Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Malmö stads ledningssystem för kompetensförsörjning lägger grunden för ett strukturerat, gemensamt och systematiskt kompetensförsörjningsarbete. Utifrån ledningssystemet analyserar förskolenämnden vartannat år verksamheternas behov av kompetens och tillgänglig kompetens i verksamheten. Genom att jämföra behovet med tillgången på kompetens framkommer ett kompetensgap. Kompetensgapet redovisas på 2 och 5 års sikt. Analysen görs både kvantitativt, det vill säga hur många inom en yrkesgrupp och kvalitativt det vill säga vilken nivå på kompetens. När kompetensgapet är identifierat upprättas kompetensmål, riskanalyser och kompetensförsörjningsplaner för att åtgärda kompetensgapet. Förskolenämndens analyser av kompetensbehovet och de åtgärder som följer av behovsbedömningarna beskrivs i denna kompetensförsörjningsplan. Förskolenämnden återremitterade förslaget till kompetensförsörjningsplan 2023-12-13, § 171 och utifrån detta beslut har kompletteringar gjorts i beslutsunderlaget.

    Bilagor

  3. Varje nämnd ska årligen upprätta en budget för nämndens verksamhet utifrån kommunfull-mäktiges beslut. Detta förslag till Nämndsbudget 2024 innehåller en beskrivning av förskole-nämndens ansvar, plan för verksamheten samt plan för ekonomin. Plan för verksamheten utgår ifrån nämndens grunduppdrag enligt lagstiftning och reglemente och innehåller nämndens prio-riteringar för året med utgångspunkt i verksamhetens planeringsförutsättningar. Plan för eko-nomin beskriver fördelningen av tilldelade ekonomiska ramar.

     

    Vid förskolenämndens sammanträde 2023-12-13, § 173 beslutades om återremiss av ärendet och ett antal kompletteringar har gjorts i förslaget.

     

    I mars 2024 kommer nämndsbudgeten att kompletteras med nämndens bidrag till de kommunfullmäktigemål som riktats till förskolenämnden genom Malmö stads Budget 2024.

    Bilagor

  4. Förskolenämnden har fått möjlighet att yttra sig över en remiss från Socialdepartementet. Förskoleförvaltningen föreslår att förskolenämnden ställer sig positiv till ett förtydligat brottsförebyggande ansvar för socialnämnden och lämnar synpunkter kring innehållet som rör förskolan. Framförallt vad gäller betydelsen av en välfungerade samverkan mellan förskola, socialtjänst och andra aktörer i det breda förebyggande arbetet som rör de allra yngsta barnen.

     

    Samverkan har skett med arbetsmarknads- och socialförvaltningen i beredningen av ärendet.

  5. Förskolenämnden har fått möjlighet att yttra sig över Kulturstrategiskt program för Malmö stad 2024-2030. 2021 löpte den föregående kulturstrategin ut. Kulturnämnden har nu tagit fram ett nytt kulturstrategiskt program för 2024–2030 med intentionen att programmet kommer utgöra en långsiktig kulturstrategisk riktning för hela Malmö stad. Förskolenämnden välkomnar förslagets intentioner att förstärka utvecklingen mot en hållbar stad med ett starkt konst- och kulturliv. Strategin stämmer väl överens med förskolans grunduppdrag. I yttrandet problematiserar nämnden förslaget om handlingsplan och uppföljning.

     

    Förskoleförvaltningens förslag är att uppföljningen av strategin begränsas till kulturnämnden och att denna uppföljning baseras på en uppföljning av handlingsplanen som görs i dialog med alla bolag och nämnder.

  6. Skolverket får endast fördela statsbidraget för kvalitetshöjande åtgärder inom förskolan till kommuner, men kommunerna kan använda bidraget för insatser både inom kommunala och fristående förskolor. Huvudmän för fristående förskolor kan inte söka bidraget. Det framgår inte av förordningen hur kommunen ska fördela bidraget utan det är kommunen som bestämmer hur bidraget ska användas och fördelas.

     

    I ärendet föreslår förskoleförvaltningen principer för fördelning av statsbidrag till fristående verksamhet år 2024.

     

    Förskoleförvaltningen föreslår att förskolenämnden godkänner förslag till principer för fördelning av statsbidrag till fristående verksamhet år 2024 samt justerar beslutet omedelbart.

