Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. I enligt med Handlingsplan för den nationella minoriteten romer i Malmö 2023-2025 besöker Romskt informations- och kunskapscenter, RIKC, nämnden för att informera om sitt arbete med romers rättigheter i staden och lagstiftning på området. Föredragande är Mujo Halilovic, enhetschef, och Julia Sällström planeringssekreterare.
     

    RIKC har ett kommunövergripande uppdrag att öka romers delaktighet och inflytande i samhället och samordna Malmö stads arbete med frågor gällande den nationella minoriteten romer. Kommunfullmäktige har godkänt en handlingsplan för den nationella minoriteten romer i Malmö för perioden 2023–2025 i syfte att tillgodose den nationella minoriteten romers rättigheter utifrån lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. 

     

    Förvaltningsjurist Sigrid Andersson informerar kort om det nya samlade reglementet för stadens nämnder.

     

    Annie Molinder, enhetschef och Kirti John, utredningssekreterare informerat kort om arbetet med Fler barn i förskola och dess utfall i år.

  3. Förskolenämnden informeras om förvaltningens arbete för att motverka hedersrelaterat våld och förtryck i Malmös förskolor.

  4. Utredningssekreterare Ronja Pertoft inleder med att kortfattad föredragning av ärendet

     

    Samrådshandling för Trafik- och mobilitetsplan (TROMP) har översänts till Förskolenämnden för yttrande. TROMP anger Malmö stads långsiktiga och övergripande utvecklingsstrategi för mobilitet.

    Bilagor

  5. Vänsterpartiet har inkommit med en motion om maxtak i förskolan och att minska storleken på barngrupperna i förskolan. Förskoleförvaltningen skriver i sitt yttrande att förskolenämnden anser, att barngruppernas storlek är en av flera viktiga faktorer att ta hänsyn till i utvecklingen av en likvärdig förskola av god kvalitet.

     

    Förskolenämnden anser också att nämndens prioriteringar är i linje med motionens intentioner. Motionen anses därför redan vara besvarad

    Bilagor

  6. Förskoleförvaltningen föreslår förskolenämnden ställa sig positiv till att lika villkor för offentligfinansierad verksamhet ska gälla samt att allmänheten ska ges möjlighet till insyn i verksamheten hos olika typer av huvudmän, inte enbart de offentligt ägda. Det är en viktig demokratisk princip att allmänheten bör ha lika insyn och möjlighet att granska den verksamhet som finansieras av offentliga medel.

     

    I likhet med promemorian föreslås förskolenämnden ställa sig positiv till att öka insynen i de privata aktörernas verksamhet genom att de privata aktörerna ska omfattas av offentlighetsprincipen. Det är en lösning som inte innebär parallella juridiska strukturer för de offentligt ägda verksamheterna och de privata aktörerna. Det är vidare en beprövad lagstiftning som det finns erfarenhet av att införa hos privata organ.

     

    I yttrandet lämnas vissa synpunkter och kommentarer på innehållet i själva utredningen. Förskoleförvaltningen föreslår att förskolenämnden har synpunkter på att någon analys i förhållande till 30 kap. 27 § Offentlighets- och sekretesslagen, OSL (2009:400) inte är gjord samt att relationen mellan ändringsförslag i 19 kap. OSL och resten av OSL inte är tillräckligt klarlagd. Vidare anser förskoleförvaltningen att kommunernas ansvar som tillsyns- och arkivmyndighet behöver en djupare analys. Förskoleförvaltningen noterar även att pedagogisk omsorg inte omfattas av utredningsdirektivet.

     

    Bilagor

  7. Det kan för en del barn vara avgörande för en väl fungerande skolstart att övergången till förskoleklass, skola och fritidshem är individuellt anpassad och väl förberedd. Mottagande skola kan därför utifrån barnets bästa behöva få information från förskolan om barnets behov och förutsättningar. Uppgifter i förskolan som berör ett barn omfattas av stark sekretess. Sekretessen gäller även vid skolstart gentemot mottagande skola. Sekretessen kan brytas om vårdnadshavarna lämnar sitt samtycke till det eller under vissa andra omständigheter som är reglerade i offentlighets- och sekretesslagen. Det är angeläget att relevant information överlämnas till mottagande skola om det kan underlätta övergången för barnet. Det är också viktigt att de sekretessbrytande bestämmelserna tillämpas på ett likvärdigt och rättssäkert sätt. Mot denna bakgrund har ett förslag till riktlinje tagits fram som kan stödja rektor i dessa avgöranden.

