) och John Roslund (-) har skrivit en motion till kommunfullmäktige med fyra förslag som motionärerna menar ska bidra till att öka andelen tillverknings- och verkstadsföretag i Malmö, med syfte att skapa jobbtillfällen för Malmöborna. Miljönämnden kommenterar samtliga förslag i motionen utifrån sitt kompetensområde enligt reglementet, men nämndens verksamhet berörs främst av det fjärde förslaget om att en plan ska tas fram för att motverka den svarta ekonomin. Miljönämnden bidrar, tillsammans med flera andra myndigheter, till att motverka den svarta ekonomin genom nämndens arbete med samordnad tillsyn inom Tryggare Malmö. Mot bakgrund av detta anser miljöförvaltningen att motionen, i den del som berör miljönämndens verksamhet, kan anses besvarad.
Svarsdatum: 2026-03-06
Bilagor
Remiss - Tillståndsansökan enligt miljöbalken för ansökan om villkorsändring - remiss från mark- och miljödomstolen mål nr M 5067-5, MN-2025-9942
Miljöförvaltningen tillstyrker den förslagna ändringen av villkor 7 i gällande miljödom, daterad den 1 mars 2006 (mål nr M 129). Ändringen
säkerställer att Öresundsverket kan stå i beredskap för ö-drift för både en kontinuerlig aktiv drift och en drift som sker med provstarter med jämna mellanrum.
Öresundsverket är tänkt att bedrivas med provstarter som sker med jämna mellanrum. De mängder av utsläpp av kväveoxider till luft som förväntas uppkomma vid denna typ av drift bedöms endast påverka den yttre miljön begränsat, i jämförelse med om Öresundsverket bedrivs kontinuerligt aktivt, där utsläppen är betydligt högre. Miljöförvaltningen ser därmed positivt på att ett ändrat villkor 7 i gällande miljödom ger upphov till lägre årliga NOx-utsläpp när Öresundsverket endast används för beredskap, i jämförelse med om nuvarande villkor 7 behålls.
Miljöförvaltningen har inga synpunkter på yrkandet om att mark- och miljödomstolens dom ska gälla omedelbart utan hinder av att den inte fått laga kraft.
Svarsdatum: 2025-12-11
Bilagor
Remiss från Statens Geotekniska- Vägledning med den preliminära titeln ”Riskbedömning av förorenade sedimentområden, MN-2025-10846
Vägledningen är omfattande och för detaljerad för den föroreningsnivå som normalt sett förekommer i sediment i Malmö. Miljönämnden ser dock att det går att plocka ut de delar som är relevanta och har förståelse för att det kan finnas behov av detaljerad vägledning i den här nivån på andra platser. Det bör därför framgå av vägledningen att vissa delar inte behöver vara tillämpliga i alla situationer utan att utredningar och andra undersökningar bör anpassas efter platsens förutsättningar och aktuella risker.
Sammanfattande rutor med de viktigaste slutsatserna är ett mycket bra och överskådligt sätt att lägga upp skriften.
Miljönämnden anser att ett eget avsnitt behöver läggas till för att tydliggöra hur ansvaret för föroreningar i sediment ska utredas och eventuell rättspraxis inom området ska tillämpas.
Svarsdatum: 2025-12-11
Bilagor
Dokumentet presenterar inriktningar kring tekniska nämndens och fastighets- och gatukontorets arbete med gestaltning av Malmös offentliga livsmiljö. Miljönämndens sakfrågor inom grönstruktur och cirkularitet inkluderas i dokumentet. Förslaget är att miljönämnden ställer sig positiv till inriktningarna, men anser att kommande uppföljning bör inkludera att samma tyngd mellan inriktningarna eftersträvas i gestaltningsprojekt framöver. Miljöförvaltningen anser att biologisk mångfald och naturbaserade lösningar bör få en större tyngd i dokumentet samt att anläggningsmaterial bör inkluderas i inriktningen om cirkularitet. Utöver det anser miljöförvaltningen att formuleringen av riktvärde för buller från kulturljudzonen bör ändras.
Svarsdatum: 2026-01-07
Bilagor
Remiss från Klimat- och näringslivsdepartementet om Energimarknadsinspektionens rapport Ei R2025:10 Vätgas i systemet – en gasmarknad i omställning, MN-2025-10356
Energimarknadsinspektionen (Ei) har i rapporten Ei R2025:10 analyserat hur EU:s gasmarknadspaket kan införas i svensk lagstiftning. Rapporten föreslår att regler för naturgas, biogas och vätgas samlas i en ny gasmarknadslag. Syftet är att skapa tydligare och mer samordnade regler för en framtida fossilfri gasmarknad. Miljöförvaltningen bedömer att gasmarknadsdirektivet kan underlätta Malmös klimatomställning genom att ge mer förutsägbara villkor för investeringar och främja användningen av biogas, biometan och fossilfri vätgas. För Malmö, som har ett väl utbyggt naturgasnät men ingen vätgasinfrastruktur, är möjligheten att öka inblandning av biogas och biometangas särskilt relevant. Nuvarande kostnadsläge på vätgas och biogas gör det oklart kring hur prisbilden kommer se ut i framtiden.
Svarsdatum: 2026-01-07
Bilagor
Remiss från stadsbyggnadsnämnden - Detaljplan för del av fastigheten Hamnen 21:149 (öster om Skeppsgatan) i Västra Hamnen (Dp 5886), MN-2024-9460
Detaljplanens syfte är att möjliggöra en funktionsblandad stadsbebyggelse inom del av fastigheten Hamnen 21:149. Detaljplanen syftar även till att möjliggöra en del av ett gång-och cykelstråk i öst-västlig riktning. Detaljplanen ska säkerställa att kulturhistoriskt intressanta element bevaras.
