Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.  

    a) Lägesrapport Fridhemstorget/Regementsgatan/Erikslust

    (20 min)

    Tobias Nilsson, direktör

    Pernilla von Strokirch, enhetschef

     

    a) Kapacitetsstark kollektivtrafik med 60 meter långa fordon

    (20 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Christian Resebo, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen

  3. Klaffbron börjar närma sig slutet av sin livslängd, broöppningarna sliter på konstruktionen och bron är en av få passager in till Västra hamnen.

     

    Nu när den nya Beijersbron är på plats finns inte behovet av en öppningsbar bro. Därför rekommenderas att Klaffbron stängs för båttrafik som medför att bron måste öppnas.

     

    Kostnader som man kan spara på drift och underhåll av de öppningsbara delarna är ca 700 tkr årligen. Utöver detta kan man spara ca 5,5 mnkr i större underhållsåtgärder som kommer att krävas under de kommande 5–10-årsperioden. En stängning av bron skulle också vara en besparing för den bärande konstruktionen, förlänga livslängden på bron samt minska risken för oförutsedda avstängningar.

    Bilagor

  4. Inom ramen för Fastighets- och gatukontorets trafiktrygghetsarbete föreslår förvaltningen ett antal hastighetsdämpande åtgärder i Västra Sorgenfri med syfte att bidra till att öka tryggheten för oskyddade trafikanter i området som helhet. Åtgärderna som föreslås är en förlängning av tillståndet för de tillfälliga farthindren på Mäster Danielsgatan samt anläggandet av asfaltsgupp på Hantverkaregatan och S:t Knuts väg.

    Bilagor

  5. Folkets Park är en unik och levande park som utgör en viktig plats för många malmöbor och besökare. Parken har idag allmänna entréer mot Amiralsgatan, Norra Parkgatan, Kristianstadsgatan och Falsterbogatan. Förvaltningen har identifierat behov av att skapa mer välkomnande entréer, öka orienterbarheten och tillföra mer cykelparkering och grönska vid parkens entréer mot Falsterbogatan. Förvaltningen har tagit fram ett förslag med fler cykelställ och mer grönska som syftar till att skapa välkomnande entréer.

    Bilagor

  6. Med anledning av den nya strukturen för parkeringstaxor som infördes 2 maj 2024 behöver vissa delområden i Malmö ses över avseende nivån för parkeringsavgiften. Fastighets- och gatukontoret föreslår en justerad områdesfördelning som är anpassad till rådande taxestruktur.

  7. Parkeringsavgift och boendeparkering infördes på Klubbegatan, Fylkinggatan och Sköldgatan i Håkanstorp i juni 2019. Samma år infördes även p-skiva på ett antal ytterligare gator i Håkanstorp för att motverka överflyttningseffekter från de reglerade gatorna.

     

    Förvaltningen har under senare år noterat en ökning av parkeringsrelaterade ärenden från Håkanstorp, både från boende och VA SYD. De gator i Håkanstorp som idag inte är reglerade rapporteras ha en hög parkeringsbeläggning vilket påverkar framkomligheten. Förvaltningen har utrett frågan och anser att det finns motiv att ordna trafiken i hela delområdet.

     

    Förvaltningen föreslår ett införande av parkeringsavgift och boendeparkering i hela delområde Håkanstorp. Förslaget innebär att det befintliga boendeparkeringsområdet i Håkanstorp utökas för att omfatta hela delområdet.

     

    Bilagor

  8. Förvaltningen har i sin utredning av lokalgatorna i östra delen av Gamla Limhamn sett att Cementgatan och flertalet intilliggande gator har hög beläggning och framkomlighetsproblem. Det finns därmed behov av ny reglering i området. Förvaltningen föreslår att utöka det befintliga boendeparkeringsområdet Boende-06 fram till Linnégatan i öster och Geijersgatan i norr.

    Bilagor

  9. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om anläggandet av farthinder eller andra hastighetsdämpande åtgärder på S:t Knuts väg. Initiativtagaren skriver att gatan är lång och att det inbjuder till höga hastigheter samt att en del av biltrafiken använder S:t Knuts väg som genväg för att undvika trafiksignalerna på Föreningsgatan. Initiativtagaren skriver vidare att området runt S:t Knuts väg är ett område med många barn och att det bara är en tidsfråga innan det händer en olycka.

     

    Våren 2022 antog tekniska nämnden ett objektsgodkännande som syftar till att genomföra åtgärder i trafikmiljön som ökar trafiktryggheten. Syftet med projektet är att identifiera och kartlägga problembilden gällande otrygghet i trafiken, samt att föreslå åtgärder för att öka den upplevda trafiktryggheten i Malmö. Under projektperioden 2023–2025 fokuserar förvaltningens arbete med trafiktrygghet på Västra Sorgenfri där S:t Knuts väg ingår. Mot bakgrund av bland annat hastigheten, att det finns ett korsandebehov för fotgängare på sträckan samt olycksstatistiken föreslår förvaltningen anläggandet av fartdämpande åtgärder vid två gångpassager för att öka tryggheten på platsen och därmed bifalla Malmöinitiativet.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.