Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.  

    a) Nämndsbudgetuppdrag - Utreda kombinerat mobilitetserbjudande

    (15 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Karin Neergaard, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen

     

    b) Kommunfullmäktigebudgetuppdrag - Grönare Möllevången

    (15 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Olof Rabe, utvecklingssamordnare stadsutvecklingsavdelningen

     

    c) Nämndsbudgetuppdrag? - Utreda förutsättningarna för att ta bort Kung Oskars väg & Baltiska vägen

    (15 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Magnus Fahl, strateg stadsutvecklingsavdelningen

     

  3. Ärendet avser en förlängning av det delegationsbeslut (TN-2024-235) som fattats om tillfälliga farthinder vid Gullviksskolan inom ramen för projektet skolgator. Det finns behov av att ha de hastighetsdämpande åtgärderna kvar fram tills det att testet av skolgata vid Gullviksskolan upphör i juni 2025.

    Bilagor

  4. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om farthinder på Mäster Palmsgatan. Initiativtagaren skriver att antalet bilister som bryter mot enkelriktningen på gatan har ökat sedan Mäster Danielsgatan enkelriktades och skolgatan infördes utanför Sorgenfriskolan på Mariagatan. I initiativet nämns också att bilisterna håller höga hastigheter och att risken för olyckor är hög. Initiativtagaren önskar farthinder i korsningarna Mäster Palmsgatan-Mäster Danielsgatan och Mäster Palmsgatan-Spånehusvägen.

     

    Att bilister väljer att bryta mot enkelriktningen på Mäster Palmsgatan är ett trafikbrott. Det är Polismyndigheten som är ansvarig myndighet för att hantera brott mot trafikregler. De verktyg som förvaltningen har att arbeta med är att göra utformningen av gatan och skyltningen så tydlig som möjligt för att bilister ska uppfatta vilka trafikregler som gäller för platsen. Förvaltningen gör bedömningen att utformningen av gatan samt skyltningen av enkelriktningen är tydlig och har funnits där under en längre tid. Det är svårt att med fysiska åtgärder bygga bort de aktiva felaktiga beslut som bilister gör och som bilist finns ett individuellt ansvar att följa de trafikregler som finns. Förvaltningen föreslår att resultatet av den utökade polisövervakningen och utvärderingen av skolgatan sammanställs innan andra eventuella åtgärder genomförs för att då kunna ta ett helhetsgrepp om trafiksituationen. Förvaltningen föreslår därmed att Malmöinitiativet avslås.

     

    Bilagor

  5. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om farthinder på Balpressgatan och Grepgatan likt de som finns på Höbalsgatan. Initiativtagaren skriver att bilar kör snabbt, att det rör sig många barn i området, att gatorna och torgen bjuder in till lek samtidigt som biltrafiken håller höga hastigheter. Enligt initiativet skulle sänkta hastigheter genom farthinder göra området mer lekvänligt samt öka tryggheten i området.

     

    Förvaltningen gör bedömningen att det inte är aktuellt med farthinder eller andra åtgärder på Balpressgatan eller Grepgatan. Förvaltningen delar inte bedömningen att utformningen av gatorna bjuder in till lek, utan att gatorna har en framkomlighetsfunktion för trafiken. Det är såklart tillåtet att leka på gatorna och torgen, men med vetskapen om att det idag inte är gatans syfte. Förvaltningen gör bedömningen att den aktuella utformningen av gatorna är tillräcklig för att biltrafiken fortsatt ska hålla låg hastighet. Förvaltningen föreslår att Malmöinitiativet avslås.

    Bilagor

  6. Ett Malmöinitiativ har inkommit till förvaltningen angående att införa en ny sommargata på Skvadronsgatan. Förslagsställaren hänvisar till de flera restauranger och caféer som ligger längs gatan och menar att en sommargata skulle gynna uteserveringar, grönska och sociala möten. Förvaltningen anser att gatan är svår att stänga för bilar utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv då det finns flera korsningspunkter. Det finns även andra föreslagna gator och en prioritering behöver göras. Inför 2025 kommer inga nya sommargator att tillkomma, däremot planeras en ny sommargata till 2026. Förslaget tas med i den fortsatta planeringen för stadens sommargator.

     

    Förvaltningen föreslår att tekniska nämnden avslår initiativet enligt yttrandet.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.