Miljönämnden tar i samrådsskedet inte ställning till förslaget till detaljplan eftersom nämnden anser att det saknas underlag för att bedöma markens lämplighet för planerat ändamål.
Svarsdatum: 2025-12-12
Bilagor
Remiss från Vattenmyndigheten Södra Österjön - Avgränsning av miljökonsekvens-beskrivning för Åtgärdsprogram för vatten 2027–2033 i Södra Östersjöns vattendistrikt, MN-2025-10797
Inkommen remiss för samråd som syftar till att avgränsa omfattningen och detaljeringsgraden i miljökonsekvensbeskrivningen. Miljönämnden instämmer i att åtgärdsprogrammet kan förväntas ha en positiv påverkan på vattenmiljöerna i vattendistriktet. Miljönämnden ser också positivt på att kommunala översiktsplaner finns med i listan över berörda planer och program men anser att underlagets kapitel om åtgärdsprogrammets miljöeffekter kan utvecklas så det inkluderar effekter på kommunernas planerade stadsutveckling.
Bilagor
Stadskontoret har översänt anvisningar till Malmö stads samtliga nämnder för upprättande av lokalbehovsplaner 2027 – 2036. Miljönämndens lokalbehovsplan är en del av stadens samlade gemensamma lokalförsörjningsplan. Miljöförvaltningen hyr 2 843 kvadratmeter kontorslokaler på Bergsgatan 17 av Stena Fastigheter AB. Miljöförvaltningen i behov av lokaler som är ändamålsenliga, kostnadseffektiva och resurseffektiva ur miljösynpunkt. Miljöförvaltningen har ställt sig positiv till att utreda förutsättningarna för att förvaltningen ska flytta sin verksamhet till stadshuset.
Bilagor
Det systematiska kompetensförsörjningsarbetet i Malmö stad sker enligt en stadsgemensam process. Kompetensförsörjningsarbetet i ledningssystemet innebär att nämnderna vartannat år analyserar verksamheternas behov av kompetens och tillgänglig kompetens i verksamheten. Kompetensförsörjningsplanerna utgår ifrån kompetensförsörjningsstrategin; vi ser varje medarbetare som en investering, vi utvecklar våra arbetssätt och vi satsar på innovativ samverkan. I beslutsunderlaget redovisas nämndens samlade resultat samt aktiviteter inom olika områden. Bedömningen är att förvaltningens kompetensförsörjning är hanterbar, dock kan det bli en utmaning att försörja kompetensen på lång sikt. Planen följs upp i nästkommande kompetensförsörjningsplan samt i årsanalysen för 2026.
Bilagor
Remiss från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet - En ny lag med kompletterande bestämmelser till EU:s förordningar om den gemensamma jordbrukspolitiken och sammanhållningspolitiken, MN-2025-10423
Promemorian innehåller förslag till en ny lag med kompletterande bestämmelser till EU:s förordningar om den gemensamma jordbrukspolitiken och sammanhållningspolitiken. Miljöförvaltningen är positiv till att lagstiftningen ses över och anpassas till de förändringar som skett på EU-nivå.
Svarsdatum: 2025-12-23
Bilagor
Remiss Finansdepartementet - Goda möjligheter till ökat välstånd (SOU 2024:29) och Fler möjligheter till ökat välstånd (SOU 2025:96), MN-2025-10323
I remisserna redovisas inriktningar på åtgärder och konkreta förslag för att stärka förutsättningarna för produktivitetstillväxt och ökat materiellt välstånd. Miljörättsliga tillståndsprocesser anses vara ett av flera områden av väsentlig relevans för produktivitetstillväxten och utrymmet för att förbättra tillståndsprocesserna anses vara tydligt. Det förordas bl.a. att en ventil införs i miljöbalken, att ändringstillstånd ska göras till huvudregel vid ändring av befintlig verksamhet, att fler ändringar av verksamheter bör kunna hanteras genom en anmälan i stället för prövning och att det bör övervägas om fler krav kan kontrolleras inom ramen för tillsynsverksamhet i stället för tillståndsprövning. Det som förordas kan medföra både positiva och negativa effekter. För att bättre kunna bedöma effekterna krävs mer omfattande konsekvensanalyser än nu redovisade. Det är av stor vikt att kommuner får full kostnadstäckning för tillkommande kostnader hänförliga till förslag som faktiskt genomförs.
Svarsdatum: 2026-01-07
Bilagor
Upphandlingsplanen utgör en beskrivning av nämndens pågående och planerade inköps- och upphandlingsverksamhet. Planen uppdateras årligen och innehåller aktuell inköpsstatistik och planerade upphandlingar. Planen innefattar detta år även en beskrivning av nämndens inköpsverksamhet med avseende på organisatorisk robusthet och arbetet med att följa upp pågående leveranser och leverantörer.
Nämndens största inköpsområden 2024 är bland annat konsulttjänster, inköp av IT- och teleinventarier, kurs och konferens, förbrukningsmaterial och investeringar av maskiner, laboratorieanalyser samt reparation och underhåll av maskiner och inventarier.
Miljöförvaltningen har påbörjat arbetet med att uppdatera riktlinjer för inköpsverksamheten i syfte att skapa en mer effektiv och enhetlig inköpsprocess, säkerställa leverantörskontroller och tydliggöra kravet på att inköpen genomförs av utbildade beställare. Rutuppföljning och avtalsförvaltning kommer också ses över.
Miljöförvaltningen planerar inga upphandlingar över tröskelvärdet på cirka 2,4 miljoner kronor under perioden 2026–2027.
Bilagor