Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.  

    a) Nollvision för oskyddade trafikanter

    (30 min)

    Henrik Fallegård, NTF

     

    b) Mobilitetshubbar

    (20 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Karin Neergaard, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen

     

    c) Nytt avtal med Trafikverket (Trafiksamverkan Malmö)

    (15 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Christian Resebo, enhetschef stadsutvecklingsavdelningen

     

    d) Övergångställen Toftanäs och Carl Gustafs väg/Rådmansgatan 

    (15 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Peter Håkansson, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen

  3. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om att bygga övergångsställe i alla tillfarter i korsningen Tygelsjövägen/Laavägen. Initiativtagaren skriver att korsningen Tygelsjövägen/Laavägen dagligen används av många barn och unga för att komma till Pilbäcksskolan och den temporära delen av Tygelsjöskolan. Initiativtagaren upplever att vägen är väldigt trafikerad under morgon och eftermiddag.

    I korsningen som initiativet berör finns idag ett hastighetssäkrat övergångsställe och cykelöverfart i korsningens norra ben. I det västra benet (Ängsövägen) finns en hastighetssäkrad och genomgående gång- och cykelbana. Cirka 50 meter söder om korsningen i anslutning till en busshållplats finns ytterligare en hastighetssäkring i form av ett platågupp utan övergångsställe.

    För att anlägga övergångsställen i de två ben som idag saknar övergångsställe/genomgående gång- och cykelbana krävs även införande av hastighetsdämpande åtgärder. Med anledning av gatans nuvarande utformning, olycksstatistiken, de låga hastigheterna och de relativt låga flödena av fordon så bedöms den aktuella platsen inte vara prioriterad för anläggning av hastighetsdämpning och övergångsställe i nuläget.

     

    Bilagor

  4. Ett Malmöinitiativ har inkommit till Tekniska nämnden gällande förslag om en personfärja mellan Limhamns sjöstad och Malmö central eftersom området byggs ut. Medborgarinitiativet lyfter att bussarna ofta är fullsatta redan i början av busslinjen från Ön idag och att området byggs ut, vilket innebär att situationen kan försämras och fler kommer att ha behov av kommunala transporter samt att de fungerar på ett tillförlitligt sätt. Förslaget enligt medborgarinitiativet skulle bidra till att minska trycket på bussarna.

    Fastighets- och gatukontoret har stämt av frågan med Skånetrafiken. I dagsläget bedriver Skånetrafiken ingen färje- eller båttrafik och anser att denna fråga i nuläget inte är aktuell för dem. Skånetrafiken avser att prioritera förbättringar av dagens busstrafik framför ett för dem helt oprövat trafikslag. Fastighets- och gatukontoret bedömer, precis som Skånetrafiken, att det är bättre att prioritera förbättringar i dagens busstrafik istället för en båtförbindelse.

     

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.