Möte 2022-04-08
-
1
Val av justerare samt tid för justering av protokollet
-
a) Ny överenskommelse för trafikering av Malmöpendeln/Pågatågtrafik på Kontinentalbanan (TN-2022-427)
(15 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Magnus Fahl, strateg stadsutvecklingsavdelningen
b) MEX 4 Centrum (TN-2020-850)
(30 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Olle Evenäs, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen
Emilie Wieslander, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen
-
Ett Malmöinitiativ med önskemål om farthinder och fler passager längs med västra delen av Hohögsgatan mellan Västra Skrävlingevägen och Videdalsvägen besvarades under 2021 av Tekniska nämnden som beslutade att förslag till åtgärder skulle tas fram.
Med syfte att öka trafiktryggheten och möjligheten för oskyddade trafikanter, framför allt barn, att korsa Hohögsgatan föreslås fartdämpande åtgärder i form av Malmögupp i tre platser på den aktuella sträckan. Även i cirkulationsplatsen i Videdalsvägen – Hohögsgatan föreslås fartdämpande åtgärder under förutsättning att det går att kombinera med de längre bussar som framöver kommer att trafikera busslinje 6. Detta får studeras närmare.
Sträckan ska åtgärdas inom beläggningsprogrammet sommaren 2022 och kan därför utföras inom ramen för det.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
I samband med årliga åtgärder inom ramen för beläggningsprogrammet kommer busshållplatserna Aktrisgatan läge A och B på Axel Danielssons väg åtgärdas under 2022. Förvaltningen rekommenderar att i anslutning till detta arbete anlägga busskuddar och cykelöverfart och därmed hastighetssäkra korsningen Axel Danielssons väg – Fosieborgsstigen.
Korsningen Axel Danielssons väg – Fosieborgsstigen Lindeborg är idag inte hastighetssäkrad. Hastigheten på den aktuella sträckan är 50 km/h, hastighetsdata visar på att trafiken enligt 85:e percentilen överstiger hastighetsgränsen. Korsningen är en del av ett större cykelstråk och en viktig skolväg för skolbarn som transporterar sig till Hyllievångsskolan och Lindeborgsskolan
Den föreslagna åtgärden med busskuddar är anpassad för att busstrafiken ska kunna passera farthindret med så liten påverkan på komforten för busschaufför och passagerare som möjligt samt att åtgärden skapar en trafiktrygg och trafiksäker passagemöjlighet för oskyddade trafikanter.Bilagor
-
Tekniska nämnden behöver lämna besked om det önskade tillköpet för trafikåret 2023. Förvaltningen föreslår att tillköpet av trafik med linje 148 till Torup för trafikåret 2023 görs med samma turutbud som för trafikåret 2022, det vill säga fem dubbelturer på vardagar samt fyra dubbelturer per lördag och söndag.
Nettokostnaden för tillköpet av trafik på linje 148 under 2023 bedöms uppgå till 1 100 tkr.Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighets- och gatukontoret föreslår tekniska nämndens trafikutskott att besluta om att ge förvaltningen ett utredningsuppdrag gällande huvudmannaskapet för Malmö stads färdtjänstuppdrag och genom detta ge förvaltningen mandat att samordna den process som ett utredande innebär. Utskottet föreslås även ge Fastighets- och gatukontoret uppdraget att parallellt med denna utredningsprocess samordna en upphandlingsprocess för trafik- och beställningstjänster.
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Ett Malmöinitiativ har inkommit till Fastighets- och gatukontoret avseende önskemål om att anlägga övergångsställen på Lugna gatan. Detta för att kunna korsa gatan mellan förskolan Sjöhästens två olika avdelningar men även vid Lugnets förskola och vid hundrastgården.
Övergångsställen är i första hand en framkomlighetsåtgärd för gående och används normalt på platser där det är svårt för gående att korsa med anledning av mängden bilar i gatan.
Trafiksituationen på Lugna gatan är inte sådan att det är motiverat med övergångsställen. Förvaltningen föreslår därför att Malmöinitiativet avslås. Förvaltningen vill dock utreda förbättringsåtgärder i anslutning till den allmänna parken i området och avser att ha dialog med förskolorna.Bilagor
-
321kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
957kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har mottagit ett Malmöinitiativ gällande ett önskemål om att införa begränsad hastighet 30 km/h på Lugna gatan. Tekniska nämnden antog 2015 Trafiksäkerhetsstrategi för Malmö för perioden 2015-2020. I denna strategi anges ett antal åtgärder som ska utföras för att förbättra trafiksäkerheten i staden. En av åtgärderna är att hastighetsbegränsningen ska vara 30 km/h utanför samtliga grundskolor i Malmö, vilket Tekniska nämnden fattade beslut om i juni 2017 (TN-2017-1060). Utifrån samma beslut införs 30 km/h endast på vägar i direkt anslutning till en grundskola eller i vissa parkmiljöer. Lugna gatan omfattas inte av någon av dessa avgränsningar och därför bör initiativet avslås.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
-
10
Malmöinitiativet, Övergångsmarkering ska fortsätta på cykelbanan så att cyklister saktar ner farten - se hur andra stora städer som Köpenhamn gör!, nr EF20210183
Malmöinitiativ med förslag om förlängning av övergångsställen över cykelbanor har inkommit. Förvaltningen föreslår avslag då förslaget kan antas ha låg effekt vid genomförande. Det riskerar även att ha negativa effekter i avseende trafiksäkerhet och drift av staden.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
-
Malmöinitiativ har inkommit om att ändra Glasbrukskajen i Limhamns sjöstad från gångfartsområde till gågata, så att trafiken minimeras till de fordon som trots allt måste tillåtas på området. I förslaget uttrycks att trafiken ofta kör för fort och att det finns en uppenbar olycksrisk för människor som rör sig i området.
Bilagor
-
936kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden har mottagit ett Malmöinitiativ som önskar se en utökning av gågator och andra regleringar som minimerar bilens framkomlighet, primärt i centrala Malmö. Förvaltningen ser att riktningen i initiativet är förenlig med politiska ambitioner men att omfattningen är för stor i förslaget.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
957kb Ladda ner dokument
-