Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. - Karin Stomberg, planeringssekreterare och Josefine Ringstad, planeringssekreterare inom avdelningen för ledningsstöd och kommunikation samt Kirti John, utredningssekreterare på ekonomiavdelningen informerar om fler barn i förskola samt förvaltningens uppsökande arbete.

     

    - Anna Branje, projektsamordnare på ekonomiavdelningen samt Marie Andersson Centeno, sektionschef på stadsfastigheter informerar om förskoleförvaltningens samarbete med serviceförvaltningen kring kostnadseffektiva arbetsprocesser.

  3. Förskolenämnden informeras kring förvaltningens arbete för att motverka hedersrelaterat våld och förtryck i Malmös förskolor. 

  4. Jan-Ola Olsson, utbildningschef och Linda Berg, utbildningschef föredrar ärendet muntligt på sammanträdet. 

     

    Förskolenämnden har gett förvaltningen i uppdrag att ta fram en modell för kompetensutbyten mellan olika geografiska områden och förskoleenheter inom kommunen, i enlighet med de tidigare beslut nämnden tagit på området.

     

    Som en förklarande bakgrund till nuvarande ärende finns förskoleförvaltningens rapport Kompetensförsörjning 2023 och Lägesbedömning 2023. Rapporterna beskriver den utmaning som finns i förskolenämndens verksamhet utifrån det konstaterade kompetensgapet, gapet mellan verksamheternas behov av kompetens och den tillgängliga kompetens som finns inom stadens förskolor.

     

    Kompetensutbyten sker redan idag främst utifrån det kollegiala lärandet. Förskolornas ledningsfunktioner bejakar och tar ansvar för det kollegiala lärandet genom att stödja och stimulera till en mångfald av initiativ. Detta för att möjliggöra för medarbetarna att dela varandras erfarenheter och kompetens i olika mötesforum/nätverk.

     

    För att öka förutsättningarna för utbyten av kompetens föreslår förvaltningen en tydlig, strukturerad modell som inkluderar utbyten även på nästa nivå i organisationen, det vill säga mellan förskoleområden. Modellen beskriver arbetet i olika steg och grundar sig i processen för gapanalys som redan idag görs på enhets-, och förvaltningsnivå. I modellen för kompetensutbyten är det en systematisk och återkommande dialog mellan rektorerna på förskoleområdesnivå som är ett nytt och avgörande steg i processen. Att hitta arenor för denna dialog och att ha ett prövande förhållningssätt till olika metoder för utbyten lyfts fram som viktiga framgångsfaktorer.

     

    I tjänsteskrivelsen beskrivs de kompetensutbyten som redan pågår med främst kollegialt lärande som bas samt en strategisk modell för kompetensutbyten på nästa nivå i organisationen.

  5. Matilda Hedén, enhetschef inom avdelning kvalitet och utveckling föredrar ärendet muntligt på sammanträdet.

     

    Förskolenämnden har gett förskoleförvaltningen i uppdrag att återkomma till nämnden med en redovisning av hur kompetensteamen kan utvecklas och utökas. Under hösten 2022 till och med december 2023 har en utvärdering av likvärdighetsinsatsen kompetensteam genomförts. Utifrån slutsatserna i utvärderingen har insatsen utvecklats. Bland annat har en urvalsprocess samt ett analysverktyg tagits fram, för att identifiera vilka förskolor som har behov av kompetensteam, eller andra former av likvärdighetsinsatser. Utifrån urvalsprocessen och analysen har det konstaterats att kompetensteamets nuvarande omfattning täcker behoven, det finns alltså inga förskolor med behov av kompetensteam som inte har fått insatsen, därmed är bedömningen att kompetensteamets omfattning inte behöver utökas i nuläget.

    Bilagor

  6. Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att föreslå ändringar i förskolans läroplan. Föreliggande förslag till ändring av förordningen (SKOLFS 2018:50) om läroplan för förskolan innebär att kravet på att använda digitala verktyg i förskolan inte längre är obligatoriskt. Förslaget innehåller också förstärkta skrivningar om rörelse, högläsning och förskollärarens ansvar att värdera och välja lärverktyg.

     

    Skolverket har gjort en konsekvensutredning kring förslaget. Förskolenämnden välkomnar att en konsekvensutredning är gjord, och instämmer i flera av de risker som utredningen lyfter fram i sammanfattningen.

     

    Förskolenämnden anser att det finns aspekter som behöver framgå tydligare och yttrar sig över de föreslagna förändringarna.

