Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.   2

    Informationspunkter för tekniska nämndens trafikutskott 2024 - muntliga

  3. Förvaltningen föreslår att tekniska nämndens trafikutskott under 2025 sammanträder tisdagar kl. 10.45-12.30 vid följande datum:

     

    ·         4 februari

    ·         4 mars

    ·         1 april

    ·         6 maj

    ·         3 juni

    ·         12 augusti

    ·         2 september

    ·         7 oktober

    ·         11 november

    ·         2 december

    Bilagor

  4. Godkännande av upprättad slutrapport för investeringsprojekt ny hållplats på Övägen, 3393.

    Bilagor

  5. Tekniska nämnden behöver lämna besked om det önskade tillköpet för trafikåret 2025. Förvaltningen föreslår att tillköpet av trafik med linje 148 till Torup för trafikåret 2025 görs med samma turutbud som trafikåret 2024. Tillköpet omfattar 4 dubbelturer på vardagar och 5 dubbelturer på lördagar och söndagar. Tillsammans med de två dubbelturer som bekostas av Region Skåne blir det totala utbudet på lördagar och söndagar sju dubbelturer. Förvaltningen föreslår vidare att tillköpet av linje 144 mellan Östra Grevie och Persborgs station med 6 dubbelturer per vardag fortsätter under trafikåret 2025. Detta under förutsättning att Vellinge kommun också fattar liknande beslut.

     

    Nettokostnaden för tillköpet av trafik på linje 148 under 2025 bedöms uppgå till 750 tkr. Nettokostnaden för tillköpet av trafik på linje 144 under 2025 bedöms uppgå till 600 tkr.

    Bilagor

  6. Förlängning av den kombinerade gång- och cykelbanan längs med Törringevägen ned till Arriesjön har föreslagits i ett Malmöinitiativ. Det finns en alternativ gång- och cykelkoppling längs med väg 101 ned till Arrie, där endast en kortare sträcka om 400 m utgör blandtrafik varav knappt hälften har skyltad hastighet 40 km/h. Utredningen visar att den i initiativet föreslagna sträckan har låga trafikflöden av såväl motorfordon som cykeltrafik.

     

    Med tanke på att alternativ cykelväg finns, att flöden av såväl motorfordon som cyklar är låga och platsspecifika utmaningar med genomförandet så bedöms den aktuella platsen inte vara prioriterad för utbyggnad av cykelbana och Fastighets- och gatukontoret föreslår att föreliggande Malmöinitiativ avslås.

    Bilagor

  7. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om anläggandet av farthinder på Hantverkaregatan mellan St. Knuts torg och Betaniaplan. Initiativtagaren skriver att trafiken har ökat på gatan för att fler bilister vill undvika trafiken på Amiralsgatan samt trafiksignalen i korsningen Föreningsgatan-Amiralsgatan. Initiativtagaren skriver vidare att bilister kör oförsiktigt i korsningen Henrik Smithsgatan – Hantverkaregatan samt att det bor många barnfamiljer längs med gatan och att det generellt rör sig många barn i området.

     

    Under projektperioden 2023–2025 så arbetar förvaltningen med åtgärder för att öka trafiktryggheten i Västra Sorgenfri där Hantverkaregatan ingår. I ärende TN 2024–1022 som var uppe i tekniska nämndens trafikutskott 13 augusti 2024 beslutades att anlägga två farthinder på Hantverkaregatan mellan St. Knuts torg och korsningen med Henrik Smithsgatan. Mot bakgrund av redan beslutade åtgärder föreslår förvaltningen att Malmöinitiativet anses besvarat.

     

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.