  7. Skolverket höjer från och med den 1 januari 2024 inkomsttaket för maxtaxa inom förskola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet. Höjningen beror på att inkomsttaket indexerats och kommer att ligga på 56 250 kronor per månad. Detta innebär att Malmö stads föräldraavgifter bör revideras i enlighet med detta.

     

    Förskolenämnden föreslås godkänna det reviderade dokumentet Avgifter för förskola, fritidshem samt annan pedagogisk verksamhet som erbjuds i stället för förskola respektive fritidshem i Malmö, att gälla från och med 1 januari 2024.

  8. En enskild kan efter ansökan hos kommunen godkännas som huvudman för pedagogisk omsorg. Enligt skollagen ska ett godkännande avse ett särskilt verksamhetsställe.

     

    Kommunen har rätt att ta ut en avgift för sådan ansökan. Mot bakgrund av bland annat principen om full kostnadstäckning, samt särskilt med beaktande av konsekvenserna för barnen, föreslår förskoleförvaltningen att förskolenämnden ska föreslå för kommunfullmäktige att kommunen ska ta ut en avgift om 33 000 kr för sådan ansökan.

  9. Den som ansöker om att godkännas som enskild huvudman för en förskola genom nyetablering av en fristående förskoleenhet i Malmö, eller ansöker om att godkännas som ny enskild huvudman för en befintlig förskoleverksamhet i Malmö måste idag betala en avgift om 25 000 kr. Avgiften infördes år 2019 genom beslut av kommunfullmäktige. Förskoleförvaltningen har i detta ärende utrett om det finns skäl att höja avgiften.

     

    Kraven i skollagen har skärpts. Handläggningstiden av ansökningsärenden är mer omfattande idag än den som beräknades vid införandet av avgiften. Skolinspektionen har år 2023 höjt sin motsvarande avgift för ansökan om godkännande att bedriva fristående skola med över 100 procent. Mot bakgrund av bland annat principen om full kostnadstäckning, samt särskilt med beaktande av konsekvenserna för barnen, föreslår förskoleförvaltningen att förskolenämnden ska föreslå för kommunfullmäktige att avgiften för att ansöka om godkännande för en förskoleenhet ska höjas till 36 000 kr

  10. En arkivredovisning som speglar verksamheten säkerställer att verksamhetsinformation hanteras på ett säkert sätt genom korrekt förvaring och att handlingar som ska gallras inte sparas längre än vad verksamhet eller medborgare har behov av. Den senaste versionen av arkivredo-visningen antogs i december 2019, vilket innebär att den nu behöver revideras.

     

    Förskoleförvaltningen har utarbetat en reviderad version av arkivredovisning för beslut av förskolenämnden.

  11. Planförslagets syfte är att möjliggöra byggnation av området i form av småhus, flerbostadshus och lokal för samhällsservice samt säkerställa bevarandet av befintliga naturvärden i västra delen av planområdet. Planförslaget medger byggnation av ca 240 bostäder vilket ökar efterfrågan av förskoleplatser i området. I Bunkeflostrand råder platsbrist, både på kort och lång sikt och det är av största vikt att området inte hamnar i kapacitetsmässig obalans. Behovsbedömningarna visar att det vissa år från 2024 och framåt finns en brist på ca 20 platser och att bristen bedöms öka till en brist på ca 60 platser i slutet av planeringsperioden fram till 2033.

  12. Detaljplanen syftar till att möjliggöra en stadshuvudgata i Nyhamnen. Gatan är en nyckelfaktor i stadsutvecklingen i området och kommer att ha flera funktioner som till exempel kollektivtrafikstråk, fungera för genomfartstrafik, bidra till ett dynamiskt och lättillgängligt stadsliv i Nyhamnen. På grund av detta är det flera behov och intressen som behöver avvägas.

     

    Detaljplaneområdet utgörs idag av miljöer som inte är anpassade för barn. I och med att gatan utgör en nyckelfaktor som låser mycket av strukturen i området ger gatan förutsättningar för i vilken grad barnets bästa kan vägas in i kommande skeden.