  7. Stadskontoret har tagit fram ett förslag till revidering av ”Malmö stads riktlinjer för inköpsverksamheten” (STK-2016-1296 2018-03-19). Förslaget innefattar generella och specifika uppdateringar samt tillägg kring nämndernas och de helägda bolagens ansvar för organisering av sin inköpsverksamhet.

     

    Förslaget innehåller förtydligande kring nämndernas ansvar att ha en ändamålsenlig inköpsorganisation med tillräckliga resurser, rätt kompetens och behöriga beställare. Det innehåller även krav att utöver beslutade riktlinjer för direktupphandling ska nämnderna även besluta om riktlinjer för inköpsverksamheten.

     

    Syftet med förslag om revidering av riktlinjerna är att underlätta för respektive nämnd att organisera en robust inköpsverksamhet som säkerställer att ansvaret blir tydligt för alla. Därigenom stärks stadens organisering av inköpsarbete, så att stadens inköpsverksamhet utgör ett effektivt och rättssäkert verktyg för att säkra goda affärer med seriösa leverantörer, och för att framgångsrikt använda inköp som ett medel att bland annat uppnå stadens hållbarhetsmål.

    Bilagor

  8.   10

    Ansökan om godkännande för fristående förskola - Kulturella Föreningen för Välgörande ändamål - Al-Salamah språkförskola - Lokalsområdet

  9.   11

    Ansökan om godkännande för pedagogisk omsorg - Livets barnomsorg AB - Månstrålens Barnomsorg

  10. Av 8 kap. 21–22 §§ och 25 kap. 10–12 §§ skollagen (2010:800) framgår det att hemkommunen ska lämna bidrag i form av bland annat ett grundbelopp till huvudman för fristående förskola och enskild pedagogisk omsorg. Bidraget beräknas efter samma grunder som hemkommunen tillämpar vid fördelning av resurser till den egna verksamheten. Om ytterligare resurser ges till den kommunala verksamheten under budgetåret, ska motsvarande tillskott ges till de enskilda huvudmännen.

     

    Vid avstämning av kostnaden för den kommunala pedagogiska omsorgen år 2023 framgår det att kostnaden varit högre än budgeterat. Den sammanlagda avvikelsen per helårsplats uppgår till 11 492 kr.

     

    För barn boende i Malmö stad och med plats i enskild pedagogisk omsorg föreslås en kompensation utgå genom ett justerat grundbelopp med 12 303 kronor per genomsnittlig helårsplats 2023. Beloppet är inklusive ersättning för administration och mervärdesskatt.

  11. Ny förskola är planerad för 120 platser inom fastigheten Badankan 1 i Hyllie. Byggstart är planerad till våren 2026 med slutbesiktning till slutet av 2027. Hyresvärden är Stadsfastigheter, Serviceförvaltningen. Beräknad total utgift är 86 000 000 kr i prisnivå januari 2024. Med en beräknad internhyra år 1 på ca 6 250 000 kr, vilket innebär ca 52 000 kr/plats.

  12. Ett Malmöinitiativ har inkommit till Malmö stad där initiativtagaren framför att förskolenämnden bör förenkla byte av förskola vid flytt inom kommunen. Initiativtagaren föreslår bland annat att Malmö stad gå i Stockholms stad fotspår och ger platsgaranti för förskoleplats vid flytt till annan stadsdel alternativt vid flytt till adress över en viss distans från nuvarande förskola. Förskolenämnden har de senaste åren arbetat för att underlätta byten för familjer med långa avstånd till förskola, vilket gett resultat där fler familjer än tidigare fått kortare avstånd mellan hem och förskola. Byten mellan kommunala förskolor erbjuds oftast med start till hösten varje år då platstillgången är högre. Under resterande delar av året erbjuds plats främst till barn med en garantiansökan.

    Bilagor

  13. Moderaterna inkom till marsnämnden 2024-03-20 med ett nämndinitiativ gällande Limhamns förskola. I nämndinitiativet föreslås att förskolenämnden ska tillskriva servicenämnden angående att nedläggningen av Limhamns förskola får konsekvenser för den ansträngda situationen i Limhamn. Det föreslås också att förskolenämnden ska tillskriva servicenämnden att i hanteringen och beslut av förskolerelaterade ärenden lägga större vikt vid barnkonsekvensanalys, barnets bästa och påverkan för förskolenämndens verksamhet.

     

    Förvaltningen föreslår att nämndinitiativet avslås.

  14.   16

    Rapporter från kurser och konferenser

  15.   17

    Förteckning över anmälningar till huvudmannen enligt skollagen 6 kap.10 § april 2024

  16.   18

    Redovisning av delegerade beslut april 2024

  17.   19

    Inkomna, utgående och upprättade skrivelser april 2024

  18. Protokollet publiceras när det är justerat.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.