Möte 2022-03-01
-
1
Val av justerare samt tid för justering av protokollet
-
a) Status laddning linje 7
( 10 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Christian Resebo, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen
-
Inom ramen för fastighets- och gatukontorets trafiksäkerhetsarbete föreslås ett antal hastighetsdämpande åtgärder med syfte att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter. Åtgärderna ligger i linje med det nationella nollvisionsarbetet där målet är att ingen ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken. Platserna som föreslås för ombyggnad är Strandgatan, Hohögsgatan, och Sallerupsvägen/Kvarnbyvägen.
Bilagor
-
17mb Ladda ner dokument
-
-
Rörsjöparken ska få två nya entréer mot Drottninggatan i samband med omgestaltningen av parken (se objektsgodkännande TN 2020-3488-9). Färdigställandet kommer ske i olika etapper. De nya entréerna mot Drottninggatan planeras öppnas hösten 2022 och utifrån detta föreslås att det anläggs fartdämpande åtgärder för att möjliggöra en trafiksäker och trafiktrygg tillgänglighet till och från platsen.
I samband med utvecklingen av parken kommer det öppnas upp en ny entré i höjd med det befintliga övergångsstället på Drottninggatan. Passagen är inte hastighetssäkrad idag och sträcker sig över två körfält i vardera riktningen. Med tanke på de ökade gångflödena på platsen i samband med omgestaltningen och de höga trafikflödena i korsningspunkten finns ett förslag från förvaltningen om att hastighetssäkra övergångsstället för att möjliggöra en trafiktrygg och trafiksäker passagemöjlighet över Drottninggatan.
I trafikutskottet 2/12–21 (TN 2021–2261) föreslogs anläggande av farthinder i form av Malmögupp. Ärendet återemitterades med uppdrag till förvaltningen att utreda möjligheten till att anlägga en trafiksignal istället för Malmögupp. Utifrån förutsättningarna på den specifika platsen ser förvaltningen inte att trafiksignal är att rekommendera.Bilagor
-
Det har genomförts trygghetsskapande och hastighetsdämpande åtgärder av tillfällig karaktär i området som har utvärderats med hjälp av hastighetsmätningar och dialog med boende. Effekten av genomförda åtgärder har visat sig vara god och föreslås därför permanentas för att uppnå en långsiktig trygghetsskapande och hastighetsdämpande effekt.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
Nämnden har mottagit ett Malmöinitiativ som önskar se en utökning av gågator och andra regleringar som minimerar bilens framkomlighet, primärt i centrala Malmö. Förvaltningen anser att riktningen i initiativet är förenlig med den politiska ambitionen men att omfattningen är för stor i förslaget.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
957kb Ladda ner dokument
-
-
10
Malmöinitiativet - Begränsa biltrafiken på Rolfsgatan mellan Lönngatan och Ystadsgatan i Malmö, EF20210257
Initiativtagaren upplever Rolfsgatan mellan Lönngatan och Ystadsgatan som en stökig gata med mycket biltrafik. Gatan har också flera förskolor och skolor. Trafiken inte begränsats och på delar av gatan tillåts trafiken köra i 40km/h.
Önskemål i korthet, 30 km/h, ny Cykelbana, enkelrikta trafiken i nordlig riktning och signalreglering grönt för gående förlängs, samt upphöjning av övergångsställe.Bilagor
-
706kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
-
Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om farthinder längs med hela Sorgenfrivägen. Initiativtagaren skriver att den upplevda tryggheten minskar på grund av att Sorgenfrivägen har blivit en gata med mycket tung genomfartstrafik. Initiativtagaren skriver vidare att det är dålig sikt från tvärgatorna ut till Sorgenfrivägen, önskar fartdämpande åtgärder, en sänkning av hastigheten till 30 km/h på grund av förskolor längs med gatan samt anläggande av övergångsställen då det upplevs svårt för fotgängare att på ett säkert sätt korsa Sorgenfrivägen.
Mot bakgrund av de förutsättningar som finns längs med Sorgenfrivägen så föreslår förvaltningen att Malmöinitiativet avslås.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
957kb Ladda ner dokument
-
12
Malmöinitiativet - Arrievägens fortsatta förlängning från rondellen/Sofiedalsvägen förbi Käglinge för att förhindra framförallt tung trafik - EF20210250
Ett Malmöinitiativ med önskemål om att förlänga Arrievägen så denna kan ansluta 101:an söder om Käglinge har inkommit till Tekniska nämnden. Initiativtagaren menar att förlängningen har beslutats sedan tidigare och man upplever ökade trafikflöden som bidrar till buller och sönderkörda refuger och önskar att genomfartstrafik inte tillåts.
