Möte 2022-02-01
-
1
Val av justerare samt tid för justering av protokoll
-
a) Projekt 8957 Friisgatan
(15 min)
Andy Roberts, avdelningschef avdelningen för offentlig miljö
Ina Söderbäck, civilingenjör avdelningen för offentlig miljö
b) Förvaltningens arbete med väderskydd - en statusrapport
(15 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Camilla Morland, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen
Therese Svensson, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen
c) Malmö C (TN-2020-849)
(15 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Angelica Svensson, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen
Emilie Wieslander, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen
Andreas Nordström, stråkledare MEX-linje 2 stadsutvecklingsavdelningen
d) Linje 6 Klagshamn-Hyllie, återrapportering av utredningsuppdrag
(15 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Jonathan Jönsson, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen
e) Terminal Gustav Adolfs torg (förstudie Djäknegatan m.fl.)
Återkoppling avseende cykelbanor
(15 min)
Tobias Nilsson, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Angelica Svensson, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen
Emilie Wieslander, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen
Andreas Nordström, stråkledare MEX-linje 2 stadsutvecklingsavdelningen
-
Inom ramen för Fastighets- och gatukontorets arbete med trygga och säkra skolvägar föreslås två platser i Oxie få hastighetsdämpande åtgärder, korsningarna Byåkersvägen - Galgebacksstigen och Oxietorpsvägen - Blankebäcksstigen. I korsningen Byåkersvägen – Galgebacksstigen finns ett befintligt övergångsställe som föreslås hastighetssäkras med Malmögupp i båda körriktningar och samtidigt regleras som cykelöverfart. I Oxietorpsvägen anläggs ett nytt övergångställe som hastighetssäkras med asfaltsgupp.
Bilagor
-
Fastighets- och gatukontoret har utrett möjligheten att som trafikdämpande åtgärder på lokalgator i staden sätta ut ”blomlådor” eller vidta liknande alternativa åtgärder och avtala med fastighetsägare, villaförening, byalag eller annan sammanslutning om att de ansvarar för skötsel. Tekniska nämnden har ställt sig positiva till utredningen och gett förvaltningen i uppdrag att arbeta vidare efter de intentioner som framgår i utredningen. Förvaltningen har nu framtagit ett arbetssätt samt ett förslag på test och utvärdering som föreslås tekniska nämnden.
Bilagor
-
259kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att nya bostadshus byggs längs med Folketshusvägen i Klagshamn anlades under våren 2021 två tillfälliga farthinder på gatan för att bidra till att sänka hastigheterna samt minska på genomfartstrafiken (TN 2021–935). I samband med färdigställandet av Folketshusvägen föreslås de tillfälliga farthindren bytas ut mot permanenta farthinder för att bibehålla lägre hastigheter och minska på genomfartstrafiken.
Bilagor
-
Malmöinitiativet föreslår att det totala antalet personbilar i Malmös innerstad minskas med 50% av nuvarande nivå fram till år 2030 och att delar av ytorna som är avsedda för bilismen omfördelas till fördel för gång, cykel, vistelse och grönska. Förvaltningen har förståelse för initiativtagarens ambition att minska andelen bilar och förbättra stadsmiljön i Malmös innerstad, men vill avvakta med denna typ av diskussioner till riktlinjerna i den nya Trafik- och mobilitetsplanen har tagits fram och beslutats av Tekniska nämnden och av Kommunfullmäktige.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
-
9
Malmöinitiativet - Fartkameror och andra hinder mot fortkörning på Västra Varvsgatan, inklusive borttagen parkering på Scaniabadet, EF20210069
Ett Malmöinitiativ har inkommit till Tekniska nämnden som föreslår fartkameror och andra hinder mot fortkörning på Västra Varvsgatan, Östra Varvsgatan, Riggaregatan samt Stora och Lilla Varvsgatan. Initiativet föreslår även att parkeringen på Scandiabadet tas bort för att stävja problemen med cirkulerande trafik och höga ljudvolymer under sommarmånaderna.
Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv bedöms de sammantagna åtgärderna i området som tillräckliga. Ytterligare fartbegränsande åtgärder skulle begränsa framkomlighet och komfort för kollektivtrafiken. Fartkameror så kallad ATK (Automatisk trafiksäkerhetskontroll) är i nuläget bara möjligt att sätta upp på statligt vägnät men på sikt kan det även bli möjligt på kommunala gator.
Scaniabadets parkering bedöms inte som rimligt att ta bort med hänsyn till tillgängligheten till besöksmålet. Däremot har Tekniska nämnden beslutat att uppföra en bom vid Scaniabadets parkeringsplats. Denna planeras att uppföras under andra kvartalet 2022 av Parkering Malmö.Bilagor
-
744kb Ladda ner dokument
-
691kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden har mottagit ett Malmöinitiativ som önskar se en utökning av gågator och andra regleringar som minimerar bilens framkomlighet, primärt i centrala Malmö. Förvaltningen anser att riktningen i initiativet är förenlig med den politiska ambitionen men att omfattningen är för stor i förslaget.
Bilagor
-
957kb Ladda ner dokument
-
-
Inom ramen för Fastighets- och gatukontorets arbete med trygga och säkra skolvägar föreslås två platser i Oxie få hastighetsdämpande åtgärder, korsningarna Byåkersvägen - Galgebacksstigen och Oxietorpsvägen - Blankebäcksstigen. I korsningen Byåkersvägen – Galgebacksstigen finns ett befintligt övergångsställe som föreslås hastighetssäkras med Malmögupp i båda körriktningar och samtidigt regleras som cykelöverfart. I Oxietorpsvägen anläggs ett nytt övergångställe som hastighetssäkras med asfaltsgupp.
Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att nya bostadshus byggs längs med Folketshusvägen i Klagshamn anlades under våren 2021 två tillfälliga farthinder på gatan för att bidra till att sänka hastigheterna samt minska på genomfartstrafiken (TN 2021–935). I samband med färdigställandet av Folketshusvägen föreslås de tillfälliga farthindren bytas ut mot permanenta farthinder för att bibehålla lägre hastigheter och minska på genomfartstrafiken.
Bilagor
-
70kb Ladda ner dokument
-