    Bilagor

  8. Kommunfullmäktige beslutade 2024-09-26 i ärende STK-2024-1095 att fördela 4 280 tkr till förskolenämnden i form av kommunbidrag för 2024.

     

    Enligt 14 kap. 2 § skolförordningen (2011:185) gäller att om ytterligare resurser ges till den kommunala verksamheten under budgetåret, ska motsvarande tillskott ges till de enskilda huvudmännen. I sådana fall ska nya bidragsbeslut fattas.

     

    Förskoleförvaltningen föreslår att de kommunala och fristående verksamheterna får del av utökningen av kommunbidraget genom en engångsutbetalning. Engångsbelopp kommer utgå under 2024 för barn som är bosatta i Malmö och som är inskrivna i förskola eller pedagogisk omsorg i kommunal eller fristående/enskild verksamhet.

  9. Förskolenämnden beslutade den 24 januari 2024 om gallringsfrister i arkivredovisningen, version 3. Tre av gallringsfristerna behöver nu revideras genom nya nämndbeslut.

    Bilagor

  10. Förskolenämnden har beslutat om en delegationsordning. Delegering innebär överföring av beslutanderätt från en nämnd till ett presidium, ett utskott, en ledamot, ersättare eller en tjänsteperson underställd nämnden. Förskoleförvaltningen föreslår nu ändringar i delegationsordningen, med anledning av en översyn av hanteringen av tilläggsbelopp samt för att möta förvaltningens lokalförsörjningsprocess avseende verksamhetsanpassningar.

  11. Syftet med granskningen är att säkerställa att alla inkomna eller upprättade handlingar registreras löpande i förskoleförvaltningens diarium. En kontroll av samtliga postlistor har genomförts vid ett tillfälle, onsdagen den 4 september kl. 11.00.

     

    Granskningen visar att det vid tillfället fanns 1 handling som inväntat registrering i över två arbetsdagar. Resultatet är att jämföra med den granskning som gjordes år 2023 samt 2022, som visade på 5 respektive 32 handlingar.

     

    En orsak till det goda resultatet skulle kunna vara implementeringen av den nya versionen av Arkivredovisningen som förskolenämnden beslutade om under våren 2024. I Arkivredovisningen har det tydliggjorts vilka handlingar som är aktuella för registrering i Platina och vilka som ska förvaras i verksamhetssystem, vilket har resulterat i ett minskat antal handlingar som förmedlas till Platina för registrering.

    Ytterligare en möjlig orsak kan vara att arbetsprocesserna med registrering av allmänna handlingar som utförs av den relativt nybildade administrativa enheten ser ut att ha landat in väl. Löpande översyner av registreringsprocesserna ryms inom ramen för ordinarie arbete i syfte att bibehålla en effektiv och likvärdig registrering i hela förvaltningen.

    Bilagor

  12. Utredningssekreterare Kirti John inleder med att kortfattad föredragning av ärendet.

     

    Granskningen visar att det finns kännedom om vad otillåten påverkan är och att frågan om otillåten påverkan till stora delar hanteras på ett tillfredsställande sätt. Bedömningen är att det finns behov av att säkerställa att de nya förvaltningsövergripande rutinerna avseende hot och våld, som inbegriper otillåten påverkan, förankras. Arbetet med denna förbättringsåtgärd pågår inom ramen för ordinarie arbete med att implementera och sprida de nya rutinerna. En uppföljande granskning av kännedomen om rutinerna föreslås under 2025.

  13.   14

    Förteckning över anmälningar till huvudmannen enligt skollagen 6 kap. 10 § oktober 2024

  14.   15

    Redovisning av delegerade beslut oktober 2024

  15.   16

    Inkomna, utgående och upprättade skrivelser oktober 2024

  16. Protokollet publiceras när det är justerat.

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.