Fastighets- och gatukontoret har tittat närmare på hur situationen ser ut på Käglingevägen vad gäller trafikmängder, hastigheter och bullersituationen. Med hänvisning till den befintliga situationen och Trafikverkets ställningstagande mot en förlängning av Arrievägen, och Länsstyrelsens inlaga både vad gäller kulturmiljö och störningar för rekreationsområde och fastigheter som idag inte är störda, kommer Malmö Stad i dagsläget inte att arbeta för att bygga en fortsättning på Arrievägen söderut. Vidare dialog hänvisas till Trafikverket.Bilagor
-
956kb Ladda ner dokument
-
Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om att behålla den nuvarande utformningen av den norra delen av Regementsgatan genom Slottstaden. Den norra delen av gatan har idag en utformning med en 5 m bred gångbana och en 5 m bred planteringszon. Initiativtagaren skriver att gångstråket idag är fredat från cyklister och att fotgängare riskerar att uppleva otrygghet när de i framtiden ska samsas med cyklister.
Det beslutade förslaget om bland annat cykelbana på den norra sidan av Regementsgatan innebär förbättrad trafiksäkerhet för både gående och cyklister längs med cykelstråket i sin helhet såväl på sträcka som i korsningspunkter. Förslaget skapar en förbättrad infrastruktur för både cykel och kollektivtrafik och bidrar till målen om hållbara resor enligt Malmö stads trafik- och mobilitetsplan. Förslaget bidrar till en god helhetslösning för trafik- och stadsmiljön på både den aktuella delsträckan och på stråket som helhet. Förvaltningen föreslår därmed att Malmöinitiativet avslås.Bilagor
-
793kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser ett medborgarförslag som har inkommit till tekniska nämndens trafikutskott angående möjligheten till att byta ut glaset i busskurerna i Oxie till plexiglas i syfte att minska skadegörelsen.
Malmö stad har ett avtal med Skånetrafiken som hanterar drift och underhåll av busskurerna i Malmö, vilket även omfattar hantering och utbyte av glaskross. Skånetrafiken är medvetna om problematiken med glaskross och ser på alternativ till glasrutorna som är mer hållbara.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
955kb Ladda ner dokument
-
-
Inom ramen för fastighets- och gatukontorets trafiksäkerhetsarbete föreslås ett antal hastighetsdämpande åtgärder med syfte att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter. Åtgärderna ligger i linje med det nationella nollvisionsarbetet där målet är att ingen ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken. Platserna som föreslås för ombyggnad är Strandgatan, Hohögsgatan, och Sallerupsvägen/Kvarnbyvägen.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Rörsjöparken ska få två nya entréer mot Drottninggatan i samband med omgestaltningen av parken (se objektsgodkännande TN 2020-3488-9). Färdigställandet kommer ske i olika etapper. De nya entréerna mot Drottninggatan planeras öppnas hösten 2022 och utifrån detta föreslås att det anläggs fartdämpande åtgärder för att möjliggöra en trafiksäker och trafiktrygg tillgänglighet till och från platsen.
I samband med utvecklingen av parken kommer det öppnas upp en ny entré i höjd med det befintliga övergångsstället på Drottninggatan. Passagen är inte hastighetssäkrad idag och sträcker sig över två körfält i vardera riktningen. Med tanke på de ökade gångflödena på platsen i samband med omgestaltningen och de höga trafikflödena i korsningspunkten finns ett förslag från förvaltningen om att hastighetssäkra övergångsstället för att möjliggöra en trafiktrygg och trafiksäker passagemöjlighet över Drottninggatan.
I trafikutskottet 2/12–21 (TN 2021–2261) föreslogs anläggande av farthinder i form av Malmögupp. Ärendet återemitterades med uppdrag till förvaltningen att utreda möjligheten till att anlägga en trafiksignal istället för Malmögupp. Utifrån förutsättningarna på den specifika platsen ser förvaltningen inte att trafiksignal är att rekommendera.Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Det har genomförts trygghetsskapande och hastighetsdämpande åtgärder av tillfällig karaktär i området som har utvärderats med hjälp av hastighetsmätningar och dialog med boende. Effekten av genomförda åtgärder har visat sig vara god och föreslås därför permanentas för att uppnå en långsiktig trygghetsskapande och hastighetsdämpande effekt.
Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om att behålla den nuvarande utformningen av den norra delen av Regementsgatan genom Slottstaden. Den norra delen av gatan har idag en utformning med en 5 m bred gångbana och en 5 m bred planteringszon. Initiativtagaren skriver att gångstråket idag är fredat från cyklister och att fotgängare riskerar att uppleva otrygghet när de i framtiden ska samsas med cyklister.
Det beslutade förslaget om bland annat cykelbana på den norra sidan av Regementsgatan innebär förbättrad trafiksäkerhet för både gående och cyklister längs med cykelstråket i sin helhet såväl på sträcka som i korsningspunkter. Förslaget skapar en förbättrad infrastruktur för både cykel och kollektivtrafik och bidrar till målen om hållbara resor enligt Malmö stads trafik- och mobilitetsplan. Förslaget bidrar till en god helhetslösning för trafik- och stadsmiljön på både den aktuella delsträckan och på stråket som helhet. Förvaltningen föreslår därmed att Malmöinitiativet avslås.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-