Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.  

    a) Storstadspaketet budget MEX 4 och övriga linjer inom ramavtal 8

    (20 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Pernilla von Strokirch, enhetschef stadsutvecklingsavdelningen

  3. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om att övergångstället över Amiralsgatan vid Falsterbogatan görs om från ett obevakat till ett bevakat övergångställe samt att möjligheterna för cyklister att korsa platsen ses över.

    Vidare nämns i initiativet att övergångstället utgör en del av en viktig skolväg för barn, men på grund av dåliga siktförhållanden och bilars alltför höga hastigheter upplevs det inte som tillräckligt tryggt och säkert.

    Under 2025 påbörjas en förstudie där möjligheterna för en separerad cykelbana längs Amiralsgatan kommer att studeras med syfte att få ett mer sammanhängande cykelvägnät. Inom ramen för denna utredning kommer den aktuella passagen vid Falsterbogatan att ses över för att se om en framtida cykelkoppling är möjlig och hur passagen i så fall ska utformas och regleras. Det kommer inte att vidtas några åtgärder på den aktuella platsen innan förstudien är klar.

     

     

    Bilagor

  4. Ett Malmöinitiativ har inkommit till tekniska nämnden och miljönämnden, att besvara var för sig, som handlar om att Malmöbor i Rörsjöstaden uppmanar miljönämnden att ta fram en handlingsplan med åtgärder under 2024–2025. Denna ska syfta till att få bort skadliga ljudföroreningar orsakade av högljudda fordon. Initiativtagaren betonar att det krävs ett samarbete mellan miljönämnden, tekniska nämnden och Polisen för att effektivt hantera problematiken.

     

    Tekniska nämnden har inga rättsliga möjligheter att ingripa mot förare som framför fordon olagligt. Det har bara Polisen. Miljönämnden kan inte heller utifrån sitt uppdrag lägga fram en handlingsplan som berör andra myndigheter, så som det föreslås i Malmöinitiativet. Däremot kan Fastighets- och gatukontoret samverka med både Miljöförvaltningen och Polisen i syfte att minska problematiken med ljudföroreningar, vilket också sker.

    Bilagor

  5. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om ett nytt övergångsställe vid ICA på Geijersgatan i höjd med Kolsyregatan. Enligt initiativet är gatan väldigt trafikerad stundtals och trafiken upplevs innebära risker för de som väljer att passera över Geijersgatan på denna plats.

     

    I Fastighets- och gatukontorets systematiska trafiksäkerhetsarbete bedöms alla platser likvärdigt där olyckor med personskador, hastighetsdata med mera ingår i bedömningen. Detta görs för att resurser för trafiksäkerhetshöjande åtgärder ska kunna användas på platser med störst behov och för att kunna göra prioriteringar mellan platser. Vid nyanläggning av övergångsställen krävs en hastighetssäkring med farthinder där låg hastighet garanteras.

     

    Platsens hastighets- och olycksdata ger inga indikationer på att trafiksäkerhetshöjande åtgärder är nödvändiga.

     

    Malmöinitiativet föreslås således avslås.

    Bilagor

  6. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om farthinder på två befintliga övergångsställen på Vattenverksvägen, vid Blåhakestigen-Vattenverksvägen samt vid Rännemästaregatan-Vattenverksvägen. Initiativtagaren skriver att bilister kör betydligt fortare än 40 km/h som idag är hastighetsgränsen, och att det nattetid körs streetrace med höga däcktjut. Initiativtagaren önskar även att 40 km/h-skylten flyttas längre österut till Rödhakevägen där bostadskvarteret idag börjar.

     

    Mot bakgrund av de höga hastigheterna på sträckan, att det redan har skett olyckor samt den fysiska utformningen av gatan så föreslår förvaltningen att de befintliga övergångsställena hastighetssäkras för att minska risken för allvarliga olyckor. Förvaltningen anser dock att 40-km/h-skyltarnas nuvarande placering är lämpliga utifrån Vattenverksvägens utformning och förutsättningar och inte bör justeras.

    Bilagor

  7. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål dels om sänkt hastighetsgräns till
    30 km/h eller lägre, dels om farthinder på Mittvägen, Södra vägen, Norra vägen och Tvärvägen i Bunkeflostrand. Initiativtagaren föreslår att gatorna blir ”lekgator” med
    20 km/h som hastighetsgräns.

    I dagsläget finns inte ”lekgator” trafikreglering. Den regleringsform som förvaltningen ser ligger närmast detta begrepp är gångfartsområde. Detta är dock inte en lämplig åtgärd för gatorna i fråga av flera skäl, främst då det redan finns separerade gång- och cykelbanor längs med gatorna på vardera sida. Att anlägga farthinder bedöms inte vara nödvändigt eftersom gatorna inte är olycksdrabbade och trafikförhållandena är sådana att det är relativt låga trafikflöden och god sikt längs med gatorna.

    I detta område ser vi inte i dagsläget att sänkning från 40 km/h är aktuell. Det är denna hastighet som vi generellt har på denna typ av gator. Hastighetsgränsen är 30 km/h utanför samtliga grundskolor i Malmö, vilket är förklaringen till att det är 30 km/h på Klagshamnsvägen, utanför aktuellt villaområde. Hastighetsgräns på 30 km/h infördes i delar av centrala Malmö i slutet av juni 2024. Olika alternativ för att utöka 30 km/h till fler områden i Malmö håller på att studeras.

    Bilagor

  8. Ett Malmöinitiativ har inkommit till fastighets- och gatukontoret med önskemål om att bygga om högerfilen på Bergsgatan för nyttotrafik och cyklar. Inom ramen för ett kommunfullmäktigeuppdrag arbetar fastighets- och gatukontoret just nu med ett projekt vars syfte är att göra Möllevången grönare, tryggare och säkrare. Bergsgatan är en del av pågående utredning av trafiken i området kring Möllevången och eventuella åtgärder kan vara aktuella på sikt. Stadens mål är att öka andelen resor med kollektivtrafik och cykel och eventuella förändringar av Bergsgatan i framtiden kommer återspegla den målbilden.

     

     

    Bilagor

  9. Ett Malmöinitiativ har inkommit till fastighets- och gatukontoret med önskemål om hastighetsreglering i korsningen Bergsgatan och Möllevångsgatan. Buskar, träd och grönområden efterfrågas också på Möllevången och Rådmansvången. Sedan Malmöinitiativet skrevs har hastigheten sänkts till 30 km/h på Bergsgatan och omkringliggande områden. Dessutom har förbud mot U-sväng införts, bland annat i korsningen med Möllevångsgatan. Inom ramen för ett kommunfullmäktigeuppdrag arbetar fastighets- och gatukontoret med ett projekt vars syfte är att göra Möllevången grönare, tryggare och säkrare. Bergsgatan är en del i detta arbete. Malmöinitiativet anses därmed besvarat.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.