Möte 2021-11-11
-
1
Val av justerare samt tid för justering av protokollet
-
a) Förslag om förstudie för Södervärn och Dalaplan
(30 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Andreas Nordström, stråkledare MEX-linje 2 stadsutvecklingsavdelningen
Christoffer Hernestig, biträdande projektledare stadsutvecklingsavdelningen
Emilie Wieslander, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen
b) Hyllie som kollektivtrafikknytpunkt (TN-2021-2194)
(25 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Jonathan Jönsson, trafikplanerare kollektivtrafik stadsutvecklingsavdelningen
c) Uppdragsredovisning Pildammsvägen
( min)
Tobias Nilsson, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
-
8
Nämndinitiativ från Socialdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna om ändring av detaljplan för Västra hamnen, Dp 4537, i syfte att förbättra trafiksituationen
Med anledning av ett nämndinitiativ från Socialdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna gav tekniska nämnden i maj 2020 i uppdrag till fastighets- och gatukontoret att utreda möjligheten att ändra detaljplan 4537 för att förbättra trafiksituationen i Bo01. Nämnden gav även i uppdrag till förvaltningen att omedelbart komplettera skyltningen i Bo01-området med förbud mot motorfordonstrafik, vilket förvaltningen genomförde.
Sedan 2017 har många åtgärder gjorts för att skapa en bättre trafikmiljö i ett område som även framöver behöver vara öppet för besökare. Gatorna inom detaljplanen har utformats med utgångspunkt i att både boende och besökare ska kunna färdas inom området. Genom trafikreglerande samt fysiska åtgärder har trafiken i området begränsats. Idag tillåts enbart sådan motorfordonstrafik som har ett ärende i området. Att ändra i detaljplanen är inte i linje med visionerna för Bo01 eller med den befintliga gatustrukturen och stadsbilden i Bo01.-
233kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
I en utredning från 2013 om Pildammsvägens framtida utformning mellan ringvägarna, föreslogs att sträckan mellan Inre ringvägen och Hövdingevägen blir en fyrfältig väg. Detta förslag har legat och ligger till grund vid framtagandet av detaljplaner utmed sträckningen.
I detta ärende föreslås en handlingplan för genomförandet av fyra körfält på Pildammsvägens mellan Inre ringvägen och Hövdingevägen.Bilagor
-
604kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighets- och gatukontoret föreslår att Sevedsplan blir sommartorg i tre år, under juni-september 2022 – 2024. Projektet beräknas under sitt första år kosta 560 tkr. Total kostnad för en treårsperiod beräknas till 1200 tkr. Pengarna ryms inom fastighets- och gatukontorets driftsbudget.
-
177kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Önskemål om att göra Järnvägsgatan till en sommargata har inkommit från föreningen På Limhamn. Fastighets- och gatukontoret föreslår att Järnvägsgatan (mellan Tegnérgatan och Sveagatan) blir sommargata i tre år, under april-oktober 2022-2024. Projektet beräknas kosta 900 tkr det första året, och 500 tkr om året de följande två åren. Pengarna ryms inom Fastighets- och gatukontorets driftsbudget.
-
254kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Ärendet avser rapportering av genomförda utvärderingar av sommargatorna på Claesgatan och Ängelholmsgatan. Baserat på det positiva resultatet av utvärderingarna föreslås att både Claesgatan och Ängelholmsgatan fortsätter vara sommargator i ytterligare två år, 2022-2023. Projektet beräknas kosta 250 tkr per gata och år. Pengarna ryms inom Fastighets- och gatukontorets driftsbudget.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
13
Malmöinitiativet - Trafiksignal vid vänstersväng i korsningen Per Albin Hanssons väg/Stadiongatan, EF20200109
Vänstersvängskörfältet i den östra tillfarten i korsningen Per Albin Hanssons väg – Stadiongatan är ibland högt belastat. Detta beror till stor del på att utfarterna från Mobilias södra parkering enbart möjliggör medlöpande färdriktning och fordonen som vill färdas i en annan riktning ofta väljer att vända i korsningen, genom så kallad u-sväng. Korsningen och kringliggande trafiksystem kommer inom ramen för Ramavtal 8 storstad Malmö och linje 8.
