Val av justerare samt tid för justering av protokollet
Ärendet avser förlängning av uppdraget att ha sommargata på Kärleksgatan. År 2022 genomfördes en omfattande utvärdering med positivt resultat. Under våren 2025 omreglerades Kärleksgatans östra del (mellan Södra Förstadsgatan och Davidshallsgatan) permanent till gågata, vilket har fallit väl ut. I samband med omdaningen av Davidshallstorg blir Kärleksgatan också en viktig koppling för gående mellan torget och Södra Förstadsgatan. Baserat på detta föreslår förvaltningen att Kärleksgatan fortsätter att vara sommargata i ytterligare tre år, 2026–2028. Projektet beräknas kosta 350 tkr per år. Pengarna avsätts i fastighets- och gatukontorets driftsbudget.
Bilagor
Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om övergångsställe över Kalkbrottsgatan. Initiativtagaren skriver att det saknas ett övergångsställe vid hållplats Malmö Sibbarpsvägen. Initiativtagaren skriver att det är långt mellan befintliga övergångsställen vilket leder till att många går över vägen på ett osäkert och otryggt sätt.
På grund av det långa avståndet mellan befintliga övergångsställen, mängden fordon, relativt höga hastigheter och att det finns ett behov av korsande rörelser över Kalkbrottsgatan föreslår förvaltningen att det anläggs ett hastighetssäkrat övergångsställe.
Förvaltningen föreslår därför att Malmöinitiativet bifalles.
Bilagor
Ett Malmöinitiativ har kommit in med önskemål om farthinder på Vintrievägen. Initiativtagaren skriver att biltrafiken inte håller den skyltade hastigheten på 40 km/h och att det känns otryggt att korsa vägen till postlådorna på andra sidan gatan.
Mot bakgrund av aktuella hastigheter, fordonsflöden, gatans förutsättningar och att det inte finns något större behov av att korsa gatan gör förvaltningen bedömningen att det inte är aktuellt att anlägga farthinder längs med Vintrievägen. Förvaltningen föreslår därför att Malmöinitiativet avslås.
Bilagor
Ett Malmöinitiativ har inkommit med förslag om att se över de boendeparkeringsplatser som finns i boendeparkeringsområde GK-T, delområde Dammfri, samt den parkeringsytan inom Boende-05, delområde Mellanheden, som tidigare fanns till förfogande även för GK-T. Initiativtagaren nämner också att parkeringsavgifterna ökat och att det inte är hållbart för boende i området. På förvaltningens begäran har initiativtagaren även inkommit med ett förtydligande kring Malmöinitiativet, vilket är bifogat ärendet.
Bilagor
Malmöinitiativet föreslår en bilfri dag antingen årligen eller månatligen och med exempel på hur stor geografisk täckning den bilfria zonen kan ha. Malmöinitiativet påpekar också att den bilfria dagen kan kompletteras med avgiftsfri kollektivtrafik under samma dag. Förvaltningen föreslår efter genomförd omvärldsanalys och dialog med Skånetrafiken att initiativet avslås.
Bilagor
a) Uppdatering sommargator och sommartorg
(20 min plus 10 min)
Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö
Emmi Sundén, lanskapsarkitekt avdelningen för offentlig miljö
b) Cykelnätplan
(10 min plus 10 min frågor)
Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Karl Thurén, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen
Sara Forslund, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen
c) Blomlådor på din gata
(10 min plus 10 minuter frågor)
Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Fredrik Andreasson, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen