Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2. a) Förstudie och förprojektering 10.3 Lorensborg och Bellevuegården

    (20 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Julia Ohlgren, projektledare stadsutvecklingsavdelningen

     

    b) Trafik- och mobilitetsplan

    (30 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Andreas Nordin, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen

  3.   3

    Skriftlig information - Hållplatsförändring Ellenborgsvägen

  4.   4

    Skriftlig information - Kommunikationsaktiviteter vid Regementsgatan / Fridhemstorget med anledning av pågående entreprenader

  5. Det finns ett behov av att skapa tryggare trafikmiljöer kring många av stadens grundskolor. Förvaltningen vill därför testa nya metoder och åtgärder med syfte att öka tryggheten i trafikmiljön kring skolor. Genom att utforma gatorna närmast skolorna mer banvänliga ges fler barn möjlighet att gå och cykla till och från skolorna.

    Barnvänliga gator föreslås att testas mellan augusti 2024 och juni 2025. Gullviksskolan och Sorgenfriskolan har valts ut som pilotskolor. Vid Gullviksskolan innebär det att en bilfri zon skapas i den södra delen av Ljungholmsgatan närmast skolan. Vid Sorgenfriskolan innebär det att del av Mariagatan blir bilfri och utformas för vistelse, men även att biltrafiken begränsas på en större del av gatan i norrgående riktning samt att intilliggande Mäster Eriks plans södra körbana enkelriktas.

  6. Nämnden har att besvara ett Malmöinitiativ om att återuppliva spårvagnslinje 4 i gamla Sillabanans sträckning. Förvaltningen hänvisar till pågående linjenätsöversyn och översiktsplanens direktiv om att bibehålla möjligheten att i framtiden köra längre eventuellt spårbundna fordon i den gamla spårvagnslinjens sträcka.

    Bilagor

  7. Ett Malmöinitiativ har inkommit till Fastighets- och gatukontoret som föreslår att Malmö Stad ska prioritera trygg och trafiksäker gång- och cykeltrafik framför bilism på Möllevången. Initiativtagaren pekar på utvecklingen att barn i mindre utsträckning nu än förr får röra sig fritt och självständigt i staden. Detta hämmar fysisk aktivitet, fri lek och gemenskap, lokal tillhörighet samt vardagsäventyr. Initiativtagaren vill därför att Malmö Stad tittar på lösningar som minskar biltrafiken på Möllevången samt identifierar och tryggar gator som är viktiga för att barn självständigt ska kunna röra sig på Möllevången. Tryggare och mer lekvänliga gator gör att vårdnadshavare kan släppa ut sina barn på egen hand. Mindre biltrafik på Möllevången och lekvänliga gator ger positiva hälsoeffekter och ger en trevligare stadsmiljö med mer gemenskap.

    Bilagor

  8. För att underlätta för Malmös cyklister har staden anlagt offentliga cykelpumpar på strategiska platser runt om i Malmö. Ett Malmöinitiativ har inkommit till Fastighets- och gatukontoret med önskemål om en cykelpump på någon av gatorna i Kirseberg. Idag ligger närmsta offentliga cykelpump på Lundavägen, vid Sjölundaviadukten.

    Förvaltningen anser att det är motiverat att placera en cykelpump i sydöstra delen av Kirseberg. Förvaltningen föreslår en placering intill korsningen Södra Bulltoftavägen/Norra Bulltoftavägen och Vattenverksvägen.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.