  13. Planförslaget syftar till att bredda markanvändningen inom fastigheten för att ge möjlighet för gymnasie- och vuxenutbildning, centrumverksamheter, lättare vård utan övernattning samt parkering och transformatorstation. Detaljplanen ska även ge utrymme för möjlig tillbyggnad samt stärka kopplingen mellan den befintliga byggnaden och Carl Gustafs väg.

     

    Detaljplaneområdet gränsar i söder till fastigheten Excellensen 6 där nya Hästhagens förskola finns. Möjligheten att använda del av marken inom fastigheten Excellensens 5 för förskoleverksamhet och att del av fastigheten således överförs till Excellensen 6, pågående projekt Hästhagens förskola lyftes vid samrådet men bedöms ej vara möjlig längre.

  14. Den nya förskolan är en planerad ny förskola inom fastigheten Ängsklockan 4 i Bunkeflostrand. Förskolan planeras för 142 platser, inklusive en uteavdelning med 22 platser. Hyresvärd är Stadsfastigheter, Serviceförvaltningen. Beräknat investeringsbelopp är 83 230 000 kr, utöver detta tillkommer även en engångskostnad på 5 375 000 kr. Denna engångskostnad är inte hyresgrundande. En beräknad total utgift om 88 605 000 kr. Med en beräknad internhyra år 1 på 6 097 734 kr, vilket innebär 42 942 kr/plats.

     

    Tidigare ärende för denna lokalanskaffning FSKF-2023-7271, har reviderats då nya riktlinjer gällande underlagen för investeringen har tillkommit och ärendet har behövts uppdaterats utefter dessa nya riktlinjer. Således behöver ett nytt ärende beslutas.

  15. Den nya förskolan är en planerad förskola inom fastigheten Limhamn 154:376 i Sibbarp. Förskolan planeras för 120 platser. Byggstart är planerad till sommaren/hösten 2025 och slutbesiktning till våren/sommaren 2027. Hyresvärd är Stadsfastigheter, Serviceförvaltningen. Beräknad total utgift är 75 515 000 kr. Med en beräknad internhyra år 1 på 5 798 335 kr, vilket innebär 48 319 kr/plats.

     

    Tidigare ärende för denna lokalanskaffning FSKF-2023-7295, har reviderats då nya riktlinjer gällande underlagen för investering har tillkommit och ärendet har behövts uppdateras utefter dessa nya riktlinjer. Således behöver ett nytt ärende beslutas.

  16. Den nya förskolan är en planerad ny förskola inom fastigheten Tage 12 i Bellevue. Förskolan planeras för 80 platser samt 18 äventyrsplatser. Byggstart är planerad till hösten 2024 och slutbesiktning till hösten 2026. Hyresvärd är Stadsfastigheter, Serviceförvaltningen. Beräknat investeringsbelopp är 62 945 000 kr, utöver detta tillkommer även engångskostnad på 9 472 500 kr. Denna engångskostnad är inte hyresgrundande. En beräknad total utgift om 72 417 500 kr. Beräknad internhyra år 1 på 4 511 031 kr, vilket innebär 46 031 kr/ plats.

  17. Förskolenämnden ska årligen besluta om en tidplan för sammanträden i nämnden och dess arbetsutskott. Sammanträdesplanen för 2024 beslutade av förskolenämnden 2023-09-27, § 130.

     

    I ärendet föreligger förslag till ändrade sammanträdesdatum för förskolenämnden i november och december 2024.

  18. Under 2024 kommer det att hållas två utbildningsdagar för förskolenämnden. Utbildningsdagarna föreslås förläggas till den 16 april och den 27 september. Utbildningsdagarna kommer att vara heldagar. Det planeras även en budgetkonferens till den 26 november. Information om innehållet för dagarna kommer att skickas ut när det närmar sig.

  19.   19

    Rapporter från kurser och konfenser

  20.   20

    Information från förvaltningen

  21.   21

    Förteckning över anmälningar till huvudmannen enligt skollagen 6 kap. 10 § januari 2024

  22.   22

    Redovisning av delegerade beslut januari 2024

  23.   23

    Inkomna, utgående och upprättade skrivelser januari 2024

  24.   24

    Ansökan om godkännande för utökning av barnantal för fristående förskola - Föräldrakooperativet Spaden i Malmö – Föräldrakooperativet Spaden

  25. Protokollet publiceras när det är justerat.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.