Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet
a) Fördjupad lägesrapport MEX linje 4
(30 min)
Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Pernilla von Strokirch, enhetschef stadsutvecklingsavdelningen
Julia Janson Thorfinn, enhetschef kommunikationsavdelningen
b) Försening Lommabanan etapp 2, påverkan på Malmöpendelns trafikeringsavtal
(15 min)
Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Magnus Fahl, strateg stadsutvecklingsavdelningen
Tjänsteskrivelsen redogör för parkeringssituationen och resultat av de genomförda beläggningskontrollerna i delområdena i Lindängen och Almvik.
Utifrån bedömningen av situationen föreslår förvaltningen införande av parkeringsavgifter och boendeparkering i de båda områdena. Områdena ska hanteras som ett boendeparkeringsområde.
Inom ramen för fastighets- och gatukontorets trafiksäkerhetsarbete föreslås ett antal hastighetsdämpande åtgärder med syfte att öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Åtgärderna ligger i linje med det nationella nollvisionsarbetet där målet är att ingen ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken. Platserna som föreslås för ombyggnad är Jägersrovägen samt Käglingevägen/Kantyxegatan.
Bilagor
Malmöinitiativet - Hastighetsbegränsande åtgärder och ökad hänsyn till ridekipage längs del av Fårabäcksvägen, EF20240035
Kring Fårabäcksvägen och Östra Kattarpsvägen i delområde Södra Sallerup finns flera hästverksamheter. Ryttare i alla åldrar känner sig inte respekterade av motorfordonstrafiken och önskar i ett Malmöinitiativ trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Förslaget är att Malmöinitiativet anses besvarat genom att utreda kompenserande åtgärder för ryttare i området.
Bilagor
Ett Malmöinitiativ har inkommit till tekniska nämnden med önskemål om åtgärder för att dämpa hastigheten och göra det mer trafiksäkert för oskyddade trafikanter på Bispgatan. Initiativtagaren beskriver en trafiksituation där många bilister inte håller den reglerade hastigheten på 40 km/h och att det upplevs farligt och otryggt främst för barn på gatan när hastigheterna överskrids.
Med anledning av det som kommit fram i handläggandet av detta Malmöinitiativ är rekommendationen att initiativet ska avslås. Trafiksituationen bedöms vara tillräckligt säker för oskyddade trafikanter på Bispgatan. På gatan finns idag ett farthinder, flertalet övergångställen och trottoarer som separerar gående från biltrafik. Trafikmängden, hastigheterna och olycksdatan talar för att gatan fungerar väl som en blandtrafikgata utan att vidta ytterligare åtgärder i nuläget.
Fastighets- och gatukontoret arbetar löpande med åtgärder för att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter. Utredningen som gjorts i samband med besvarande av detta Malmöinitiativ visar att Bispgatan inte kan anses vara en gata som är aktuell för ytterligare trafiksäkerhetsskapande åtgärder i nuläget.
Bilagor
Malmöinitiativet avser önskemål om ett övergångställe på Pildammsvägen i höjd med Nunnegången. Initiativtagaren önskar ett övergångsställe främst för förskolebarnen som skall över till Pildammsparken från förskolan på Nunnegången. Initiativtagaren beskriver en trafiksituation där många bilister inte håller den reglerade hastigheten och att det upplevs farligt och otryggt främst för barn att vistas i anslutning till vägen.
Med anledning av det som kommit fram i handläggandet av detta Malmöinitiativ är rekommendationen att initiativet ska avslås. På gatan finns idag flertalet signalreglerade övergångställen samt gång- och cykelbanor på båda sidorna som separerar gående från biltrafik. Avståndet till närmsta övergångsställe är 60 meter vilket kan anses som ett rimligt avstånd att gå för att komma över till parken. Utredningen som gjorts i samband med besvarande av detta Malmöinitiativ visar att utpekad sträcka längs Pildammsvägen inte kan anses vara en gata som är aktuell för ytterligare trafiksäkerhetsåtgärder.
Bilagor