Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tid för justering av protokollet

  2.   2

    Informationspunkter för Tekniska nämndens trafikutskott 2025 - muntliga

  3. Projekt 4.14 (3328) Limhamn C har slutförts och förvaltningen har tagit fram en slutrapport för godkännande av tekniska nämnden.

    Bilagor

  4. Projekt 4.9.3 (3026) Regementsgatan västra har slutförts och förvaltningen har tagit fram en slutrapport för godkännande av tekniska nämnden.

    Bilagor

  5. Projekt 3.2 (3371) Ny hållplats Pildammsvägen har slutförts och förvaltningen har tagit fram en slutrapport för godkännande av tekniska nämnden.

    Bilagor

  6. Ett Malmöinitiativ har inkommit med förslag om att slopa avgiften för boendeparkering samt återinföra dygnsparkering. Initiativtagaren motiverar förslaget med att det för många inte finns några bra alternativ till bilen och att de justerade parkeringsavgifterna samt villkoren som införts slår hårt mot bilägare som är beroende av bilen för att få vardagen att gå ihop.

    Bilagor

  7. En initiativtagare har genom ett Malmöinitiativ föreslagit att tekniska nämnden ger fastighets- och gatukontoret i uppdrag att utreda färdtjänsttaxan igen med hjälp av tjänstedesign. Vidare redogörs för att tjänstedesign avser att utformning av en tjänst görs efter användares verkliga behov. Fastighets- och gatukontoret lämnar i ärendet förslag till yttrande.

     

    Bilagor

  8. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om övergångsställe i korsningen Älmhultsgatan – Hyllie Boulevard. Initiativtagaren skriver att ett övergångsställe skulle förbättra säkerheten vid korsningspunkten då många korsar Älmhultsgatan till och från busshållplatsen. Initiativtagaren skriver också att Älmhultsgatan kan bli hårt trafikerad under rusningstid samt att gatans utformning inbjuder till höga hastigheter.

     

    Korsningen Hyllie Boulevard-Älmhultsgatan ingår i ett längre gång- och cykelstråk där övriga korsningspunkter med biltrafiken ger företräde till fotgängare med övergångsställe eller andra regleringar. För att få till en förutsägbarhet och ett enhetligt stråk gör förvaltningen bedömningen att platsen borde hastighetssäkras. Korsningen ingår i ett projekt som ligger längre fram. Förvaltningen anser därför att tillfälliga farthinder vid övergångsstället är en lämplig åtgärd. De tillfälliga farthindren föreslås ligga kvar på platsen till den får en permanent utformning. Förvaltningen föreslår därmed att Malmöinitiativet bifalles.

     

    Vid samma plats finns ett befintligt övergångsställe mellan hållplatserna Älmhultsgatan läge A och B. Förvaltningen föreslår att även detta övergångsställe hastighetssäkras med gummikuddar som är anpassade efter kollektivtrafikens framkomlighet.

    Bilagor

  9. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om sänkt hastighetsgräns till
    30 km/h i ett villakvarter i Bunkeflostrand. Initiativtagaren upplever att många förare är stressade och kör fort samtidigt som det rör sig många barn i området.

    I detta område ser fastighets- och gatukontoret inte i dagsläget att sänkning från 40 km/h är aktuell. Hastighetsgräns på 30 km/h infördes i delar av centrala Malmö i slutet av juni 2024. Olika alternativ för att utöka 30 km/h till fler områden i Malmö håller på att studeras.

     

    Bilagor

  10. Malmöinitiativet föreslår en bilfri dag. Förvaltningen anser att ambitionen ligger i linje med stadens ambitioner, men att initiativet inte är nödvändigt för att påverka Malmöbornas hållbara resande i rätt riktning.

    Bilagor

  11. Ett Malmöinitiativ har inkommit till fastighets- och gatukontoret avseende önskemål om att bredda Naffentorpsvägen mellan Bunkeflostrand och Svågertorp. Förslagsställaren menar att den idag är för smal och med för mycket trafik vilket gör det osäkert för oskyddade trafikanter att röra sig längs med vägen i brist på säkra gång- och cykelmöjligheter samt att det krävs inbromsningar vid möte mellan motorfordon och tunga fordon.

     

    Den mark som förslagsställaren önskar att bredda på ligger delvis på Malmö stads mark, men till största del på privat åkermark. Sträckan längs med Naffentorpsvägen finns med i översiktsplanen som en ny cykelkoppling inom det övriga huvudcykelnätet och den är en identifierad brist i cykelvägnätet. Investeringen ligger dock inte med i planeringen för satsningar som ska göras på cykelvägnätet den närmaste tiden. Vidare planeras ingen breddning av vägen.

     

    Ett Malmöinitiativ om ny gång- och cykelväg längs Naffentorpsvägen fick avslag år 2021. Förutsättningarna har inte ändrats och bedömningen är fortsatt att sträckan i dagsläget inte är prioriterad för åtgärder.

    Bilagor

  12. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om att anlägga två övergångsställen på en del av Hyllie boulevard.

     

    Enligt initiativet saknas det övergångsställen på vägsträckan. Eftersom det saknas vid busshållplatsen och söder om denna så upplevs det särskilt problematiskt för barn och personer med nedsatt rörelseförmåga, då de ska korsa vägen.

     

    Fastighets- och gatukontoret kommer att handla upp en entreprenad för att färdigställa Hyllie boulevard under 2026 och 2027.

     

    Tekniska nämnden föreslås besvara Malmöinitiativet.

    Bilagor

  13. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om asfaltering på Hyllie boulevard, vägsträckan från Norra Tennisgränd till och med Södra Tennisgränd, fram till utfarten mot Annetorpsvägen. Det gäller ytan mellan uppgångarna till fastigheterna och själva körbanan. Dessa består idag av grus och det har bildats gropar efter att bilar/flyttbilar ställer sig på ytan när de lastar av och på. Dessa gropar ses som en risk för gående som ska korsa vägen.

     

    Den grusade ytan som avses är endast av tillfällig karaktär och fastighets- och gatukontoret kommer att handla upp en entreprenad under sommar/höst 2025 med en entreprenadstart under vintern 2025/2026 för att färdigställa Hyllie boulevard. I detta färdigställande ingår hela sektionen fasad till fasad där denna grusyta ingår.

     

    Tekniska nämnde föreslås besvara Malmöinitiativet.

    Bilagor

  14. Initiativet vill omdana en stor del av Sallerupsvägen till stadsgata med mer plats för träd, gång, cykel och kollektivtrafik. 

     

    I enlighet med översiktsplanens intentioner om att ombyggnad av huvudgator ska ske i samband med stadsomvandlings- eller förtätningsprojekt och gatans status som framtida stråk för kollektivtrafik med högre kapacitet, bör Sallerupsvägen studeras när utbyggnaden av Fortuna Hemgården kommit längre. Detta och gatans funktion som infartsgata gör det lämpligt att se över sträckan när pågående projekt på andra infartsgator, kopplade till storstadspaketet, är färdigställda. Den efterfrågade passagen för gång och cykel under Inre ringvägen ligger som framtida huvudcykelstråk i översiktsplanen.

     

    Ombyggnad av Sallerupsvägen och utbyggnad av huvudcykelstråk är dock inte planerade under den kommande sexårsperioden utan kommer att studeras längre fram.  

     

    Beaktat ovan föreslås initiativet att avslås.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.