Möte 2021-08-19
-
Önskemål om trottoar längs Kristinebergsvägen har inkommit via rubricerat Malmöinitiativ.
Tekniska nämnden har i ärende TN-2021-195, ett nämndinitiativ från Sverigedemokraterna, beslutat att uppdra förvaltningen att ta fram förslag till objektsgodkännande avseende gångbana på, av detta ärende berörd sträcka, Kristinebergsvägen.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
Boende utmed Nordmannagatan påtalar att biltrafiken på gatan har ökat och att körhastigheterna är höga. Inkomna ärenden påtalar behovet av hastighetsdämpande åtgärder på sträckan. Enligt en tjänsteskrivelse från hösten 2019 som svar på medborgarförslag ska Fastighets- och gatukontoret förbättra förutsättningarna för cykeltrafik i Nordmannagatan, i enlighet med föregående Cykelprogram samt intentioner enligt Översiktsplanen. Hur detta avsågs att göras behövde detaljstuderas, men i tjänsteskrivelsen påtalades att en förlängning av Mellanhedsgatans norra cykelbana inte nödvändigtvis är enda eller bästa lösningen på uppgiften.
Hastighetsmätningar för Nordmannagatan visar att hastigheterna är höga. Mellan 35-40% kör fortare än 40 km/tim, och mellan 5-10% kör fortare än 50 km/tim. Gällande hastighetsbegränsning på gatan är 40 km/tim. Trafikflödet har också ökat över tiden, och sannolikt ökat mer sedan senaste räkningen 2017 till följd av pågående utbyggnader i Limhamn.
Nordmannagatan är ett utpekat huvudcykelstråk, utpekat i Cykelprogram för Malmö 2012-2019, och del av viktigt skolstråk till Mellanhedsskolan och Slottstadens skola. Huvudcykelstråket längs Vikingagatan korsar, och Nordmannagatan ansluter till huvudcykelstråk på Erikslustvägen och Limhamnsvägen.
Körbanan är generellt 7 m bred, men breddas upp till 9,4 m i väster. Gångbanor är grusade och av varierande bredd.
Fastighets- och gatukontoret föreslår att anlägga två asfaltsgupp på sträckan (väster om Ynglingagatan, samt väster om Nordmannaplan), och införa flervägsväjning och övergångsställen i korsning med Vikingagatan. Med dessa åtgärder bedöms grundproblematiken med höga hastigheter på gatan hanteras. Även flervägsväjningen bedöms ha viss hastighetsreducerande effekt, då även fordon på Nordmannagatan uppmärksammar korsningen och sänker hastigheten. Cykling sker fortsatt i blandtrafik.Bilagor