Hoppa över navigering
  1. Datum för justering är den 29 december.

  2. Förskoledirektör Serene Rosberg ger nämnden aktuell information.

  3. Lägesbedömningen är huvudmannens övergripande dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet och utgör den senaste kunskapen om förskolornas arbete med att tillgodose barnen i Malmö den utbildning av likvärdig och hög kvalitet som de har rätt till. Slutsatserna i lägesbedömningen bygger på kunskap och erfarenheter från det systematiska kvalitetsarbetet på både enhets- och huvudmannanivå. Denna kunskap behöver i sin tur vägas in i huvudmannens övergripande förbättringsarbete.

    Bilagor

  4. Utifrån Malmö stads ledningssystem för kompetensförsörjning analyserar förskolenämnden vartannat år behovet av kompetens samt tillgänglig kompetens i verksamheten. Förslaget till kompetensförsörjningsplan bygger på nämndens samlade analys och planen beskriver det prognostiserade kompetensgapet, rekryteringsbehov och identifierade risker utifrån kompetensgapet. En del av planen avser uppföljning av de senaste årens arbete och slutligen redovisas åtgärder som nämnden övergripande föreslås vidta.

    Bilagor

  5. Lokalbehovsplanen utgör grunden för nämndens lokalförsörjningsarbete. Planen uppdateras årligen och beskriver nämndens övergripande lokalbehov idag och framöver. I planen beskrivs användandet av befintliga lokaler, hur lokalbehoven utvecklar sig under perioden samt hur planeringen ser ut för att kunna tillgodose de behoven. Planen beskriver också hur nämndens lokalkostnader påverkas av planeringen. Både lokalnyttjare och lokalförsörjare bidrar i planeringsarbetet och planen beslutas av respektive lokalnyttjande nämnd. Lokalbehovsplanen utgör ett underlag dels för den egna verksamheten, dels för stadens samlade lokalförsörjningsarbete.

    Bilagor

  6. Kim Soléus, controller, föredrar ärendet för nämnden med ett fokus på ekonomidelen. 

     

    Varje nämnd upprättar årligen en budget för sin verksamhet utifrån beslut i kommunfullmäktige. Förslaget innehåller plan för verksamheten, plan för kommunfullmäktigemål och plan för ekonomin.

     

    Nämndens prioriteringar för 2026 föreslås även fortsättningsvis inriktas på de två huvudområdena Likvärdig förskola och Samverkan för likvärdiga uppväxtvillkor. Detta utifrån den senaste kunskapen om förskolornas förutsättningar och måluppfyllelse enligt de nationella styrdokumenten.

     

    Nämndens arbete för att bidra till kommunfullmäktigemålen beskrivs både för året och för mandatperioden och uppföljningen kommer att ske genom såväl analyser av exempelvis det systematiska kvalitetsarbetet som de indikatorer som nämnden fastställt.

     

    Nämndens kommunbidrag ökar med 2,7 procent och grundersättningen ökar för samtliga huvudmän. För de kommunala förskolorna ökar utrymmet för kostnadsökningar med 3,6 procent per plats.

    Bilagor

  7. Skolverket höjer från och med den 1 januari 2026 inkomsttaket för maxtaxa inom förskola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet. Höjningen beror på att inkomsttaket indexerats och kommer för 2026 att vara på 61 560 kronor per månad. Detta innebär att Malmö stads föräldraavgifter bör revideras i enlighet med detta.

     

    Förskolenämnden föreslås godkänna det reviderade dokumentet Avgifter för förskola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet i Malmö, att gälla från och med 1 januari 2026.

    Bilagor

  8. Förskolenämnden har fått möjlighet att yttra sig över en remiss från Finansdepartementet angående delbetänkandet Goda möjligheter till välstånd (SOU 2024:29) och slutbetänkandet Fler möjligheter till välstånd (SOU 2025:96).

     

    Förskoleförvaltningen föreslår förskolenämnden att ställa sig positiv till förslaget i delbetänkandet att offentlighetsprincipen bör gälla alla huvudmän inom svensk skola och förslaget om en stärkt ägarprövning när en huvudman helt eller till väsentlig del ändrar eller flyttar sin redan godkända verksamhet. Vidare föreslås nämnden att ställa sig positiv till förslaget att Skolinspektionen bör få tillsynsansvar för fristående förskolor, fritidshem och pedagogisk omsorg. Förvaltningens bedömning av förslaget är att det finns skäl att flytta över tillsynen av enskilda huvudmän från kommunerna till Skolinspektionen.

     

    Förskoleförvaltningens förslag till yttrande är avgränsat till de förslag i utredningarna som berör förskolenämndens verksamhet.

    Bilagor

  9. Förskolenämnden har beslutat om en delegationsordning. Delegering innebär överföring av beslutanderätt från en nämnd till ett presidium, ett utskott, en ledamot, ersättare eller en tjänsteperson underställd nämnden.

     

    Tidigare i år har förskoleförvaltningen gjort en översyn av förskolenämndens delegationsordning och reviderat den i enlighet med en ny stadsgemensam mall för samtliga nämnders delegationsordningar. Arbetet med revideringen har medfört att förvaltningen har identifierat ytterligare beslut som behöver föras in i delegationsordningen. Vidare finns behov av att ytterligare specificera en befintlig punkt.

     

    Förvaltningen föreslår att en ny punkt om vem som har rätt att vara delgivningsmottagare och underteckna delgivningsbeslut införs i delegationsordningen. Förvaltningen föreslår även en revidering av punkten avseende avveckling av förskolor.

    Bilagor

  10.   10

    Förteckning över anmälningar till huvudmannen enligt skollagen 6 kap. 10 § december 2025

  11.   11

    Redovisning av delegerade beslut december 2025

  12.   12

    Inkomna, utgående och upprättade skrivelser december 2025

  13. Protokollet publiceras när det är justerat.

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.