Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.  

    a) Utvärdering av Seveds sommartorg 2022-2024 (TN-2021-2128)

    (20 min)

    Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö

    Lena Ransmark, landskapsarkitekt avdelningen för offentlig miljö

    Emmi Sundén landskapsarkitekt avdelningen för offentlig miljö

     

    b) E-tjänsten Blomlådor på din gata

    (15 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Katarina Evanth, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen

  3. Ärendet avser rapportering av genomförd utvärdering av sommartorget på Sevedsplan. Baserat på det positiva resultatet där 97% av de svarande vill att sommartorget ska fortsätta föreslås att Sevedsplan fortsätter som sommartorg genom ett överlämningsår. Under överlämningsåret utreds följande; överlämning av aktivering till samverkansaktörer och torgets gestaltning. Samverkansaktörer är de aktörer som under somrarna 2023 och 2024 aktiverat torget med hjälp av samverkansstöd. Även trafikmiljön på Sevedsgatan ses över. Under överlämningsåret görs även mindre gestaltningsåtgärder. Projektet beräknas kosta 400 tkr för 2025. Pengarna ryms inom fastighets- och gatukontorets driftsbudget.

     

    Bilagor

  4. I ett Malmöinitiativ riktat till fastighets- och gatukontoret föreslås att reglera Stora Nygatan från Gustav Adolfs torg och österut till gågata för att på så sätt skapa förutsättningar för en utökning av centrum och stärka kopplingen till framför allt Moderna Museet.

     

    Förvaltningen har i detta initiativ undersökt förutsättningar och potential längs gatan på sträckan öster om Studentgatan. Längs denna del av gatan finns en stor variation av verksamheter, liksom husfasaders stil och utformning. Motorfordon tillåts i båda riktningar med möjlighet till längsgående parkering. Här parkerar främst besökare och beläggningen är relativt hög dagtid på vardagar för att nästan bli fullbelagt på helgen. Flera ärenden till Kontaktcenter kopplat till gatan handlar om fortkörning med höga bullernivåer vilket polisen också ser som ett återkommande problem här.

     

    I Översiktsplanen för Malmö formuleras riktlinjer för utökning av primära fotgängarzoner och innerstad med handel och centrumfunktioner där hela Stora Nygatan väntas ingå. Fastighets- och gatukontoret gör en initial bedömning att det är trafikmässigt möjligt att reglera delar av Stora Nygatan till gågata utan större inverkan på trafiknätet i området. Likaså finns möjlighet till närliggande parkering i området, men vidare utredning krävs.

     

    Fastighets- och gatukontoret ser att en omreglering av en så central gata som Stora Nygatan, med dess omfattning och variation av verksamheter, behöver göras successivt och i nära samverkan med gatans aktörer, boende och besökare. Förvaltningen kommer att beakta initiativet i den fortsatta planeringen av stadens sommargator och anser initiativet besvarat.

    Bilagor

  5. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om flera farthinder (i form av gupp eller falluckor) på Stora Nygatan, från Moderna Museet till Gustav Adolfs torg, och på Rörsjögatan, med syfte att öka trafiksäkerheten, minska luftföroreningar samt minska oljud från höga accelerationer och vansinneskörningar.

     

    I Fastighets- och gatukontorets systematiska trafiksäkerhetsarbete bedöms alla platser likvärdigt där olyckor med personskador, hastighetsdata med mera ingår i bedömningen. Med dessa bedömningsgrunder samt framtida planerade ombyggnation inom av korsningen med Djäknegatan/Studentgatan inom SSP linje 8 bedöms inte fysiska åtgärder vara aktuellt i nuläget.

     

    Malmöinitiativet föreslås därför avslås.

    Bilagor

  6. Tekniska nämnden har mottagit ett Malmöinitiativ om att riva upp beslutet om nya höjda parkeringsavgifter i Malmö. Initiativtagaren anser att de höjda parkeringsavgifterna försämrat kraftigt för bilister i Malmö.

     

    De justerade parkeringsavgifterna syftar till att skapa en höjd omsättning av fordon på den allmänna platsen i Malmö. Innan höjningarna skedde 2024 hade parkeringsavgifterna på allmän plats inte höjts på 12 år, vilket har lett till att den allmänna platsen är underprissatt i förhållande till kvartersmark. Höjningar av parkeringsavgiften behöver ske med jämna mellanrum för att eftersträva lagstiftarens intentioner med parkering på allmän plats samt kommunens mål.

    Bilagor

  7. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om anläggande av fartdämpande åtgärder på Västra Skrävlingevägen. Initiativtagaren skriver att fordonstrafiken håller för höga hastigheter, både på dag- och kvällstid och att ljudet från accelerationerna stör de boende under natten. Initiativtagarna skriver vidare att det bor många barnfamiljer och äldre i området och att risken är hög för olyckor.

     

    Förvaltningen gör bedömningen att hastigheterna på sträckan, olyckorna och att det finns övergångsställen som inte är hastighetssäkrade motiverar en åtgärd längs med gatan. Förvaltningen föreslår att det anläggs fartdämpande åtgärder, i form av asfaltsgupp, vid de två befintliga övergångsställen som inte är hastighetssäkrade och därmed att Malmöinitiativet bifalls.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.