-
158kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
-
14
Malmöinitiativ - Farthinder och övergångsställe på Pilåkersvägen mellan Vendelfridsparken och Enebacken, EF20210161
Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om att bygga ett farthinder samt ett övergångsställe på Pilåkersvägen vid Vendelfridsparken där gångbanan korsar Pilåkersvägen. Initiativtagaren skriver att barn och vuxna som rör sig mellan grönområdena på båda sidor vägen inte kan korsa vägen på ett trafiksäkert sätt. Initiativtagaren menar att sikten delvis är skymd och att det kör en del taxi- och lastbilstrafik i höga hastigheter på gatan. I närheten av platsen finns en grundskola (F-9).
Förvaltningen har tidigare genomfört åtgärder på platsen. Sikten har förbättrats, skyltning för ”Varning för barn” har satts upp och parkeringen på den västra sidan av Pilåkersvägen har genomförts. Med anledning av gatans nuvarande utformning, olycksstatistiken, de låga hastig-heterna och de relativt låga flödena av fordon så bedöms den aktuella platsen inte vara aktuell för anläggning av farthinder och övergångsställe.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
Vattenverksvägen är en relativt lång gata som sträcker sig från Valdemarsro/Flansbjer i öster till Lundavägen i väster. Detta Malmöinitiativ gäller synpunkter på höga hastigheter och önskemål om farthinder på Vattenverksvägens 48-50 vilket är i gatans västra del. De höga hastigheterna upplevs ha ökat efter att parkeringsmöjligheten på sträckan tagits bort.
-
781kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
763kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
-
Ett Malmöinitiativ har inkommit till Tekniska nämnden som föreslår fartkameror och andra hinder mot fortkörning på Västra Varvsgatan, Östra Varvsgatan, Riggaregatan samt Stora och Lilla Varvsgatan. Initiativet föreslår även att parkeringen på Scandiabadet tas bort för att stävja problemen med cirkulerande trafik och höga ljudvolymer under sommarmånaderna.
Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv bedöms de sammantagna åtgärderna i området som tillräckliga. Ytterligare fartbegränsande åtgärder skulle begränsa framkomlighet och komfort för kollektivtrafiken. Fartkameror så kallad ATK (Automatisk trafiksäkerhetskontroll) är i nuläget bara möjligt att sätta upp på statligt vägnät men på sikt kan det även bli möjligt på kommunala gator.
Scaniabadets parkering bedöms inte som rimligt att ta bort med hänsyn till tillgängligheten till besöksmålet. Däremot har Tekniska nämnden beslutat att uppföra en bom vid Scaniabadets parkeringsplats. Denna planeras att uppföras under andra kvartalet 2022 av Parkering Malmö.
-
§ 78
Nämndinitiativ från Socialdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna om ändring av detaljplan för Västra hamnen, Dp 4537, i syfte att förbättra trafiksituationen
Med anledning av ett nämndinitiativ från Socialdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna gav tekniska nämnden i maj 2020 i uppdrag till fastighets- och gatukontoret att utreda möjligheten att ändra detaljplan 4537 för att förbättra trafiksituationen i Bo01. Nämnden gav även i uppdrag till förvaltningen att omedelbart komplettera skyltningen i Bo01-området med förbud mot motorfordonstrafik, vilket förvaltningen genomförde.
Sedan 2017 har många åtgärder gjorts för att skapa en bättre trafikmiljö i ett område som även framöver behöver vara öppet för besökare. Gatorna inom detaljplanen har utformats med utgångspunkt i att både boende och besökare ska kunna färdas inom området. Genom trafikreglerande samt fysiska åtgärder har trafiken i området begränsats. Idag tillåts enbart sådan motorfordonstrafik som har ett ärende i området. Att ändra i detaljplanen är inte i linje med visionerna för Bo01 eller med den befintliga gatustrukturen och stadsbilden i Bo01.Bilagor
-
233kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
I en utredning från 2013 om Pildammsvägens framtida utformning mellan ringvägarna, föreslogs att sträckan mellan Inre ringvägen och Hövdingevägen blir en fyrfältig väg. Detta förslag har legat och ligger till grund vid framtagandet av detaljplaner utmed sträckningen.
