Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare samt tid för justering av protokollet
Förvaltningen föreslår att tekniska nämndens trafikutskott under 2026 sammanträder tisdagar kl. 09.00-10.30 vid följande datum:
Bilagor
Besöksanläggningen Katrinetorp har inkommit med ett önskemål om att sänka hastigheten 50 km/h på Katrinetorps allé. Förvaltningen föreslår en hastighetsbegränsning till 40 km/h på anslutande vägar kring anläggningen.
Bilagor
Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om övergångsställe i korsningen Älmhultsgatan–Hyllie Kyrkoväg. Initiativtagaren skriver att ett övergångsställe skulle förbättra säkerheten vid korsningspunkten då många korsar Älmhultsgatan till och från busshållplatsen. Initiativtagaren skriver också att Älmhultsgatan kan bli hårt trafikerad under rusningstid samt att gatans utformning inbjuder till höga hastigheter.
Även om resandestatistiken visar ett relativt lågt antal resenärer som går av och på busshållplatserna så är det viktigt med trygga och säkra transportvägar både till och från hållplatserna, men också i stråket som helhet. Förvaltningen föreslår att det anläggs en riskreducerande åtgärd i form av refug på platsen. Åtgärden minskar avståndet som fotgängare behöver passera över Älmhultsgatan och ger möjlighet till en plats att landa på innan nästa körfält korsas. Refugen föreslås ligga kvar på platsen till den får en permanent utformning. Förvaltningen anser därmed initiativet vara besvarat.
Vid samma plats finns ett befintligt övergångsställe mellan hållplatserna Älmhultsgatan läge A och B. Förvaltningen föreslår att detta övergångsställe hastighetssäkras med gummikuddar som är anpassade efter kollektivtrafikens framkomlighet.
Bilagor
Tekniska nämnden har tagit emot ett Malmöinitiativ. I Malmöinitiativet vill medborgaren att tekniska nämnden inför naturbuss som gör det enklare att komma ut i naturen. Särskilt omnämns naturreservat och naturområden i Malmös närhet som Malmöbor och särskilt barnfamiljer bör kunna ta sig till utan bil.
Fastighets- och gatukontoret föreslår att Malmöinitiativet avslås. Skånetrafiken är trafikhuvudman för kollektivtrafiken inom Skåne län. Tekniska nämnden delfinansierar busslinje 148 som ger Malmöbor möjlighet att besöka Torup slott och det omgivande naturområdet. Utöver den linjen arbetar tekniska nämnden i nu läget inte för att utöka eller skapa fler naturbusslinjer.
Bilagor
a) Trafiklösningar Södervärn/Dalaplan
(10 min plus 10 min frågor)
Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Christoffer Hernestig, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen