Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tid för justering av protokollet

  2. Projekt 3.1 (3366) Hpl-ombyggnader m.m. har slutförts och förvaltningen har tagit fram en slutrapport för godkännande av tekniska nämndens trafikutskott.

    Bilagor

  3. Malmö har återkommande problem med buskörning, särskilt nattetid, vilket har lett till klagomål på höga ljudnivåer. Den 1 april 2025 beslutade tekniska nämndens trafikutskott att införa nattligt förbud mot motorfordonstrafik på Bergsgatan mellan kl. 23–05, vilket senare utökades med ytterligare fyra gator under en testperiod fram till sista september 2025.

     

    Testet med nattlig reglering har nu utvärderats utifrån en rad aspekter. Bullermätningar visar att förbudet lett till betydligt färre bullrande passager (över 80 dB(A)) på Bergsgatan under nätterna. Den nattliga regleringen har haft störst effekt på fordonsflödena på Bergsgatan och inte lika stor effekt på övriga gator. Vansinneskörningar (körningar i mycket hög hastighet) har minskat, särskilt på Bergsgatan, medan förändringarna på andra gator varit mindre tydliga.

     

    En enkät har skickats ut till boende i aktuella områden och verksamheter på Bergsgatan och Stora Nygatan. Enkäten visar att de flesta boende är positiva till förbudet, 64 procent av de som svarat på enkäten vill se det återinfört nästa sommar och 55 procent vill ha det året om. Andelen som störs av nattligt trafikljud har minskat från 50 procent till 18 procent. Vissa verksamheter, särskilt på Bergsgatan, har dock upplevt negativa effekter som färre kunder och längre leveranstider vid hemkörning av mat. Andra verksamheter tycker miljön blivit lugnare och trevligare.

     

    Polisen är positiv till testet med nattlig reglering, men betonar att för många reglerade gator kan försvåra deras arbete med att upprätthålla förbudet. Förvaltningen föreslår i samråd med Polisen, att nattförbudet permanentas tills vidare på Bergsgatan och delar av Stora Nygatan, medan det tas bort på Amiralsbron och Västra Varvsgatan. På delar av Föreningsgatan och Amiralsgatan föreslår förvaltningen att den nattliga regleringen införs under april-september. 

     

     

    Bilagor

  4. Riseberga villaförening har inkommit med ett önskemål om sänkt hastighet på Sallerupsvägen öster om korsningen med Dammstorpsvägen. Förvaltningen föreslår att tekniska nämnden bifaller önskemålet och sänker hastigheten på sträckan från 70 till 60 km/h.

    Bilagor

  5. Inom ramen för storstadspaketet inom MEX linje 4, föreslås kompletterande hastighetsdämpande åtgärd med syfte att öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Åtgärden ligger i linje med det nationella nollvisionsarbetet där målet är att ingen ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken. I detta ärende föreslås farthinder på Linnégatan.

    Bilagor

  6. Inom ramen för storstadspaketet inom MEX linje 4, föreslås kompletterande hastighetsdämpande åtgärd med syfte att öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Åtgärden ligger i linje med det nationella nollvisionsarbetet där målet är att ingen ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken. I detta ärende föreslås farthinder på Kronetorpsgatan.

    Bilagor

  7. Ett Malmöinitiativ har inkommit till tekniska nämnden med önskemål om ökad trafiksäkerhet längs Sallerupsvägen. Malmöinitiativet lyfter tre punkter som initiativtagaren anser kommer öka trafiksäkerheten, hastighetsmätare vid Coop Bulltofta, längre gröntid för fotgängare i korsningen Sallerupsvägen/Videdalsvägen samt jämnare beläggning på cykelvägen utanför Husie församlingshem.

    Fastighets- och gatukontoret ser inte digitala hastighetsdisplayer som en hastighetsdämpande åtgärd. Tiden det är grönt för fotgängare i korsningen Sallerupsvägen/Videdalsvägen är enligt lagstadgade riktlinjer och följer samma princip som förvaltningen använder i stadens övriga korsningar, och förvaltningen ser ingen anledning att ändra på denna. Beläggningen på cykelvägen längs Sallerupsvägen kommer vara under uppsikt men ej åtgärdas i nuläget, detta på grund av att cykelbanor med sämre beläggning prioriteras.

     

    Bilagor

  8.  

    a) Utvärdering av testet med motorfordonstrafik förbjuden 23-05 på fem gator i Malmö 

    Ges i samband med beslutsärende 3. Utvärdering av åtgärder mot buskörning nattetid:

    (10 min plus 10 min frågor)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Emma Ljungblad, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen

    Malin Melin, trafikingenjör avdelningen för offentlig miljö

     

    b) Åtgärder Paket Möllan och Rådmansvången

    (10 min plus 10 min frågor)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Olof Rabe, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen

     

    c) Vänstersväng Södra Förstadsgatan

    (10 min plus 10 min frågor)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Christoffer Hernestig, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen

     

    d) Cykelnätplan

    (10 min plus 10 min frågor)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Karl Thurén, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen

    Sara Forslund, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen

     

  1. Malmö har återkommande problem med buskörning, särskilt nattetid, vilket har lett till klagomål på höga ljudnivåer. Den 1 april 2025 beslutade tekniska nämndens trafikutskott att införa nattligt förbud mot motorfordonstrafik på Bergsgatan mellan kl. 23–05, vilket senare utökades med ytterligare fyra gator under en testperiod fram till sista september 2025.

     

    Testet med nattlig reglering har nu utvärderats utifrån en rad aspekter. Bullermätningar visar att förbudet lett till betydligt färre bullrande passager (över 80 dB(A)) på Bergsgatan under nätterna. Den nattliga regleringen har haft störst effekt på fordonsflödena på Bergsgatan och inte lika stor effekt på övriga gator. Vansinneskörningar (körningar i mycket hög hastighet) har minskat, särskilt på Bergsgatan, medan förändringarna på andra gator varit mindre tydliga.

     

    En enkät har skickats ut till boende i aktuella områden och verksamheter på Bergsgatan och Stora Nygatan. Enkäten visar att de flesta boende är positiva till förbudet, 64 procent av de som svarat på enkäten vill se det återinfört nästa sommar och 55 procent vill ha det året om. Andelen som störs av nattligt trafikljud har minskat från 50 procent till 18 procent. Vissa verksamheter, särskilt på Bergsgatan, har dock upplevt negativa effekter som färre kunder och längre leveranstider vid hemkörning av mat. Andra verksamheter tycker miljön blivit lugnare och trevligare.

     

    Polisen är positiv till testet med nattlig reglering, men betonar att för många reglerade gator kan försvåra deras arbete med att upprätthålla förbudet. Förvaltningen föreslår i samråd med Polisen, att nattförbudet permanentas tills vidare på Bergsgatan och delar av Stora Nygatan, medan det tas bort på Amiralsbron och Västra Varvsgatan. På delar av Föreningsgatan och Amiralsgatan föreslår förvaltningen att den nattliga regleringen införs under april-september. 

     

    Ärendet kompletteras genom muntlig föredragning av Emma Ljungblad, trafikplanerare.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.