Möte 2022-06-09
-
1
Val av justerare samt tid för justering av protokollet
-
a) Trafikstart linje 8
(20 min)
Anna Modig, tf. avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Petra Amsbeck, stråkprojektledare linje 8 stadsutvecklingsavdelningen
Emilie Wieslander, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen
b) Förstudie Lindängen C m.fl., projekt 8.4.1, 8.5, 2.12, 2.13 och 2.15 inom Storstadspaketet (TN-2022-779)
(20 min)
Anna Modig, tf. avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Andreas Nordström, stråkprojektledare linje 2 stadsutvecklingsavdelningen
Petra Amsbeck, stråkprojektledare linje 8 stadsutvecklingsavdelningen
Emilie Wieslander, sektionschef stadsutvecklingsavdelningen
c) Linjenätsjustering inför T25 (TN-2022-818)
(20 min)
Anna Modig, tf. avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen
Therese Svensson, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen
Magnus Fahl, strateg stadsutvecklingsavdelningen
-
Tekniska nämnden gav i budget 2022, förvaltningen i uppdrag att ”fördjupa dialogen kring juridiska och ekonomiska förutsättningar med polismyndigheten och Trafikverket i syfte att skapa möjligheter till effektiv trafikövervakning”.
Begreppet trafikövervakning avser, för detta uppdrag, fartkameror eller så kallad automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK).
Förvaltningen utreder möjligheterna att upprätta ett system för ATK i egen regi, i samarbete med polismyndigheten. Förvaltningen utreder även möjligheten att ansluta sig till befintligt system för ATK som förvaltas av Trafikverket och polismyndigheten. Förvaltningen har, i dialog med Trafikverket, identifierat en möjlighet att lämna förslag till sträckor som bedöms aktuella för ATK i Trafikverkets regi på kommunalt vägnät senast den 10 juni 2022.Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
-
Tekniska nämndens trafikutskott beslutade under våren 2021 att reglera parkeringsavgift med möjlighet till boendeparkering på Bagaregatan och omkringliggande gator, efter önskemål från de boende på gatan.
Fastighets- och gatukontoret har i slutet av 2021 fått önskemål från VA SYD om att införa parkeringsförbud under vissa tider på i första hand Bagaregatan men även på omkringliggande parallellgator. Önskemålet motiveras med att framkomligheten på dessa gator är kraftigt nedsatt på grund av mängden parkerade bilar.
Fastighets- och gatukontoret föreslog tekniska nämndens trafikutskott att besluta om parkeringsförbud mellan 9-17 på torsdagar udda veckor (i kombination med den befintliga parkeringsavgiftsregleringen). Tekniska nämndens trafikutskott återremitterade ärendet 2022-05-03 till förvaltningen i uppdrag att utreda parkeringsförbud mellan 9-16 på torsdagar udda veckor.
Förvaltningen föreslår efter samråd med VA SYD att parkeringsförbud regleras på Bagaregatan samt näraliggande gator enligt nämndens förslag.
Förvaltningen föreslår att i samband med detta även reglera parkeringsavgift med möjlighet till boendeparkering på Rosenvångsgatan mellan Västanväg och Linnégatan. Syftet med detta är att utöka området med boendeparkering med anledning av det utökade parkeringsförbudet på Bagaregatan samt näraliggande gator.Bilagor
-
547kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Godkännande av upprättad slutrapport för investeringsprojekt 3415 (2.7.1) Vändmöjlighet Södervärn, kategori Storstadspaketet.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Godkännande av upprättad slutrapport för investeringsprojekt 6.8 Hållplats Värnhem - 3379.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Godkännande av upprättad slutrapport för investeringsprojekt Nobelvägen cykelbana etapp 4, projektnummer 9162.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
715kb Ladda ner dokument
-
-
Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om farthinder längs med Västra Skrävlingevägen genom bostadsområdet Gula Höja söder om Ellenborgsvägen. Initiativtagaren skriver att fordonen håller alldeles för höga hastigheter och att det har skett många ”nästan-olyckor” när trafikmängderna är som störst på morgonen och på eftermiddagen.
Förvaltningen har studerat platsen och föreslår att Malmöinitiativet avslås mot bakgrund av de relativt låga hastigheterna, korsningsbehovet för oskyddade trafikanter samt olycksstatistiken. Fokus i trafiksäkerhetsarbetet riktas till platser där behovet av åtgärder bedöms vara större, till exempel på platser där många oskyddade trafikanter korsar större gator eller på redan olycks-drabbade platser.Bilagor
-
Ett Malmöinitiativ har inkommit till Fastighets- och gatukontoret med önskemål om att reglera Smedjegatan mellan Bergsgatan och Södra Förstadsgatan till gågata i syfte att stänga gatan för biltrafik. Initiativet motiveras med att genom att stänga av gatan för biltrafik så kommer det att finnas möjlighet för uteserveringar att expandera och gående och cyklister kommer att ges högre prioritet.
Då det finns en pågående förstudie för Södra Förstadsgatan mellan Bergsgatan och Triangeln där även de korsande gatorna som till exempel Smedjegatan ingår anses det lämpligt att frågan om att stänga av gatan för biltrafik hanteras inom ramen för detta arbeteBilagor
-
956kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Ett Malmöinitiativ har inkommit till Fastighets- och gatukontoret med önskemål om ett säkrat övergångsställe på Strandgatan vid Prångaregatan. Höga hastigheter och incidenter när gående korsar på sträckan beskrivs. Förvaltningen har under 2021 studerat trafiksituationen på Strandgatan och Tekniska nämnden har beslutat om åtgärder i form av säkrade övergångsställen på två platser utmed Strandgatan, i höjd med Västra Ansgarigatan och i höjd med Karlavägen.
Med hänvisning till detta föreslår Fastighets- och gatukontoret att avslå initiativet i dess helhet.Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-