Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Lägesbedömningen är huvudmannens övergripande dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet och utgör den senaste kunskapen om förskolornas möjligheter att erbjuda barnen i Malmö den förskola av likvärdig och hög kvalitet som de har rätt till. Slutsatserna i årets analyser bygger på kunskap från förskolornas kvalitetsdialoger och höstens båda övergripande skolchefsdialoger. Denna kunskap behöver i sin tur vägas in i huvudmannens övergripande förbättringsarbete.

    Bilagor

  3. Malmö stads ledningssystem för kompetensförsörjning lägger grunden för ett strukturerat, gemensamt och systematiskt kompetensförsörjningsarbete. Utifrån ledningssystemet analyserar förskolenämnden vartannat år verksamheternas behov av kompetens och tillgänglig kompetens i verksamheten. Genom att jämföra behovet med tillgången på kompetens framkommer ett kompetensgap. Kompetensgapet redovisas på 2 och 5 års sikt. Analysen görs både kvantitativt, det vill säga hur många inom en yrkesgrupp och kvalitativt det vill säga vilken nivå på kompetens. När kompetensgapet är identifierat upprättas kompetensmål, riskanalyser och kompetensförsörjningsplaner för att åtgärda kompetensgapet. Förskolenämndens analyser av kompetensbehovet och de åtgärder som följer av behovsbedömningarna beskrivs i denna kompetensförsörjningsplan.

    Bilagor

  4. Lokalbehovsplanen utgör grunden för nämndens lokalförsörjningsarbete. Planen uppdateras årligen och beskriver nämndens övergripande lokalbehov, idag och framåt. I planen beskrivs utnyttjandet av befintliga lokaler, hur lokalbehoven utvecklar sig över perioden samt hur planeringen ser ut för att möta de behoven. Planen beskriver också hur nämndens lokalkostnader påverkas av planeringen. Lokalbehovsplanen utgör ett underlag dels för den egna verksamheten, dels för stadens samlade lokalförsörjningsarbete.

    Bilagor

  5. Varje nämnd ska årligen upprätta en budget för nämndens verksamhet utifrån kommunfull-mäktiges beslut. Detta förslag till Nämndsbudget 2024 innehåller en beskrivning av förskole-nämndens ansvar, plan för verksamheten samt plan för ekonomin. Plan för verksamheten utgår ifrån nämndens grunduppdrag enligt lagstiftning och reglemente och innehåller nämndens prio-riteringar för året med utgångspunkt i verksamhetens planeringsförutsättningar. Plan för eko-nomin beskriver fördelningen av tilldelade ekonomiska ramar. I mars 2024 kommer nämndsbudgeten att kompletteras med nämndens bidrag till de kommunfullmäktigemål som riktats till förskolenämnden genom Malmö stads Budget 2024.

    Bilagor

  6. Förskolenämnden har fått möjlighet att yttra sig om en remiss angående Uppdrag budget 2023 – Definiera och starta ett långsiktigt och strategiskt områdeslyft i Malmös socioekonomiskt svaga delar med särskilt fokus på barn och ungas uppväxtvillkor. Förskoleförvaltningen ser över lag positivt på förslagets intentioner på att göra ett stadsövergripande helhetsgrepp gällande lokal utveckling men betonar vikten av att utgå från förvaltningarnas och bolagens grunduppdrag samt att förtydliga och vidareutveckla några övergripande aspekter i förslaget till struktur och samordning. Förskoleförvaltningen ser att flertalet aktörer skulle kunna ta huvudansvaret för funktionen som samordnare för lokal utveckling t ex fritidsnämnden eller en teknisk nämnd med ansvar för ett stadsutvecklings- och samhällsplaneringsuppdrag.

    Bilagor

  7. Malmö stadsrevision har granskat särskilt stöd i förskolan. Stadsrevisionens sammanfattande bedömning är att förskolenämndens arbete med att tillgodose barnens behov av särskilt stöd inte är helt ändamålsenligt inom vissa av de granskade delarna. Stadsrevisionen har skickat sin rapport till förskolenämnden för yttrande. Förskolenämnden föreslås godkänna förvaltningens förslag till yttrande.

    Bilagor

  8. Föreliggande förslag till detaljplan syftar till att möjliggöra ny blandad stadsbebyggelse i området samt förbinda närliggande området genom nya gator. Bebyggelsen utgörs av ca 150 lägenheter i flerbostadshus och ca 12 radhus. I området ingår även en park som ska fungera både som rekreation och fördröjning av dagvatten och skyfall.

     

    Bedömningen är att utvecklingen av området är positiv. Förskoleförvaltningen vill dock påpeka att i anslutning till planområdet finns förskoleverksamhet och att arbetet under utbyggnationen inte bör påverka förskoleverksamheten negativt.

    Bilagor

  9. Förskolenämnden har tidigare antagit bidragsregler för enskilda huvudmän som bedriver förskola eller pedagogisk omsorg i Malmö stad. Förskoleförvaltningen föreslår att förskolenämnden antar bidragsregler även för enskilda huvudmän som bedriver sådan verksamhet utanför Malmö stad.

    Bilagor

  10. Kim Soléus, teamledare på ekonomienheten, föredra ärendet muntligt.

     

    I samband med förskolenämndens sammanträde 22 november 2023 (FSKF-2023-14693, § 162) beslutades att förskoleförvaltningen skulle återkomma vid nästkommande sammanträde med en skriftlig sammanställning om hur förvaltningen hanterat förskolenämndens budget i relation till den av kommunfullmäktige beslutade effektiviseringen. Samt redovisa på vilket sätt man budgetmässigt hanterat ekonomiska förändringar under året.

     

    I bilaga ”Sammanställning nämndsbudget 2023” finns en sammanställning ur förskolenämndens budget 2023. I bilagan samt i nedanstående ärende framgår hur förvaltningen hanterat förskolenämndens budget i relation till den av kommunfullmäktige beslutade effektiviseringen samt på vilket sätt förvaltningen hanterat de ekonomiska förändringarna under året.

    Bilagor

  11.   11

    Rapporter från kurser och konferenser

  12.   12

    Information från förvaltningen

  13.   13

    Förteckning över anmälningar till huvudmannen enligt skollagen 6 kap. 10 § december 2023

  14.   14

    Redovisning av delegerade beslut december 2023

  15.   15

    Inkomna, utgående och upprättade skrivelser december 2023

  16. Protokollet publiceras när det är justerat.

  17. Av 14 kap. 1 § skolförordningen (2011:185) framgår att ett bidrag till enskilda huvudmän för förskola eller pedagogisk omsorg ska fastställas per kalenderår. Bidraget ska grunda sig på hemkommunens budget för det kommande budgetåret och beslutas före kalenderårets början.

     

    På grund av att nämndsbudget 2024 ej är beslutad i samband med decembersammanträdet 2023 kommer bidrag i form av grundbelopp för 2024 baseras på ersättningarna enligt 2023 års tilldelade kommunbidrag till dess att 2024 års budget är beslutad av förskolenämnden.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.