Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2. Tekniska nämnden beslutade 23 september 2024 att till tekniska nämndens trafikutskott 1 oktober 2024 – 31 december 2026 välja Andréas Schönström (S), Isabel Enström (MP) och Lars-Göran Jönsson (M) till ordinarie ledamöter och Yvonne Olsson (S), Karl Philip Nilsson (L) och John Eklöf (M) till ersättare, att Mats Billberg Johansson (V) och Håkan Ask (SD) adjungeras till tekniska nämndens trafikutskott, samt att uppdra till utskottet att besluta om adjungeringarna.

  3.  

    a) Resvaneundersökning 2023

    (20 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Christian Resebo, sektionschef stadutvecklingsavdelningen

     

    b) Lägesrapport vansinneskörningar och åtgärder 

    (20 min)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Pernilla von Strokirch, enhetsvhef stadsutvecklingsavdelningen

  4. Som en del av arbetet med utvecklingen av Nyhamnen pågår ett antal aktiviteter längs och nära Jörgen Kocksgatan, bland annat ledningsarbeten. Under tiden som Jörgen Kocksgatan har en tillfällig men långvarig omledning och omreglering behöver möjligheten att som gående korsa gatan förbättras. Föreslagen åtgärd är att de tillfälliga farthinder som finns på plats idag ligger kvar

    Bilagor

  5. Inom ramen för fastighets- och gatukontorets trafiksäkerhetsarbete föreslås ett antal hastighetsdämpande åtgärder med syfte att öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Åtgärderna ligger i linje med det nationella nollvisionsarbetet där målet är att ingen ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken. I detta ärende föreslås farthinder på Badvägen.

    Bilagor

  6. En ny cykelbanan längs Kvarnbyvägen har föreslagits i ett Malmöinitiativ. Vägen ligger strax innanför Yttre ringvägen i östra Malmö och ansluter till Sallerupsvägen bland annat. Vägen ligger på en plats med få målpunkter och ett litet resande med cykel idag. Den har även en utformning där det både är utmaningar hur en ny cykelbana ska inrymmas längs vägen. Detta ger sammantaget små nyttor med en ny cykelbana längs Kvarnbyvägen.

     

    Vidare önskas åtgärder för oskyddade trafikanter vid Husie kyrka. Det är en miljö där fastigheter begränsar utrymmet i vägen vilket bedöms försvåra möjligheterna att bygga ut gång- och cykelbanor. Platsen kommer dock utredas.

     

    Fastighets- och gatukontoret föreslår därmed att föreliggande Malmöinitiativ avslås.

    Bilagor

  7. Ett Malmöinitiativ har inkommit med önskemål om anläggandet av farthinder eller andra hastighetsdämpande åtgärder på gatorna kring Pauliskolan (Löjtnantsgatan, Kungsgatan och Kommendörsgatan). Initiativtagaren skriver att det dagligen körs för snabbt med bilar i området och att det upplevs otryggt att vistas där med sina barn samt att boende i närheten upplever störningar av bullret från fortkörningarna.

     

    Förvaltningen gör bedömningen att den aktuella problematiken på gatorna kring Pauliskolan är ett trafiktrygghetsärende och att det är samma problematik som finns på flera olika platser i Malmö. Förvaltningens trafiktrygghetsarbete för projektperioden 2023–2025 fokuserar på Västra Sorgenfri. Vilka områden eller platser som ska prioriteras kommande projektperiod är ännu inte bestämda. För att kunna prioritera åtgärderna rätt så behöver ett noggrant analysarbete göras innan framtida områden och platser beslutas om. Förvaltningen gör bedömningen att det för närvarande inte är aktuellt med åtgärder på de önskade gatorna och föreslår därför att avslå Malmöinitiativet.

     

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.