I detta ärende föreslås en handlingplan för genomförandet av fyra körfält på Pildammsvägens mellan Inre ringvägen och Hövdingevägen.Bilagor
-
604kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighets- och gatukontoret föreslår att Sevedsplan blir sommartorg i tre år, under juni-september 2022 – 2024. Projektet beräknas under sitt första år kosta 560 tkr. Total kostnad för en treårsperiod beräknas till 1200 tkr. Pengarna ryms inom fastighets- och gatukontorets driftsbudget.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Önskemål om att göra Järnvägsgatan till en sommargata har inkommit från föreningen På Limhamn. Fastighets- och gatukontoret föreslår att Järnvägsgatan (mellan Tegnérgatan och Sveagatan) blir sommargata i tre år, under april-oktober 2022-2024. Projektet beräknas kosta 900 tkr det första året, och 500 tkr om året de följande två åren. Pengarna ryms inom Fastighets- och gatukontorets driftsbudget.
Bilagor
-
254kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser rapportering av genomförda utvärderingar av sommargatorna på Claesgatan och Ängelholmsgatan. Baserat på det positiva resultatet av utvärderingarna föreslås att både Claesgatan och Ängelholmsgatan fortsätter vara sommargator i ytterligare två år, 2022-2023. Projektet beräknas kosta 250 tkr per gata och år. Pengarna ryms inom Fastighets- och gatukontorets driftsbudget.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
§ 83
Malmöinitiativet - Trafiksignal vid vänstersväng i korsningen Per Albin Hanssons väg/Stadiongatan, EF20200109
Vänstersvängskörfältet i den östra tillfarten i korsningen Per Albin Hanssons väg – Stadiongatan är ibland högt belastat. Detta beror till stor del på att utfarterna från Mobilias södra parkering enbart möjliggör medlöpande färdriktning och fordonen som vill färdas i en annan riktning ofta väljer att vända i korsningen, genom så kallad u-sväng. Korsningen och kringliggande trafiksystem kommer inom ramen för Ramavtal 8 storstad Malmö och linje 8.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
-
§ 84
Malmöinitiativ - Farthinder och övergångsställe på Pilåkersvägen mellan Vendelfridsparken och Enebacken, EF20210161
Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om att bygga ett farthinder samt ett övergångsställe på Pilåkersvägen vid Vendelfridsparken där gångbanan korsar Pilåkersvägen. Initiativtagaren skriver att barn och vuxna som rör sig mellan grönområdena på båda sidor vägen inte kan korsa vägen på ett trafiksäkert sätt. Initiativtagaren menar att sikten delvis är skymd och att det kör en del taxi- och lastbilstrafik i höga hastigheter på gatan. I närheten av platsen finns en grundskola (F-9).
Förvaltningen har tidigare genomfört åtgärder på platsen. Sikten har förbättrats, skyltning för ”Varning för barn” har satts upp och parkeringen på den västra sidan av Pilåkersvägen har genomförts. Med anledning av gatans nuvarande utformning, olycksstatistiken, de låga hastig-heterna och de relativt låga flödena av fordon så bedöms den aktuella platsen inte vara aktuell för anläggning av farthinder och övergångsställe.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
Vattenverksvägen är en relativt lång gata som sträcker sig från Valdemarsro/Flansbjer i öster till Lundavägen i väster. Detta Malmöinitiativ gäller synpunkter på höga hastigheter och önskemål om farthinder på Vattenverksvägens 48-50 vilket är i gatans västra del. De höga hastigheterna upplevs ha ökat efter att parkeringsmöjligheten på sträckan tagits bort.
Bilagor
-
781kb Ladda ner dokument
-
763kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-