Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet


  2. a) Skolgata vid Möllevångsskolan

    (20 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Linda Dalundh, trafikplanerare stadsutvecklingsavdelningen

     

    b) Uppdatering av 4.10 Erikslust (Fridhemstorget/Regementsgatan/Erikslust)

    (10 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Pernilla von Strokirch, enhetschef stadsutvecklingsavdelningen

    Franciska Nermark, enhetschef ekonomiavdelningen

  3. Ärendet avser beslut om tillfälliga farthinder i samband med att skolgata testas på Friisgatan vid Möllevångsskolan. Syftet med de hastighetsdämpande åtgärderna på Friisgatan är att öka trafiksäkerheten i korsningen vid Helsingborgsgatan och göra det enklare för oskyddade trafikanter, särskilt barn, att korsa gatorna.

    Bilagor

  4. Under hösten 2024 fram till juni 2025 testas skolgator (tidigare benämning barnvänliga gator) vid Gullviksskolan och Sorgenfriskolan. Syftet med skolgator är att öka tryggheten i trafikmiljön runt skolor och ge fler barn möjlighet att resa hållbart. Åtgärderna har nu utvärderats och resultatet visar som helhet på ett positivt utfall. Därför föreslår förvaltningen att testperioden ska förlängs till och med december 2026 så att eventuella permanenta åtgärder kan utredas under tiden.

     

    Bilagor

  5. Förvaltningen har på trafikutskottets uppdrag utrett två nya övergångsställen i syfte att förbättra för gående. Ett på Topplocksgatan och ett på Carl Gustafs väg, i bussfilen mot Rådmansgatan. Syftet var att åtgärdernas skulle göra situationen bättre för gående på båda platser. Fastighets- och gatukontoret har utrett platserna och anser att trafiksituationen på båda platser är fungerande redan idag och att inga övergångsställen bör anläggas.

    På Topplocksgatan ligger en upphöjd yta där GC-stråk ansluter. På denna plats har motorfordon företräde. Inga olyckor har skett här och platsen är hastighetssäkrad.

     

    På Carl Gustafs väg är situationen välfungerande idag. En ändring av platsen enligt nedanstående två alternativ skulle leda till försämringar i vissa aspekter.

     

    Förvaltningen rekommenderar inte åtgärder på platserna.

    Bilagor

  6. Inom ramen för fastighets- och gatukontorets trafiksäkerhetsarbete föreslås en hastighetsdämpande åtgärd med syfte att öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Åtgärden ligger i linje med det nationella nollvisionsarbetet där målet är att ingen ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken. Platsen som föreslås för ombyggnad är Arenagatan, och anledningen är ett förväntat ökat fotgängarflöde från och med juni 2025, till följd av det nya busslinjenätet samt ombyggnaden av Hyllie boulevard.

    Bilagor

  7. Tekniska nämnden behöver lämna besked om det önskade tillköpet för trafikåret 2026. Förvaltningen föreslår att tillköpet av trafik med linje 148 till Torup för trafikåret 2026 görs med samma turutbud som trafikåret 2025. Tillköpet omfattar 4 dubbelturer på vardagar och 5 dubbelturer på lördagar och söndagar. Tillsammans med de två dubbelturer som bekostas av Region Skåne blir det totala utbudet på lördagar och söndagar sju dubbelturer. Förvaltningen föreslår vidare att tillköpet av linje 144 mellan Östra Grevie och Persborgs station med 4 dubbelturer per vardag fortsätter under trafikåret 2026. Detta under förutsättning att Vellinge kommun också fattar liknande beslut.

     

    Nettokostnaden för tillköpet av trafik på linje 148 under 2026 bedöms uppgå till 700 tkr. Nettokostnaden för tillköpet av trafik på linje 144 under 2026 bedöms uppgå till 400 tkr.

     

    Bilagor

  8. I ett Malmöinitiativ har farthinder föreslagits på Olof Hågensens allé. Bakgrunden beskrivs vara förekomsten av genomfartstrafik ut ur Malmö. Den påverkar trafiktryggheten längs gatan och cyklisters möjlighet att cykla i gatan. Analyser av gps-data visar stöd för förekomsten av genomfartstrafik. Hastigheterna på gatan överskrider inte hastighetsgränser och motiverar därför inte farthinder. Förvaltningen föreslår istället åtgärder som begränsar genomfartstrafiken.

     

    Fastighets- och gatukontoret föreslår därmed att föreliggande Malmöinitiativ anses besvarat.

    Bilagor

  9. Malmöinitiativet gäller höga hastigheter och önskemål om hastighetsdämpande åtgärder på Klågerupsvägen öster om Kvarnbyvägen. Efter att närmare ha studerat trafiksituationen på sträckan så görs bedömningen att det inte är aktuellt att anlägga hastighetsdämpande åtgärder på denna del av Klågerupsvägen. Anledningen till detta är främst de relativt låga trafikflödena och att sträckan inte kan anses vara olycksdrabbad.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.