Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Förskolenämnden har fått möjlighet att yttra sig över en remiss från Utbildningsdepartementet rörande informationsförsörjning på skolområdet (delbetänkande SOU 2023:21).
     

    Förskoleförvaltningen har tagit fram ett förslag på yttrande till förskolenämnden. Förvaltningen föreslår att förskolenämnden ställer sig positiv till att det tidigare problemet med informationsförsörjning löses genom nu lämnade lagförslag.
     

    I förslaget till yttrande lämnas synpunkter på informationsförsörjning kopplat till dels resursfördelning, dels det systematiska kvalitetsarbetet. I yttrande lyfts även att det finns en risk att eventuella konsekvenser av lagförslagen är underskattade.

     

    Bilagor

  3. Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att skicka förslag till nytt sammanhållet reglemente för styrelsen och övriga nämnder på remiss till samtliga nämnder.
     

    Förskoleförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande där förskolenämnden föreslås ställa sig positiv till förslaget till kommunfullmäktiges sammanhållna reglemente för nämnderna. Förskoleförvaltningen anser att ett samlat reglemente ger en helhetssyn över stadens samlade uppdrag och underlättar samarbeten mellan nämnderna. Det skapar vidare en tydlighet i hur nämndernas olika ansvar förhåller sig till varandra. Det är även positivt att reglementet i sin nya utformning blir mer tillgängligt för Malmöbon.
     

    I förslag till yttrande berörs ett antal synpunkter på skrivelser i reglementet som rör förskolan och skolnämnderna. Bland annat anser förskoleförvaltningen att det nationella uppdraget enligt skollagen som tillkommer skolchef också bör lyftas fram. En annan synpunkt rör förtydligande av förskolenämndens tudelade uppdrag vad gäller dels ansvaret för den kommunala förskolan och annan pedagogisk verksamhet, dels ansvaret för godkännande, bidrag och tillsyn avseende enskilda huvudmän som bedriver förskola och pedagogisk omsorg.

    Bilagor

  4. Planprogrammets utgångspunkt är att möta Region Skånes behov av nya byggnader för vårdverksamhet, ge plats för Medeon att expandera samt ett tillskott av nya bostäder. Detta innebär att mark som idag används av förskolor behöver tas i anspråk för annan verksamhet.
     

    För att befintliga verksamheter ska kunna flytta krävs först ersättningslokaler som ger samma goda förutsättningar för verksamheten som befintliga lokaler ger. Det innebär nybyggnation av nya förskolor om totalt ca 430 förskoleplatser samt nytt centralkök. Nya förskolelokaler behöver finnas på plats innan befintlig verksamhet kan flytta.
     

    Förskoleförvaltningen föreslår att förskolenämnden betonar att förändringen inte sker utifrån förskoleverksamhetens behov utan på grund av Region Skånes expansion av sjukhusområdet och att det är av yttersta vikt att barnens bästa tas i beaktande genom hela byggprocessen. Detta är särskilt viktigt eftersom det berör särskilt känsliga specialverksamheter. Om de nya förskolorna utformas med barnens och verksamhetens bästa i åtanke kan förändringen i ett längre perspektiv ses som positiv.

     

    Bilagor

  5. Förskoleförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande i ärendet där nämnden föreslås lyfta att det är önskvärt att i det fortsatta planarbetet utforska möjligheten om en del av planområdet kunde kopplas till och användas av den nya förskolan för att kunna utöka antalet förskoleplatser.
     

    I förslaget till yttrandet lyfts även att det är särskilt viktigt att problematik kring insyn, buller och trafiksäkerhet gentemot Hästhagens förskola tas med i det fortsatta planarbetet. Det är viktigt att verksamheten på Hästhagens förskola inte påverkas negativt utav byggnation på Excellensen 5.

     

    Bilagor

  6. Föreliggande förslag till detaljplan syftar till att göra det möjligt att använda fastigheterna Brandnävan 1 och 2 till skolverksamhet. Främst har förutsättningar för grundskoleverksamhet studerats men friytan tillåter även förskoleverksamhet.
     

    Förskoleförvaltningen föreslår att förskolenämnden efterfrågar mer tydlighet kring samnyttjande, storlek på eventuell förskola samt att platsantal är viktigt att beakta i framtida utredningar. Det finns ett behov av förskoleplatser i området och möjlighet till förskola är positivt om förskoleverksamhet kan bedrivas ändamålsmässigt.

     

    Bilagor

  7. Från och med 1 januari 2002 infördes maxtaxa i Malmö och den 1 juli 2015 började inkomsttaket i maxtaxan indexeras av Skolverket. Malmö stad har sedan dess årligen justerat den högsta avgiftsgrundande inkomsten och de högsta avgiftsbeloppen enligt de av Skolverket fastställda nivåerna.
     

    Malmö stad tillämpar utöver regelverket för maxtaxan även en progressiv avgiftsskala, med inkomstintervaller, som ger lägre avgifter jämfört med den statliga avgiftsskalan för hushåll med en inkomst upp till 35 000 kronor per månad. Hushåll med en månadsinkomst upp till 10 000 kronor betalar ingen avgift. Den progressiva inkomst-, avgiftsskalan har inte förändrats sedan den infördes 2015. Effekten av progressiviteten har därmed minskat eftersom de genomsnittliga inkomsterna sedan dess har ökat.
     

    Utredningen visar att en indexering av Malmö stads progressiva avgiftsskala, med basår 2015, sänker barnomsorgsavgifterna för de hushåll som har en inkomst upp till 44 700 kronor per månad samt att de hushåll som har en inkomst upp till 12 800 kronor per månad blir avgiftsbefriade. Samtidigt visar beräkningarna att en indexering av avgiftsskalan, med basår 2015, hade medfört en bedömd total minskning av avgiftsintäkterna på cirka 6,2 mnkr för 2023, varav cirka 3,8 mnkr avser förskolenämnden.
     

    I det fall kommunfullmäktige eventuellt beslutar om införande av en indexering av den progressiva avgiftsskalan bör den gälla från 1 januari 2024 eller senare. Förskolenämnden vill även understryka vikten av att berörda nämnder blir kompenserade för uteblivna intäkter vid ett sådant beslut.

     

    Bilagor

  8. I samband med att kommunfullmäktige beslutade om Ekonomisk prognos 2023 för Malmö stad (STK-2023-116) beslutades även att förskolenämndens kommunbidrag tillfälligt utökas med 6,6 mnkr för 2023. Anledningen till utökningen är att kompensera för ökade livsmedelskostnader i nämndens kök.
     

    Enligt 14 kap. 2 § skolförordningen (2011:185) gäller att om ytterligare resurser ges till den kommunala verksamheten under budgetåret, ska motsvarande tillskott ges till de enskilda huvudmännen. I sådana fall ska nya bidragsbeslut fattas.
     

    Förskoleförvaltningen föreslår att de kommunala och fristående verksamheterna får del av utökningen av kommunbidraget genom att en engångsutbetalning görs till dem. Engångsbelopp kommer utgå under 2023 för barn som är bosatta i Malmö och som är inskrivna i förskola eller pedagogisk omsorg i kommunal eller fristående/enskild verksamhet.

    Bilagor

  9. Syftet med granskningen är att ta reda på om förvaltningens fakturor hanteras så att leverantörerna erhåller betalning enligt överenskommen tid så att påminnelsekostnader minskas och fakturaprocessen trimmas.
     

    Kontrollen visade att 3,7 procent av fakturorna var försenade till betalning under perioden januari till april 2023. Jämförelse har samtidigt gjorts med för sent betalda fakturor för januari-april 2018 och 2019. 2018 var det 6 procent och 2019 5 procent av fakturorna som var försenade till betalning.
     

    Resultatet visar att verksamheten i större utsträckning än leverantörerna är orsaken till att fakturor betalas för sent. Arbetet fortsätter med att minimera antalet för sent betalda fakturor. Detta genom bland annat ytterligare utbildning och information för verksamheterna om vikten av skyndsam hantering av fakturor, att alltid använda e-handel i första hand samt att inleverans ska göras snarast efter godsleveransen.

  10. Vid kontakter med myndigheter och företag efterfrågas ofta vem som har rätt att företräda nämnden/förvaltningen. Detta gäller allt från överenskommelser om övergripande projekt till enskilda avtal och ansökningar av allehanda slag.
     

    I kommunallagen finns inte begreppet ”firmatecknare”, utan vem som har rätt att teckna avtal och skriva under handlingar m.m. styrs ofta av reglementen och delegationsordningar. För att underlätta detta föreslås att nämndens ordförande, 1:e vice ordförande, förskoledirektör och ekonomichef två i förening erhåller rätt att företräda nämnden/förvaltningen för att underteckna avtal, ansökningar och liknande handlingar samt ärenden där namngiven ansvarsförbindelse förväntas.
     

    Nämnden behöver ta upp ärendet för beslut eftersom nuvarande ekonomichef Agneta Sjölund som tidigare har innehaft rätt att företräda nämnden går i pension och efterträds av Susanne Nilsson. Susanne Nilsson tillträder som ny ekonomichef den 4 september.

  11.   11

    Rapporter från kurser och konferenser

  12. Kim Soléus informerar om ärendet muntligt vid sammanträdet. 

  13.   13

    Information från förvaltningen

  14.   14

    Förteckning över anmälningar till huvudmannen enligt skollagen 6 kap.10 § augusti 2023

  15.   15

    Redovisning av delegerade beslut augusti 2023

  16.   16

    Inkomna, utgående och upprättade skrivelser augusti 2023

  17.   17

    Återkallande av godkännande av enskild pedagogisk omsorg - S H S - Hjärtats barnomsorg

  18.   18

    Ansökan om godkännande för utökning av antal platser för fristående förskola - Förskolan Snurran Aktiebolag

  19. Protokollet publiceras när det är justerat. 

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.